Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

120-letni tramwaj Maximum z Wrocławia po renowacji doceniony przez konserwatorów. Zobaczcie, jak wygląda!

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Dolnośląski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków doceniło nagrodziło laurem renowację tramwaju.
Dolnośląski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków doceniło nagrodziło laurem renowację tramwaju. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego (udostępnione)
Ponad 120 lat ma tramwaj Maximum, który zbudowano we Wrocławiu i jeździł po wrocławskich torowiskach. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego podjął się jego remontu, który trwał 8 lat. Jego renowacja została doceniona przez dolnośląskich konserwatorów zabytków.

Zabytkowy tramwaj Maximum #325 „Max Berg” został wyprodukowany w 1901 roku w zajezdni tramwajowej Popowice przy ulicy Legnickiej. Był jednym z wielu tego typu tramwajów, które przed II wojną światową jeździły po Wrocławiu. Ale tylko ten jeden przetrwał do dziś.

70 lat służby i emerytura na działce w Smolcu

- Ten konkretny model został wycofany z regularnego użytku w latach 70. XX wieku. A zachował się dzięki zbiegowi okoliczności. Ówczesny pracownik MPK Wrocław kupił nadwozie tego tramwaju i wykorzystał je jako altankę ogrodową. Nadwozie trafiło do Smolca, gdzie stało sobie na działce do początków obecnego wieku – mówi Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.

Przez ponad 25 lat nadwozie tramwaju Maximum wystawione było na łaskę pogody. A że kabina została zbudowana z drewna to mocno się zniszczyła. Nie zachowało się złożone z dwóch wózków podwozie pojazdu. Klub jeden sprowadził z Woltersdorfu pod Berlinem, a drugi został odtworzony z oryginalnymi częściami.

8 lat remontu zabytkowego tramwaju Maximum

W 2013 roku rozpoczął się remont tramwaju, który został przekazany miastu. Prace odbywały się w zajezdni Popowice, czyli tej samej, w której powstał. Najpierw za pieniądze z WBO zostało odnowione nadwozie. Remont rozpędu nabrał ponownie w 2018 roku, gdy Klub Sympatyków Transportu Miejskiego wznowił prace, a te kosztowały 1,5 miliona złotych. Odtwarzanie zabytku zakończyło się w 2021 roku.

Remont tramwaju Maximum #325 z 1901 roku „Max Berg” podzielony był na pięć etapów:

  • I – odbudowa nadwozia do stanu surowego,
  • II – odtworzenie wózków i budowa podwozia,
  • III – montaż układu elektrycznego,
  • IV – rekonstrukcja wnętrza na podstawie fotografii z lat 20. XX wieku,
  • V – lakierowanie i prace wykończeniowe.

Dolnośląscy konserwatorzy zachwyceni renowacją

W 2023 roku Maximum otrzymał Dolnośląski Laur Konserwatorski w kategorii "Zabytek ruchomy". Dolnośląski oddział Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków doceniło konserwację obiektu, poprzedzoną skrupulatnymi i złożonymi badaniami. Obecnie tramwaj Maximum #325 „Max Berg” z 1901 roku to jedyny zachowany tramwaj tego typu w Polsce i jeden z nielicznych w Europie.

- Biorąc pod uwagę jego wartość i drewnianą konstrukcję, ten tramwaj nie jest regularnym gościem na ulicach. Pojawia się przy okazji ważnych wydarzeń czy podczas kręcenia filmów o fabule przedwojennej. Sama nagroda bardzo nas cieszy, bo to pierwsza taka, którą otrzymaliśmy za renowację i doceniony został zabytek niebudowlany - dodaje Krzysztof Kołodziejczyk.

Zobaczcie zdjęcia:

***
Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska