Co powstanie na ul. Rogowskiej?
Na ulicy Rogowskiej wybudowane zostanie łącznie 1,93 km torów, natomiast nowa pętla tramwajowa powstanie w pobliżu stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór. Przy pętli swoje miejsce znajdzie Park and Ride dla 70 samochodów, z czego trzy miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Ponadto przebudowane zostanie 1,6 km jezdni, wybudowane i przebudowane około 2 kilometrów chodników, blisko 1,8 km dróg dla rowerów i 1,3 km ciągu pieszo-rowerowego. Powstanie też 11 przejść dla pieszych. Ulica Rogowska wzbogaci się o cztery pary przystanków autobusowo-tramwajowych. Wykonawcą ostatniego odcinka TAT jest firma Skanska, a początek prac zaplanowano na 5 lutego.
- To historyczny moment. Tą umową stawiamy kropkę na "i" w tej wielkiej inwestycji. Przypomnę, że TAT to w sumie blisko 7-kilometrowa trasa autobusowo-tramwajowa. Jedna z największych, ale i najdroższa inwestycja w powojennej historii miasta. Jak ważna dla układu komunikacji zbiorowej Wrocławia widać to od czerwca minionego roku. Pasażerowie korzystają już z pierwszego odcinka TAT od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej, a pozwala nam na to wykonywanie prac remontowych m.in. na placu Jana Pawła II. Co ważne, mimo tych robót tramwaje jeżdżą z zachodniej części miasta do centrum – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Skanska na realizację inwestycji ma 15 miesięcy. Wartość umowy na prace wzdłuż ul. Rogowskiej to 72 298 774,69 zł brutto. W tej kwocie zakres gminy Wrocław wynosi 52 412 315,86 zł, a MPWiK 19 886 458,83 zł. Duże zaangażowanie środków MPWiK wynika ze skomplikowanej przebudowy drenażu na trasie.
- Drenaż wymaga modernizacji na długości blisko 1,2 km, prace będą prowadzone w wykopach sięgających nawet 5,5 metra głębokości - mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Spore zmiany w komunikacji autobusowej na Nowym Dworze
Rozpoczęcie prac przy budowie ostatniego odcinka TAT na ul. Rogowskiej jest planowane na 5 lutego. Odcinek od ulicy Zemskiej do pętli autobusowej zostanie wyłączony wtedy z ruchu. Przez plac budowy przejadą po nim tylko mieszkańcy posiadający posesje wzdłuż tego terenu. W związku z pracami przy budowie TAT przy ul. Rogowskiej oraz na skrzyżowaniu Gubińskiej i Strzegomskiej, objazdem pojedzie 14 linii autobusowych: 11 dziennych i trzy nocne. Od 5 lutego (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany tras linii autobusowych: 109, 122, 124, 126, 134, 142, 148, 149, 909, 927L, 927P i kursów nocnych linii: 241, 246 oraz 249. O dokładnym przebiegu tras będziemy informować bliżej rozpoczęcia prac budowy ostatniego odcinka TAT.
Pierwszym odcinkiem TAT już jeżdżą autobusy i tramwaje, drugi powstaje
TAT budowany jest od września 2019 roku. Dotychczas oddano do użytku odcinek o długości blisko 2 km. Tramwaje jeżdżą już od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i dalej do pętli przy Wrocławskim Parku Przemysłowym. Powstały też nowe przystanki tramwajowo-autobusowe:
- na wysokości dawnego dworca Marchijskiego,
- przy ul. Smoleckiej,
- przy Robotniczej na wysokości ul Śrubowej.
Obecnie trwają zaawansowane prace przy budowie torowiska tramwajowego, przebudowie sieci podziemnych, budowie nowych przystanków, dróg rowerowych oraz chodników wzdłuż ulicy Strzegomskiej na Muchoborze Małym, jak i Nowym Dworze.
- W pobliżu ul. Wagonowej mamy w ok. 80 procentach zaawansowaną budowę 160 metrowego wiaduktu. Pozwoli bezkolizyjnie przejechać tramwajom i autobusom nad torami kolejowymi. Przy Gądowiance natomiast powstaje stacja prostownikowa, która umożliwi przejazdy tramwajów po trasie. Zakończenie tego etapu planowane jest pod koniec 2022 roku - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Całość TAT ma zostać oddana w wakacje 2023 roku. Według zapowiedzi, trasa umożliwi dojazd tramwajem z Nowego Dworu do centrum miasta w około 20 minut.
Przypomnijmy, że ogólna wartość projektu to blisko 386 milionów złotych (dokładnie 386 044 600,46 zł brutto). Do teraz na budowę TAT wydano 274 905 883,61 zł, a całość dofinansowana jest z Unii Europejskiej - obecnie w kwocie 117 378 122,40 zł. Aktualnie procedowany jest kolejny aneks w związku z przyznaniem pieniędzy przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, a to ma podnieść wartość dofinansowania do kwoty 182 212 757,96 zł.
- Dziś najbardziej depresyjny dzień roku. Poznaj całą prawdę o Blue Monday
- Polski Ład. Większość nauczycieli nic nie straci, a część nawet zyska [ROZMOWA]
- Wypadek na Wojnowie. Samochód wjechał pod pociąg [ZDJĘCIA]
- Dachowanie na drodze do Wrocławia. Poszkodowana kierująca odmówiła pomocy medycznej
- Straż miejska kontroluje piece. Używają dronów z kamerą termowizyjną
- Wrocław: mężczyzna wypadł z okna. Mimo reanimacji zmarł
- Piotr Żyła lata jak szalony! MEMY o skoczku narciarskim z Wisły
- Policyjna grupa "SPEED" w akcji. Rekordzista dostał 3700 złotych mandatu (FILM)
- Rowerzysta dostał mandat na kwotę 2500 zł. Co zrobił?
- Wywłaszczenia pod linię kolejową pod Wrocławiem. Mieszkańcy drżą o swoją przyszłość
- Tragiczny wypadek na DK8. Policja wstępnie ustaliła przyczyny
- Port Miejski przy ul. Kleczkowskiej traci swój historyczny wygląd i funkcje
- Więzienia i areszty we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Tak żyją i mieszkają osadzeni
- Horror o poranku! Atak maczetą w centrum Torunia. Rannych jest kilka osób!
- Szczepionka Nuvaxovid: nowa broń w walce z Covid-19. Co o niej wiemy?
- Nowy nieoznakowany radiowóz. Gdzie będzie jeździł?
- Kup sobie własny tramwaj! Niecodzienna licytacja we Wrocławiu [ZDJĘCIA]
- Klienci Aquaparku Wrocław czują się oszukiwani. Płacą więcej, atrakcji mniej
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?