Obiekty z województwa dolnośląskiego w Finale 28. Edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku”

Materiał informacyjny Ogólnopolskiego Konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI w.
Rewitalizacja i przebudowa amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie-Zdroju
Rewitalizacja i przebudowa amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie-Zdroju
Ponad 400 inwestycji już zgłosiło się do 28. edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w."

Wszystkie obiekty warto zobaczyć na www.modernizacjaroku.org.pl. Zakończyłeś budowę i nie boisz się pokazać jej światu to zgłoś do Konkursu.

4 kwietnia 2024 roku, o godzinie 12:00 startuje głosowanie internetowe Ogólnopolskiego Konkursu Otwartego "Modernizacja Roku & Budowa XXI w.", więc nie zwlekaj ze zgłoszeniem obiektu.

Rewitalizacja i przebudowa amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie-Zdroju

Inwestor: Uzdrowisko Gmina Miejska Szczawno-Zdrój
Wykonawca: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „Mabor” Maciej Ciborski Wałbrzych
Autor projektu: Pro J.M. Jacek Magiera Jelenia-Góra

Rewitalizacja i przebudowa amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie-Zdroju
Rewitalizacja i przebudowa amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie-Zdroju

Odbudowa starego amfiteatru w Parku Zdrojowym w Szczawnie Zdroju była kompleksowym przedsięwzięciem, które przekształciło przestrzeń w nowoczesne centrum kulturalne. Nowy Amfiteatr został wyposażony w otwarte zadaszenie, oparte na solidnej konstrukcji drewnianej, co nie tylko zapewnia ochronę przed warunkami atmosferycznymi, ale także nadaje mu przyjemny, naturalny wygląd.

Jednym z głównych założeń projektowych było poprawienie akustyki, dlatego ściany w formie łuków zostały starannie zaprojektowane, aby optymalnie rozpraszać dźwięk i zapewnić doskonałe warunki dla wszelkiego rodzaju wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych.

Scena, będąca sercem amfiteatru, została wykonana z solidnego drewna i imponuje swoimi imponującymi wymiarami oraz wysokością, co pozwala na organizację różnorodnych spektakli, koncertów i innych wydarzeń artystycznych.

Betonowe trybuny, które stopniowo przechodzą w teren zielony, nie tylko pełnią funkcję siedzisk dla widzów, ale także integrują się z otaczającym parkiem, tworząc harmonijną przestrzeń, która zachęca do relaksu i cieszenia się kulturą w otoczeniu natury.

Kształt i forma nowego obiektu zostały starannie dostosowane, aby nawiązywać do wcześniejszej historii amfiteatru, co podkreśla kontynuację tradycji oraz wartości kulturowe miejsca, jednocześnie wpisując się w nowoczesne standardy architektoniczne i funkcjonalne.

Suchy zbiornik przeciwpowodziowy na rzece Bystrzyca Dusznicka w miejscowości Szalejów Górny

Inwestorzy:
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Warszawa
Wykonawca: Power Construction Corporation of China Ltd. Oddział w Polsce
Autor projektu: Hydroprojekt Wrocław Sp. z o.o.

Suchy zbiornik przeciwpowodziowy na rzece Bystrzyca Dusznicka w miejscowości Szalejów Górny
Suchy zbiornik przeciwpowodziowy na rzece Bystrzyca Dusznicka w miejscowości Szalejów Górny

Realizacja budowy suchego zbiornika na rzece Bystrzyca Dusznicka w Szalejowie Górnym zakończyła się w 2023 roku, trwając pięć lat. Ten zbiornik powstał w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły na terenie Ziemi Kłodzkiej i jest jednym z czterech zbiorników wchodzących w skład tego projektu.

Maksymalna pojemność zbiornika wynosi imponujące 10,67 miliona metrów sześciennych, a przy maksymalnym piętrzeniu jego powierzchnia zalewu sięga prawie 119 hektarów. Szalejów Górny to zbiornik w pełni zautomatyzowany, z systemem upustów do odprowadzania wody. Jest kluczowym elementem w przechwytywaniu i redukcji fal powodziowych.

