Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Jagodno. Nowe wytyczne pozwolą krzyżować tory? Nie wiadomo, ale miasto ogłosiło już sukces

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Zapowiadane inwestycje tramwajowe we Wrocławiu nie będą możliwe, jeśli wciąż przepisy krzyżowania się torowisk tramwajowych i kolejowych będą nieokreślone. Dotyczy to nie tylko wrocławskiego Jagodna, ale również m.in. ul. Zwycięskiej. Miasto ogłosiło sukces, ponieważ są już wytyczne. Tylko, że szczegóły dokumentu nie wskazują jednoznacznie na możliwość poprowadzenia tramwaju przez czynną linię kolejową...

"Mamy to!". Miasto chwali się tramwajem na Jagodno

W miejskim biuletynie mogliśmy przeczytać przed świętami, że obiecany przez Donalda Tuska i Jacka Sutryka tramwaj na Jagodno w końcu powstanie. Możliwość krzyżowania się linii tramwajowych i kolejowych miało być oficjalnie możliwe najszybciej, jak się da. Tymczasem od deklaracji mija 5 miesięcy, a gotowych ustaw i rozporządzeń nie ma. Są dopiero opublikowane przez Ministetstwo Infrastruktury "wytyczne projektowania".

Miasto, odnosząc się do nich, zapowiada więc ogłoszenie przetargu na kwiecień lub maj 2024 roku, co ma być jednocześnie drugim etapem realizacji trasy autobusowo-tramwajowej.

"Po ostatnich wytycznych Ministerstwa Infrastruktury wreszcie nie będzie przeszkód dla powstania tramwaju na Jagodno" - czytamy w biuletynie.

Urzędnicy ogłosili sukces, a "skrzyżowania torów wykonuje się w drodze wyjątku"

— Obawiam się, że wrocławscy urzędnicy za szybko ogłosili „sukces”, natomiast nikt nie zadał sobie trudu otwarcia dokumentu i przeczytania coś więcej niż nagłówek — pisze Krystian Adamski, radny osiedla Jagodno, który na bieżąco informuje mieszkańców o postępach na budowie TAT.

W rozdziale 7.2.5. tego 230-stronowego dokumentu możemy się dowiedzieć, że "skrzyżowania torów tramwajowych z torami kolejowymi projektuje się i wykonuje w drodze wyjątku". W lokalizacjach, w których rozwiązanie bezkolizyjne jest nieuzasadnione z przyczyn ekonomicznych, np. na bocznicach kolejowych z niskim natężeniem ruchu.

Przykładem może być przypadek z Torunia, który szerzej opisywaliśmy tutaj:

"W pierwszej kolejności rozpatruje się wprowadzenie rozwiązania bezkolizyjnego" - czytamy w wytycznych.

Rozwiązaniem bezkolizyjnym jest wiadukt. Kiedy powstanie?

Ulicę Buforową na Jagodnie nie przecina bocznica kolejowa, a zrewitalizowana linia kolejowa nr 285. I robi to pod niemal kątem prostym. Zaproponowane przez Ministerstwo rozwiązania (niżej w tekście) będzie trudno więc zastosować w praktyce.

— Zrewitalizowana linia kolejowa 285 oczywiście nie ma statusu bocznicy, tylko jest regularnie wykorzystywaną linią pasażerską, a pomysł podniesienia tej linii na wiadukt jest już od dawna rozważany. Brakuje tylko od dawna woli do przeznaczenia na to pieniędzy i szybkiej realizacji takiej inwestycji. Na razie jest ona planowana wyłącznie w zakresie przebudowy towarowej obwodnicy, która prawdopodobnie potrwa bardzo długo przez wiele lat — dodaje Krystian Adamski.

Ukończona w 2022 roku inwestycja, pozwalająca Kolejom Dolnośląskim podróżować po linii 285, z pewnością utrudniła wrocławskim urzędnikom budowę torowiska na osiedle. Wychodzi na to, że na jedyne, sensowne rozwiązanie, poczekamy kilka długich lat. Niewiele bowiem dzieje się na Obwodnicy Towarowej Wrocławia. W październiku 2023 roku PKP ogłosiło dopiero przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej.

Jeśli nie wiadukt, to co? Tak mają krzyżować się torowiska

Z wytycznych wynika, że krzyżowanie się torów tramwajowych z linią kolejową możliwe jest w trzech różnych wariantach. Jeśli tory skrzyżują się pod kątem 45 stopni lub mniejszym, wprowadza się rozwiązanie "A". Jeśli kąt jest większy - "B" i "C". Co one oznaczają?

  • Rozwiązanie „A” (stosowane do 45 stopni przecięcia): należy przeciąć tory proste oraz sprowadzić kąt przecięcia osi torów do jednego ze standardowych rozwiązań stosowanych w kolejnictwie.
  • Rozwiązanie „B”: należy przeciąć tory proste oraz sprowadzić kąt przecięcia osi torów do wartości około 60-75°. [...] Należy unikać kąta przecięcia torów równego lub zbliżonego do 90°, ponieważ w takiej sytuacji żadne z kół tej samej osi wagonu tramwajowego nie jest prowadzone.
  • Rozwiązanie „C” (stosowane w 45-90 stopniach): Dopuszczalne jest zastosowanie skrzyżowania torów wykonanego z profili szynowych oraz pomocniczych [...] przerwanie ciągłości toków szynowych w istotny sposób ogranicza prędkość ruchu tramwajów, pojazdów kolejowych oraz charakteryzuje się skróconą żywotnością oraz zwiększoną emisją hałasu i drgań. Rozwiązania tego należy używać wyłącznie w sytuacji, gdy z powodów technicznych nie jest możliwe zastosowanie rozwiązania B.

Jak wyglądają? Zobacz w galerii zdjęć!

Czy któreś z nich będzie możliwe do wprowadzenia na ul. Buforowej? Tego dowiemy się wkrótce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska