– Energia regionów i centralne wsparcie to klucz do sukcesu projektu. Aby najlepiej przygotować się do tego projektu przeprowadziliśmy setki rozmów z przedstawicielami samorządów i dziś wiemy, że jesteśmy w stanie stworzyć wspólną oś inwestycyjną wokół drogi S3 – mówi Ilona Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki. – Jednak nie chcemy czekać na jej powstanie. Bierzemy się do pracy i już dziś przygotowujemy kompleksową ofertę dla inwestorów – dodaje Ilona Antoniszyn-Klik.
Droga S3 ma być synonimem inwestycji budującej pozytywny klimat gospodarczy Polski Zachodniej. Liderem projektu jest Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.
– Nasz pomysł na obszar wzdłuż drogi S3 to przede wszystkim atrakcyjne działki, najwyższe standardy obsługi inwestorów, konkurencyjność i dostęp do wykwalifikowa-nych kadr – mówi Rafał Jurkowlaniec, prezes LSSE.Zadaniem stref ekonomicznych w zachodniej części kraju będzie przygotowanie atrakcyjnych działek inwestycyjnych, na których powstaną m.in. gotowe hale pod wynajem dla małych i średnich firm.
Dodatkowo, wspólnie z samorządami lokalnymi, strefy zadbają o infrastrukturę towarzyszącą (w tym drogi, uzbrojenie, sieci). Aby zwiększyć atrakcyjność oferty partnerów porozumienia i zachęcić do inwestowania wzdłuż drogi S3, Polska Agencja Inwestycji i Informacji Zagranicznych przeprowadzi kampanię promocyjną skierowaną do inwestorów zagranicznych.
Atrakcyjne gminy
– Polska zachodnia potrzebuje nowej wizji – tłumaczy Sławomir Majman, prezes PAIiIZ. – Inwestorzy, których pozyskujemy w pierwszej kolejności, zwracają uwagę na skomunikowanie terenu, na którym chcą rozwijać swój biznes – dodaje Sławomir Majman.
Budowa drogi S3 i wytyczanie w jej rejonie terenów inwestycyjnych zdecydowanie zwiększy atrakcyjność gmin, przede wszystkim dla nowych przedsiębiorców, ale i samych mieszkańców.
– Na planowanej trasie drogi ekspresowej w Lubinie mamy – to nie przesada – najlepszy teren inwestycyjny w Polsce – mówi Jacek Mamiński, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Lubinie.
Czterysta hektarów pól, wokół których w promieniu 50 km mieszka pół miliona osób. Dookoła tego terenu są wszystkie sieci wysokoenergetyczne, gazowe itp. Pracowników do strefy dowiezie bezpłatna miejska i gminna komunikacja autobusowa.
Przy granicy tej strefy przemysłowej zaprojektowany został węzeł zjazdowy z S3.
– W porozumieniu z Ministerstwem Gospodarki zgłosiliśmy ten teren pod dużą inwestycję. W ministerstwie zdradzono nam tylko, że jest nią zainteresowany duży podmiot, chcący właśnie 400 ha na równym terenie z dostępem do dużego rynku pracy – wyjaśnia Jacek Mamiński. – Wypełniliśmy wszelkie wymagane dokumenty i czekamy na odpowiedź – dodaje rzecznik.
Wszystko to daje szansę jakiej nie było na tym terenie od dziesiątków lat. W Lubinie dość prężnie rozwija się sektor usługowy i budowlany. Oprócz branży górniczej prężnie rozwija się także handel. Ponadto, od kilku lat tworzy się nowe osiedle Zalesie. Każdego roku powstają tam dziesiątki nowych nieruchomości. Podczas ich budowy i wyposażania znajduje zatrudnienie wiele osób.
Dobry klimat dla biznesu
Co więcej, na nowym osiedlu powstało kilka supermarketów i hipermarketów.
– Pesymiści mówili o śmierci małego handlu w pobliżu – mówi Jacek Mamiński, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Lu-binie. – Stało się jednak odwrotnie, dookoła powstały wręcz pasaże handlowe drobnych przedsiębiorców, którzy uzupełniają ofertę dużych, mając stały ruch klientów z całego regionu – dodaje rzecznik.
Na budowę trasy S3 czekają także mieszkańcy Polkowic.
– Polkowicka podstrefa utworzona w ramach Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej szybko zdobyła inwestorów stając się najbardziej prężną pod-strefą w ramach LSSE – wyjaśnia Ewa Szczecińska-Zielińska, rzecznik prasowy Urzędu Gminy w Polkowicach. – Dzięki temu zatrudnienie znalazło około 5 tysięcy osób.
W obszarze podstrefy działają tacy potentaci, jak Volkswagen, Sitech, CCC czy Sanden. Budowa drogi S3 i wytyczanie w jej rejonie terenów inwestycyjnych była mocno wyczekiwana. Wielu pracowników podstrefy dojeżdża do pracy, dlatego nowa droga będzie dla nich dużym udogodnieniem.
– Klimat dla rozwoju biznesu na naszym terenie jest naprawdę bardzo dobry i potwierdzają to sami inwestorzy – tłumaczy Ewa Szczecińska-Zielińska. – Między innymi także dlatego, że aby ułatwić zdobycie zatrudnienia, stworzyliśmy bazę danych osób bezrobotnych. W budowie jest utworzenie gminnego banku kadr, gdzie zarejestrowane będą nie tylko osoby poszukujące pracę, lecz także te, które chcą podnieść swoje kwalifikacje i zmienić pracę – dodaje Ewa Szczecińska-Zielińska.
Lubin dla mieszkańców
Lubin ma wszystkie zalety
dużego miasta, zaś nie ma jego wad. Oto kilka przykładów potwierdzających tę opinię.
- Mieszkańcy nie płacą:
– podatku od nieruchomości (osoby prywatne)
– za bilety w komunikacji autobusowej
- Dla dzieci
Przy każdej szkole w mieście znajduje się obiekt sportowy o standardzie minimum orlika. Wybudowano także wiele placów zabaw, a stare są stale modernizowane. Znajdują się na nich nie tylko huśtawki, lecz także minizoo z ku-cykami, kózkami, ptakami, świnkami.
- Dla dorosłych
Mogą trenować: szermierkę na nowoczesnych planszach, grać w amatorskiej lidze piłkarskiej, jeździć na łyżwach na lodowisku, jeździć na torze do jazdy szybkiej, trenować wspinaczkę na najwyższej w Polsce otwartej wieży wspinaczkowej lub spróbować szybownictwa w aeroklubie.
- Dla kierowców
To jedyne na Dolnym Śląsku miasto otoczone w 100 proc. obwodnicą. Nie płaci się tam także za parkowanie.
- Dla seniorów
Mogą uczestniczyć w darmowych zajęciach nauki języków obcych oraz sportowych.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?