Sytuacja firmy była zła już od kilku lat. Już raz firma chciała ogłaszać upadłość. - Teraz sytuacja jest tragiczna. Pracownicy nie dostaną wypłat za styczeń, bo nie mamy pieniędzy - mówi Zdzisław Kopka. - Czekamy na krok ze strony władz miasta, tylko one mogą nas uratować. Chodzi o to, żeby spółka MPK umorzyła bądź odroczyła w czasie spłatę części kar. Chodzi np. o umowę na dostawę obręczy kół do wagonów typu Skoda. Mieliśmy krótki termin na realizację dostawy. Niecały miesiąc od podpisania umowy, a na samą dostawę z huty czeka się minimum miesiąc - wylicza. - Dostawa 144 sztuk została zrealizowana w czterech partiach, nie zaburzyło to pracy zajezdni. MPK naliczyło od razu bardzo wysokie kary, prawie 400 tys. zł, to stanowiło ponad 80 procent wartości zamówienia. Mamy wrażenie, że w ten sposób nie chce się leczyć chorego, tylko go dobić – dodaje prezes.
Protramy to dziś najpopularniejsze tramwaje we Wrocławiu. MPK ma ich 117. Miasto kupowało je od 2003 roku. Najmłodszy kursujący po Wrocławiu tramwaj protram wyprodukowano w 2011 roku.
Ale ostatnich zakupów miasto nie robiło już w zakładach przy Legnickiej. Nowe tramwaje dostarczyła do Wrocławia firma Pesa z Bydgoszczy i Moderus z Poznania. Tramwaje od Protramu kupował za to Kraków. To właśnie do tego miasta trafił wyprodukowany przy Legnickiej najdłuższy tramwaj w Polsce - ma 40,5 metra długości, o ponad 10 więcej niż znane wrocławianom skody - czytaj więcej, zobacz zdjęcia
- Zatrudniamy wciąż 50 osób, które w tym momencie nie mają żadnych zleceń do wykonania. Jesteśmy przez MPK pomijani przy remontach tramwajów, bo wszystkie, duże czy małe naprawy, wykonuje się w zajezdniach, a nie u nas - rozkłada ręce prezes Protramu. Zdaniem prezesa Kopki, produkowany przy Legnickiej tramwaj Protram 205 WrAs niczym nie różni się od zamówionych przez Wrocław ostatnio wagonów firmy Modertrans. - To tramwaje produkowane przez firmę płacącą podatki we Wrocławiu mogłyby jeździć po naszym mieście. Brakuje tylko woli decydentów - kwituje Kopka.
Agnieszka Korzeniowska, rzeczniczka spółki MPK nie chce komentować słów prezesa Protramu. - Jesteśmy spółką publiczną, obowiązuje nas procedura o zamówieniach publicznych. Organizujemy przetargi, do których każda chętna firma może przystąpić. Nie możemy faworyzować żadnego podmioty gospodarczego – tłumaczy Korzeniowska. - Jeżeli obie strony podpisują umowę, to oznacza, że zgadzają się, co do ustaleń tam wypisanych, więc nałożone kary nie mogą nikogo dziwić, jeżeli wynikają z zapisów umowy – dodaje Korzeniowska.
Oto tramwaje z Protramu, które dziś jeżdżą po Wrocławiu:
Protram 105NWr
Jeżdżą po Wrocławiu od 2003 roku, powstają przy ul. Legnickiej, część z nich to zmodernizowane wozy Konstal 105Na. Ich młodsza odmiana to Protram 204 WrAs. Są to tramwaje dwuwagonowe
Protram 204 i 205 WrAs
To nowsze modele wrocławskiej firmy Protram, znane u nas od 2006 roku. Taki tramwaj to już nie dwa wagony, a jeden większy.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?