Nowy dźwig MPK jest w stanie podnieść 40 ton na wysięgu pięciu metrów lub 20 ton na wysięgu 12 metrów. Sam pojazd waży 50 ton. Jest to najmocniejszy tego typu samochód-żuraw w Polsce. Jego zadaniem będzie podnoszenie wykolejonych tramwajów. Do Wrocławia przyjechał w ubiegłym tygodniu. Kiedy zacznie być wykorzystywany? - Jeszcze przynajmniej przez miesiąc cztery ekipy techniczne MPK będą trenować codziennie na nowym dźwigu – mówi Łukasz Łupkowski, koordynator projektu z MPK – Trzeba załatwić jeszcze kwestie formalne, takie jak chociażby homologacja. Wtedy dopiero pojazd będzie mógł wyjechać na wrocławskie ulice – dodaje.
Nowy "żuraw" ma wielką moc silnika - 440 koni mechanicznych, i napęd na 8 kół. Jest to drugi tego typu dźwig w Europie. Pierwszy używany jest w Pradze. m.in. przy wykolejeniach czeskiej Skody. Pojazd można obsługiwać drogą radiową, więc technik nie musi siedzieć w kabinie. Za pomocą specjalnego panelu można odpalić silnik i całkowicie sterować dźwigiem: - Ma to duże znaczenie, gdy ważna jest szybkość i precyzja działania – podkreśla Łukasz Włodarczyk z pogotowia technicznego MPK.
W przypadku, gdy np. pod tramwaj wpadnie człowiek, można wtedy centymetr po centymetrze podnosić i przesuwać tramwaj, aby uwolnić poszkodowaną osobę.
Po co MPK nowy dźwig, skoro ma już cztery w posiadaniu? - Do obsługi nowego dźwigu wystarczą trzy osoby, natomiast przy starszych pojazdach musiały pracować przynajmniej cztery - mówi Łukasz Łupkowski - Dzięki temu nie trzeba będzie trzymać czterech ekip ratunkowych w ciągłym pogotowiu - dodaje.
Dotychczas, by po wykolejeniu postawić na torowisko np. tramwaj 33 Plus, MPK potrzebowało dwa dźwigi.
ZOBACZ: Wykolejenie tramwaju 33 plus. Wypadł z szyn na placu Społecznym (ZDJĘCIA)
Dźwig ułatwia również pracę pod tym względem, że jego wysięgnik może dotykać trakcji elektrycznej bez potrzeby odłączania prądu. Dźwig ma specjalną izolację, dzięki której prąd z trakcji nie stanowi zagrożenia dla pracowników służb technicznych.
Wartość nowej inwestycji to ok. 4,7 mln zł. Cena obejmuje również dodatkowy sprzęt służący do działań ratowniczo-naprawczych. W 85% dofinansowanie pochodzi ze środków unijnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?