Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S5: Wkrótce zgoda na budowę. Ale czy będzie budowa?

Marek Zoellner
Droga S5 z Wrocławia do Poznania będzie się zaczynała na węźle Widawa, który trzeba będzie rozbudować. Przy powstawaniu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia uwzględniono tę drogę i pozostawiono rezerwę
Droga S5 z Wrocławia do Poznania będzie się zaczynała na węźle Widawa, który trzeba będzie rozbudować. Przy powstawaniu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia uwzględniono tę drogę i pozostawiono rezerwę materiały GDDKiA
Dolnośląski odcinek drogi S5, od węzła Widawa na AOW do Korzeńska, wreszcie doczeka się zgody na budowę. Według ministerstwa transportu, dokument ma być gotowy w czerwcu, choć nieoficjalnie mówi się nawet o kwietniu.

Teoretycznie to bardzo dobra wiadomość. Dzięki temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie mogła ogłosić przetarg na wykonawcę 48-kilometrowej trasy. - Zgodę na realizację inwestycji (ZRID) wydaje wojewoda. To ostatni dokument, na który czekamy. Mamy już projekt i decyzję środowiskową - tłumaczy Joanna Borkowska z GDDKiA.

Inwestycję wyceniono wstępnie na 3 mld złotych. Takich pieniędzy w budżecie państwa na ten cel nie ma i na razie nie można na nie liczyć. Ekspresówka S5 została bowiem wykreślona z programu budowy dróg krajowych 2011-2015 jeszcze przez poprzedniego szefa resortu infrastruktury - Cezarego Grabarczyka.

Nie pomogły protesty zarządu województwa, spotkania marszałka i wojewody z szefem resortu.

- Jeśli ZRID zostanie rzeczywiście wkrótce wydany, to jest się z czego cieszyć - mówi Marek Łapiński, były marszałek województwa, a obecnie poseł PO.

To właśnie Łapiński otrzymał zapewnienie o czerwcowym terminie od Tadeusza Jamroziewicza, sekretarza stanu w ministerstwie transportu. - Oczywiście, budowa nie wystartuje od razu, ale najważniejsze, żeby był komplet dokumentów. Gdyby pieniądze w budżecie się znalazły, to będziemy na początku kolejki. Bez dokumentacji nasze szanse byłyby znacznie mniejsze - zaznacza poseł.

Ministerstwo poinformowało również, że zabezpieczy w budżecie środki na odszkodowania za przejmowane przez Skarb Państwa prywatne działki, które leżą na trasie planowanej drogi. Wypłaty odszkodowań mają się rozpocząć w 2013 r.

A co się dzieje na wielkopolskim odcinku S5? Trwa budowa prawie 30-kilometrowego odcinka trasy z Korzeńska do Kaczkowa. Tam również trzeba było długo czekać na wydanie ZRID. Trzeba było przesunąć termin zakończenia z października 2012 r. na połowę 2013 r.

Wszystko wskazuje na to, że całą ekspresówką z Wrocławia do Poznania nie przejedziemy wcześniej niż w 2014 r. Tyle czasu mogą zająć wszystkie procedury i sama budowa.

Przypomnijmy, że Marek Łapiński, startując w ostatnich wyborach parlamentarnych, złożył dość odważną deklarację. Obiecał zdobyć pieniądze na drogę S5 na odcinku z Wrocławia do Korzeńska do końca swojej poselskiej kadencji (2015 r.). Jeśli się to nie uda, przez 24 godziny będzie stał pod pręgierzem na trzebnickim Rynku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska