Spis treści
Koniec remontu mostów Pomorskich. Co zostało zrobione?
Mosty Pomorskie tworzą trzy zabytkowe przeprawy:
- Most Pomorski Południowy (wybudowany w 1905 r.);
- Most Pomorski Środkowy (tworzą go most Pomorski Wschodni – 1885 r. oraz most Pomorski Zachodni – 1930 r.);
- Most Pomorski Północny (1930 r.).
Zobacz wideo z otwarcia mostów Pomorskich
Najwięcej zyskał most Pomorski Południowy. W trakcie 3-letnich prac przeniesiono pod dno Odry szpecące rury ciepłownicze, pod którymi przez kilkadziesiąt lat kryły się wizerunki 68 maszkaronów. Te zostały odrestaurowane przez zespół kamieniarski Kazimierza Durawy, co wymagało precyzyjnej i tytanicznej pracy. Jedną z rzeźb należało wykonać całkowicie od nowa. Łącznie są ich cztery rodzaje, a każda z ozdób waży ponad 250 kg. Każdy z maszkaronów jest efektownie oświetlony. Więcej o ich montażu pisaliśmy tutaj:
Kolejnym elementem, który odzyskał świetność są historyczne baszty. Strażnice otrzymały nowe, drewniane stropy, wymieniono okna, zamontowano dachówkę, a szarobura elewacja odzyskała oryginalny kolor piaskowca i rzygacze w kształcie smoczych głów. Cztery ozdoby odprowadzające wodę z rynien przypominają kształtem wilki, ale zaprzecza temu projektant. Dlaczego? Więcej przeczytasz tutaj:
Na mosty powróciły gustowne latarnie, nawiązujące wyglądem do tych oryginalnych, sprzed 100 lat. Smukłe wieżyczki z oświetleniem umieszczono na sterczynach wykonanych z piaskowca, pozyskiwanego z kamieniołomów w Radkowie na Dolnym Śląsku.
Więcej o historii latarni na mostach Pomorskich przeczytasz tutaj:
Starsza część mostu Środkowego (od strony wschodniej) została zdemontowana i poddana renowacji. Ocalono barierki, będące niemymi świadkami historii. To na nich do dzisiaj widnieją ślady po kulach z czasów II wojny światowej. W tym fragmencie inwestycji przebudowano także skrzyżowanie ul. Pomorskiej z ul. Księcia Witolda.
Most Pomorski Północny przeszedł kompleksową przebudowę i został wzmocniony, podobnie jak konstrukcja wszystkich przepraw.
Mosty Pomorskie z nową ścieżką rowerową, ale jeszcze bez tramwajów
Na przeprawach pojawiła się nowa jezdnia, ścieżka rowerowa, chodniki i dwa przystanki wiedeńskie przy skrzyżowaniu z ul. Księcia Witolda. Oba noszą nazwę „Mosty Pomorskie”. Zatrzymują się przy nich linie autobusowe MPK Wrocław: K, 142 i 257, które kursują w obu kierunkach.
Z mostów korzystają już kierowcy, piesi i rowerzyści, ale nie tramwaje i linia autobusowa 132. Te zaczną kursować dopiero po wyremontowaniu ul. Pomorskiej. Kiedy to nastąpi? Według zapowiedzi prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka, prawdopodobnie przejazd możliwy będzie 1 listopada 2023 r., czyli na obchody dnia Wszystkich Świętych.
Otwarcie mostów Pomorskich. Jak wygląda organizacja ruchu?
Po otwarciu mostów, organizacja ruchu dla kierowców nie uległa zmianie w porównaniu do tej sprzed przebudowy. Od strony Rynku wjedziemy na przeprawy z ul. Nowy Świat skręcając w lewo, z ul. Grodzkiej skręcając w prawo lub z ul. Odrzańskiej jadąc na wprost. Następnie, już po pokonaniu przeprawy można skręcić w lewo i prawo ul. Cybulskiego, a 100 metrów dalej w lewo i w prawo w ul. Dubois. Po wyremontowaniu ul. Pomorskiej, lewoskręt w Dubois nie będzie już możliwy.
Zobacz wideo z otwarcia mostów Pomorskich
- Na mostach ruch odbywa się dwukierunkowo, wydzielone są buspasy i torowisko. Pojawił się nowy element w postaci przejazdu dla rowerzystów, zmierzających w kierunku Rynku przez ul. Nowy Świat. Przejazdu wcześniej nie było, jest on nadzorowany sygnalizacją świetlną – wyjaśnia Andrzej Brzoza z Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Koszt remontu mostów Pomorskich
Remont mostów Pomorskich trwał od marca 2020 r. i kosztował ponad 70 mln złotych. Środki na ten cel pozyskano z budżetu miejskiego, MPWiK oraz Fortum. Generalnym wykonawcą inwestycji była spółka Pro-Tra Building.
NIE PRZEGAP:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?