Obiekt jest wyposażony w zaawansowany system przekazywania danych, umożliwiający lokalne sterowanie zbiornikiem zarówno z centrum zarządzania w Kotlinie Kłodzkiej, jak i z Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

W ramach tej inwestycji wykonano:

  1. Zaporę ziemną o długości 840 metrów, osiągającą maksymalną wysokość 21 metrów, o kubaturze nasypów około 1 miliona metrów sześciennych, wyposażoną w przesłonę przeciwfiltracyjną w technologii VDW,
  2. Żelbetową budowlę upustową o kubaturze około 5 tysięcy metrów sześciennych,
  3. Żelbetową budowlę przelewową o kubaturze około 10 tysięcy metrów sześciennych,
  4. Ubezpieczenia rzek kamieniem wraz z łapaczem rumoszu o kubaturze 20 tysięcy metrów sześciennych,
  5. Drogi serwisowe o łącznej długości 7500 metrów,
  6. Budynki zaplecza.

Mosty Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu

Inwestor: Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o.
Wykonawca: Trakcja S.A. Warszawa
Autorzy projektu:
Biprogeo Projekt Sp. z o.o. Wrocław
GTI Design Sp. z o.o. s.k. Gdańsk

Most Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu
Most Bolesława Chrobrego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 455 we Wrocławiu

Oddane do użytku w październiku 2023 roku nowe mosty Chrobrego o pięknej łukowej konstrukcji doskonale wpisały się w zabytkową architekturę Wrocławskiej „Wielkiej Wyspy” i pobliskie tereny rekreacyjno - zielone takie jak park Szczytnicki czy stadion Olimpijski.

Wybudowane przez spółkę Trakcja mosty biegną w jednej linii, wzdłuż drogi 455, prowadzącej z Wrocławia do Jelcza-Laskowic.  Dwa nowe obiekty łączą cztery brzegi, most południowy wisi nad kanałem powodziowym, natomiast północny nad kanałem żeglugowym Odry. Nośność mostów to 40 ton, łączna długość 186 m, a szerokość 27 m. Zaprojektowana w taki sposób konstrukcja umożliwiła powrót na trasę autobusów przegubowych, co znacząco wpłynęło na komfort podróżowania.

W ramach tego zadania Trakcja przebudowała ponad 800 m układu drogowego, w tym 3 skrzyżowania, ułożyła nowe chodniki, ścieżki rowerowe, elementy małej architektury i posadziła nową zieleń. Na mostach, z myślą o przyszłej trasie tramwajowej pomiędzy Sępolnem a Swojczycami, spółka położyła infrastrukturę szynową. 

Trakcja S.A. posiada bardzo duże doświadczenie w realizacji obiektów mostowych. W swojej 75 - letniej działalności wybudowała kilkaset tego typu obiektów, obecnie prowadzi także budowę mostów nad Brdą w Bydgoszczy. Do realizacji Trakcji należą m.in. most nad rzeką Działdówką, który kształtem koresponduje z mostami Chrobrego, dwa mosty w Zbąszynku o rozpiętości 40 m każdy, wiadukt w Klęczanach na drodze krajowej nr 4 o rozpiętości 62 m czy 7-przęsłowa estakada o długości 186 m w Sędziszowie Małopolskim. W latach 2012-2015 w ramach robót budowlanych na linii kolejowej na odcinku Wrocław – Grabiszyn - Skokowa spółka zbudowała 10 mostów kolejowych, 14 wiaduktów kolejowych i 1 wiadukt drogowy. Przeprowadziła m.in. rozbiórkę i budowę mostu kolejowego nad rzeką Odrą we Wrocławiu w rejonie stacji Popowice, przebudowę wiaduktów kolejowych nad ulicą Grabiszyńską i ulicą Popowicką. Trakcja była Generalnym Wykonawcą oraz liderem konsorcjum na tej inwestycji.

Tekst Marlena Karbowniak, Kierownik Dzialu Komunikacji Trakcja S.A.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska