Droga ekspresowa S3 to dla mieszkańców Dolnego Śląska jedna z najważniejszych tras. I to nie tylko z powodu usprawnienia tranzytu. W okresie letnim to jedna z głównych dróg prowadzących nad Bałtyk. Gdy będzie ukończona, podróż na plażę potrwa nieco ponad 3 godziny.
Podlubiński fragment S3 (Lubin Południe-Lubin Północ), który pełni jednocześnie funkcję obwodnicy miasta, liczy sobie ok. 10 km i od minionego poniedziałku jest już w pełni przejezdny. - Inwestycja, którą dziś oddajemy kierowcom zakończyła się zgodnie z harmonogramem - mówi Lidia Markowska, dyrektorka wrocławskiego oddziału GDDKiA. - Cały dolnośląski odcinek tej trasy, czyli od granicy województwa aż do granicy z Czechami, ma być przejezdny na przełomie 2023/2024 roku - dodała Lidia Markowska.
W czerwcu kierowcy otrzymali tylko około 2,5-kilometrowy fragment trasy, którą realizowała firma Mota-Engil, a od wczoraj do dyspozycji kierowców jest kolejny odcinek o długości 9,6 km. Wykonawca uzyskał wszystkie wymagane prawem pozwolenia, natomiast oddanie całego odcinka Lubin Południe- Lubin- Północ związane było z zakończeniem prac na węźle Lubin Północ, który realizowany jest przez konsorcjum z firmą Salini jako liderem.
Kolejne etapy przewidują udostępnienie odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów k. Polkowic. Wykonawca - konsorcjum spółek z firmą Salini jako liderem - prowadzi wg GDDKiA, intensywne prace budowlane, aby jak najszybciej trasa S3 została udostępniona kierowcom. Kiedy to nastąpi?
- Sukcesywnie będziemy oddawać te odcinki do użytku, całość drogi od Kaźmierzowa do zjazdu Lubin Północ ma być gotowa do końca roku - zapewnia Lidia Markowska
S3 do Bolkowa w październiku
Kolejne, budowane fragmenty S3, od autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, też mają być udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe przez Jawor do węzła Bolków. Inwestycja podzielona jest na dwa zadania, realizowane przez konsorcjum Eurovia - Warbud oraz Mota - Engil. Stan zaawansowania rzeczowego jest na poziomie ok. 90 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł. Planowany termin oddania - październik tego roku.
- Dla mnie jako zawodowego kierowcy takie inwestycje są bardzo ważne. Jeszcze niedawno droga od Polkowic, przez Lubin do Legnicy potrafiła zająć grubo ponad godzinę. Teraz ten czas się skrócił przeszło o połowę. Jak jeszcze zakończą się prace nalubuskim odcinku S3, to już będzie wspaniale - mówi Adam Romaluk, legniczanin.
Trwa też realizacja odcinków S3: Nowa Sól - Gaworzyce i Gaworzyce - Kaźmierzów (łącznie ponad 33 km), które realizuje GDDKiA Oddział w Zielonej Górze. Wykonawcami są firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud - PBDIM Erbedim. Udostępnienie trasy planowane jest na ten rok.
Odcinek S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony na dwa zadania, jest obecnie na etapie procedury przetargowej. W tym roku planuje się podpisanie umów z wykonawcami robót. Ten ostatni odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Przewiduje się zakończenie prac do 2023 roku.
Obwodnica Miękini - 14 września
Zbliża się moment oddania do użytku też innej trasy. To 4-kilometrowa obwodnica Miękini. Ma ułatwić dojazd z Wołowa i Brzegu Dolnego przez nowy most na Odrze w Brzegu Dln. do drogi krajowej 94 i tędy do Wrocławia. Obwodnica miała być gotowa w ub. roku. Ale była zmiana biegu trasy. Aktualny termin oddania to 14 września - zapewnia inwestor, czyli Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.
Więcej o drogowych inwestycjach w regionie na portalu legnica.naszemiasto.pl.
Zobacz też: 94-latka jechała autostradą pod prąd, co mogło skończyć się tragicznym wypadkiem. Pomógł jej inny kierowca
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?