Zwężenie na wjeździe do Wrocławia - wiadukt alei Sobieskiego do remontu
Na alei Sobieskiego wyłączony z ruchu zostanie skrajny pas prawy w kierunku Wrocławia. To zalecenie zawarte w ekspertyzie dot. stanu technicznego obiektu. Ograniczenie ma obowiązywać do rozpoczęcia remontu kapitalnego całej estakady.
- Obydwie estakady biegnące nad torami kolejowymi są wytypowane do remontu kapitalnego, uprzednie ekspertyzy wskazywały postępujące zużycie elementów konstrukcji, typowe dla obiektów powstałych w latach 80. XX wieku - podaje Ewa Mazur ze ZDiUM.
Drogowy wiadukt nad torami kolejowymi powstał w 1983 roku. Od tej pory nie przeprowadzono żadnych większych prac nad poprawą jej stanu. Dlatego też remont będzie niezbędny.
Remont estakady w pigułce
- Pod koniec 2021 roku zawarliśmy umowę na opracowanie kompleksowej dokumentacji i prace projektowe są na ukończeniu. Zadanie ma polegać nie tylko na kompleksowej renowacji obydwu obiektów, ale również budowy na nich dodatkowej infrastruktury pieszo–rowerowej, ze ślimakami zjazdowymi oraz doprowadzeniem trasy wraz z oświetleniem aż do ul. Wilanowskiej - dodaje Ewa Mazur.
Zakres prac przewiduje odnowienie:
- wszystkich przęseł (jest ich 15),
- podpór i przyczółków, a także elewacji,
- odwodnienia, dylatacji,
- balustrad i barier energochłonnych.
Inwestycja zostanie zrealizowana w dwóch odrębnych etapach – aby zminimalizować ograniczenia w ruchu osobno dla estakady zachodniej w stronę Wrocławia, oraz wschodniej - w kierunku Warszawy.
- W tej chwili część mostowa projektu jest w trakcie wprowadzania uwag po złożeniu dokumentacji przez projektanta, trwają natomiast jeszcze formalności związane z przejęciem prywatnych gruntów, uzgodnienia z właścicielem sieci energetycznej oraz linii kolejowej - mówi Ewa Mazur.
Co jest potrzebne do rozpoczęcia remontu?
- pozyskanie prywatnego terenu, na którym w latach 80. postawiono połowę konstrukcji estakad. Proces wykupu i przejmowania działki jest w toku i zakończy się wiosną 2024 roku,
- uzgodnienie projektu z właścicielem linii kolejowej, biegnącej pod mostami,
- uzgodnienie lokalizacji oraz obsługi ślimaków zjazdowych dla ruchu pieszo-rowerowego z właścicielem działki przy parkingu Park&Ride,
- uzgodnienie branży elektrycznej z właścicielem sieci energetycznej.
Kiedy rozpoczną się prace?
Jak mogliśmy dowiedzieć się z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta, prace projektowe zakończą się w 2024 roku. Wtedy również planowane jest ogłoszenie przetargu na remont pierwszego z obiektów. Nie podano jednak sztywnej daty.
Estakady na alei Sobieskiego to obiekty o długości blisko 340 metrów. Od 40 lat zapewniają swobodny i płynny przejazd nad torami kolejowymi na linii Kalety - Wrocław Mikołajów i nad ul. Dobroszycką.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?