Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Uwaga, wykolejenie!". Na szczęście, tylko w specjalnym symulatorze MPK. Oto Lander - urządzenie treningowe dla motorniczych

Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Na wyposażeniu MPK Wrocław znajduje się wyjątkowe urządzenie treningowe. Lander, bo tak nazywa się firma je produkujące, jest urządzeniem treningowym do symulowania jazdy tramwajem. Zajmuje całe pomieszczenie, ma mnóstwo funkcji i jest najlepszym sprawdzianem dla motorniczych przed wyruszeniem w trasę. Okazuje się, że jazda kilkudziesięciotonowym pojazdem jest trudniejsza, niż wydaje się większości pasażerom.

Lander - specjalny symulator w MPK Wrocław

W jednym z pomieszczeń zajezdni Borek przy ul. Powstańców Śląskich mkną po wirtualnych szynach niebieskie tramwaje. To właśnie jest Lander.

- To urządzenie treningowe, którego używamy do doskonalenia techniki jazdy u motorniczych, aby podnosili oni swoje kwalifikacje i mogli lepiej radzić sobie z sytuacjami kryzysowymi podczas jazdy w ruchu miejskim - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Krzysztof Piaskowski, instruktor i motorniczy z 14-letnim stażem w MPK Wrocław.

W Landerze testowane są wszystkie sytuacje, które mogą wydarzyć się w mieście. Urządzenie symuluje nie tylko bezpieczną obsługę pasażerów czy sprawne przestawianie zwrotnic, ale również awarie: sygnalizacji świetlnej, drzwi itp. Zdarza się, że motorniczy jest sprawdzany pod kątem czasu reakcji, np. na wjazd samochodu na torowisko tuż przed rozpędzony tramwaj.

Jak bezpiecznie zachować się w takiej sytuacji?

- Badamy wówczas czas reakcji i prawidłowość zachowania według procedur, względem zdarzenia. Motorniczy nie może zastosować tzw. "hamowania dzwonkiem", a faktycznie użyć go w trakcie hamowania. I zrobić to jak najbezpieczniej, bo przecież w godzinach szczytu tramwaj wiezie od 100 do 200 pasażerów - mówi nasz rozmówca.

Zobacz też:

W Landerze motorniczowie szkolą się cyklicznie

Instruktor wytłumaczył nam również, że urządzenie nie wykorzystuje topografii naszego miasta. Dlaczego? Żeby motorniczowie nie nauczyli się jazdy na pamięć i zawsze byli czujni. Każdy motorniczy, po określonym cyklu jazdy tramwajem, musi powrócić do treningu. Sprawdza się jego umiejętności na innej trasie i w innych warunkach. Warto podkreślić, że symulator nie uznaje "piratów torowych". Zbyt szybka jazda kończy się cyfrowym wykolejeniem, co działa na wyobraźnię.

- Mamy szkolenia od 2 do 2,5 godziny dziennie dla jednego motorniczego. Trenerów jest dwóch i pracują na dwie zmiany. Każdy z nich obsługuje trzech motorniczych dziennie, którzy przechodzą sesję zapoznawczą, treningową, a potem test. Zaznaczamy i tłumaczymy w nim każdy błąd. Możemy zasymulować kilkanaście zdarzeń i kilkanaście awarii. Motorniczy musi wiedzieć, czy jego odruchy, które zapamiętał ze szkoleń i z trasy, nadal pozostały - dodaje Krzysztof Piaskowski.

Jak podkreśla pan Krzysztof, bardzo częstym przypadkiem są awarie drzwi.

- Wychodzenie cało z takiej awarii, zaimplementowane w systemie Lander, jest identyczne do tego, co musimy zrobić w prawdziwym tramwaju. Jeśli motorniczy taką awarię przećwiczy na Landerze, "na sucho", pod okiem doświadczonego trenera, który umie przeprowadzić całą procedurę w sposób właściwy i zgodny z naszymi zasadami, może potem bez żadnych problemów zrobić to samo "na żywo" - dodaje Krzysztof Piaskowski.

Co zrobić, żeby usiąść za sterami Landera?

MPK poszukuje motorniczych i kierowców, a obowiązkową częścią 4-miesięcznego szkolenia są przejazdy tym urządzeniem. Aby zostać motorniczym, należy mieć minimum 21 lat i choć prawo jazdy nie jest wymagane, to mile widziana jest znajomość topografii Wrocławia.

Kandydaci otrzymują:

  • bezpłatny udział w szkoleniu dla kandydatów na motorniczych;
  • po kursie gwarancję zatrudnienia w ramach umowy o pracę;
  • możliwość zatrudnienia w okresie szkolenia.

MPK płaci na początek łącznie 6 tys. złotych brutto. Po roku zatrudnienia stawka wzrasta do 6 230 złotych, a po pięciu latach wynosi już 6 560 złotych. Należy do tego doliczyć pakiet socjalny, tj. dofinansowanie do wczasów, darmowe bilety na wydarzenia w mieście oraz bilet na komunikację miejską.

Zobacz też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska