Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najdłuższa droga ekspresowa w Polsce. Tak poprowadzi pod Wrocławiem. Kiedy nią pojedziemy?

Jerzy Wójcik
Jerzy Wójcik
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Dziś droga ekspresowa S8 liczy sobie 534 kilometry. W ciągu najbliższych lat ta popularna ekspresówka, która łączy m.in. Wrocław z Warszawą, ma się wydłużyć jeszcze o blisko 250 kilometrów. To uczyni ją najdłuższą drogą ekspresową w Polsce. Budowa jednego z kluczowych, nowych fragmentów trasy pod Wrocławiem, zacznie się lada dzień. Jak poprowadzi nowa eska? Zobaczcie zdjęcia z drona, wizualizacje i mapy!

To już ponad 10 lat, jak korzystamy z komfortowej drogi ekspresowej Wrocław - Warszawa, a już wkrótce rozpocznie się rozbudowa popularnej "eski". Po realizacji wszystkich zaplanowanych odcinków, będzie to najdłuższa droga ekspresowa w Polsce licząca niemalże 800 kilometrów!

Zaczyna się budowa nowych fragmentów drogi S8 pod Wrocławiem
Zaczyna się budowa nowych fragmentów drogi S8 pod Wrocławiem GDDKiA

ZOBACZ GALERIĘ - MAPY, WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA Z DRONA

Budowa drogi S8 pod Wrocławiem. Obecne rondo drogi DK8 w Magnicach straci na znaczeniu. Większa część ruchu tranzytowego przeniesie się na nową "eskę"

Najdłuższa droga ekspresowa w Polsce. Tak poprowadzi pod Wro...

Najbliższe prace rozpoczną się już wkrótce pod samym Wrocławiem. Drogowcy wkroczą na odcinek pomiędzy Kobierzycami (obecny koniec drogi S8 - przedłużenia AOW na południe) i będą pracować przy trzech odcinkach nowej drogi spod Wrocławia do Łagiewnik. To odcinek liczący prawie 33 kilometry i prowadzący przez podwrocławskie gminy:

  • Kobierzyce
  • Sobótka
  • Jordanów Śląski
  • Łagiewniki

ZOBACZ TAKŻE:

Te prace mają kosztować nieco ponad miliard złotych i rozpoczną się już wkrótce. Firmy wcale nie mają aż tak dużo czasu, bo pierwsi kierowcy mają pojechać nowym fragmentem "eski" pod Wrocławiem już wiosną 2027 roku, a zatem za trzy lata. Skorzystamy tutaj, jak na większości dróg ekspresowych, z dwóch pasów i pasa awaryjnego w każdym z kierunków, choć w pasie rozdziału pozostawiona będzie rezerwa pod ewentualną rozbudowę drogi o dwa dodatkowe pasy (po jednym w każdą stronę). Wspomniany 33 kilometrowy odcinek został podzielony na trzy odcinki realizacyjne. Podpisano już umowy na ich wykonanie i tak prace będą prowadziły następujące firmy:

  • pomiędzy węzłami Kobierzyce Północ i Kobierzyce Południe - firma Strabag Infrastruktura Południe za kwotę 309 777 961,23 zł.
  • pomiędzy węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski - firma PORR za kwotę 401 110 124,16 zł,
  • odcinek Jordanów Śląski - Łagiewniki Zachód - firma Budimex za kwotę 355 614 315,9 zł.

ZOBACZ TAKŻE:

Przy nowej S8 pod Wrocławiem powstanie kilka węzłów, miejsca obsługi podróżnych, a także niewielkie wiadukty, gdzie górą zostaną poprowadzone przejścia dla zwierząt. Poza samym nowym przebiegiem S8, zostanie także zbudowany łącznik nowej trasy do drogi krajowej nr 39 Łagiewniki - Strzelin. Będzie on stanowił obwodnicę Łagiewnik i na pewno zmniejszy ruch w tej miejscowości. Zobacz poniżej szczegółowy opis przebiegu, a także zdjęcia z drona, wizualizacje i mapy w galerii:

Budowa drogi S8 pod Wrocławiem. Obecne rondo drogi DK8 w Magnicach straci na znaczeniu. Większa część ruchu tranzytowego przeniesie się na nową "eskę"

Najdłuższa droga ekspresowa w Polsce. Tak poprowadzi pod Wro...

  • Zadanie 1 - odcinek od węzła Kobierzyce Północ do węzła Kobierzyce Południe o długości ok. 7,5 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gminy Kobierzyce. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Kobierzyce Północ – połączenie z DK8 i z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8 oraz Kobierzyce Południe – połączenie z drogą wojewódzką nr 346. Pomiędzy węzłami, po obu stronach trasy, zaplanowano Miejsca Obsługi Podróżnych Królikowice. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: estakada pełniąca również funkcję przejścia dla zwierząt, dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, wiadukt w ciągu drogi ekspresowej pełniący również funkcję przejść dla zwierząt, cztery przepusty w tym trzy pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
  • Zadanie 2 odcinek - od węzła Kobierzyce Południe do węzła Jordanów Śląski, o długości ok. 13,8 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin: Kobierzyce, Kąty Wrocławskie, Sobótka i Jordanów Śląski. Zaplanowano budowę węzła drogowego Jordanów Śląski - połączenie z obecną DK8 oraz drogami powiatowymi DP2075D i DP1989D. Ponadto na odcinku wybudowanych zostanie: pięć mostów pełniących również funkcję przejścia dla zwierząt, siedem wiaduktów nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej (w tym jeden pełniący również funkcję przejść dla zwierząt) oraz trzy przepusty pełniące również funkcję przejść dla zwierząt.
  • Zadanie 3 - odcinek od węzła Jordanów Śląski do węzła Łagiewniki Zachód, o długości ok. 11,2 km. Trasa zostanie poprowadzona nowym śladem po zachodniej stronie istniejącej DK8 i przebiegać będzie przez tereny gmin Jordanów Śląski i Łagiewniki. Zaplanowano budowę dwóch węzłów drogowych: Łagiewniki Północ - połączenie z drogami krajowymi nr 8 i 39 oraz Łagiewniki Zachód - połączenie z drogą wojewódzką nr 384. Ponadto na odcinku wybudowane zostaną: dwa mosty pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt, cztery wiadukty nad drogą ekspresową, trzy wiadukty w ciągu drogi ekspresowej oraz sześć przepustów pełniących również funkcję przejść dla zwierząt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska