Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe linie tramwajowe i kolejowe, a potem metro. Zobacz plany miasta [MAPY]

Marcin Torz
Kilka nowych linii tramwajowych i aż 25 linii szybkiej kolei miejskiej i kolei aglomeracyjnej. A potem metro. I to od razu trzy linie. Takie plany magistratu na rozwój komunikacji miejskiej przedstawił oficjalnie Grzegorz Roman, pełnomocnik prezydenta Wrocławia ds transportu aglomeracyjnego. Rewolucję komunikacyjną szykuje Biuro Rozwoju Wrocławia.

METRO

Kiedy powstanie we Wrocławiu? Daty na razie nie padają. Miasto wytyczyło jednak wstępnie plany trzech linii i lokalizacje trzydziestu przystanków. - To wstępna koncepcja. Na razie nie ma żadnych konkretnych planów dotyczących budowy metra - zaznacza Grzegorz Roman.

Wszystkie trasy metra mają się zbiegać w centrum Wrocławia, w okolicy pl. Dominikańskiego. A metrem pojedziemy w sześciu różnych kierunkach: w okolice Korony, Gaju, ul. Kamieńskiego, pod nowy szpital wojewódzki (ul. Kosmonautów), a także na Sępolno i Nowy Dwór.

Przypomnijmy, że prezydent Rafał Dutkiewicz zainteresował się budową metra trzy lata temu. Zlecił nawet naukowcom Polskiej Akademii Nauk sprawdzenie, czy w warunkach wrocławskich da się budować podziemną kolejkę. Okazało się, że to możliwe. Ale budowa metra w takim kształcie pochłonęłaby kilkadziesiąt miliardów złotych.

Oto lista przystanków wrocławskiego metra:

Nitka zachodnia:
Szpital Wojewódzki, Żerniki, Nowe Żerniki (WUWA2), Stadion Miejski, Idzikowskiego, Na Ostatnim Groszu, Magnolia, Dworzec Mikołajów, Szczepin, Dworzec Świebodzki, Stare Miasto

- Kierunek południowy tej nitki (od Idzikowskiego): Nowy Dwór, Muchobór Mały, centrum Factory

Nitka wschodnia:
Sępolno, Stadion Olimpijski, Hala Ludowa, plac Grunwaldzki, plac Spoleczny, Stare Miasto

- Kierunek północny tej nitki (od pl. Grunwaldzkiego): Ogród Botaniczny, Jaracza, Kromera, Koszarowa, Sołtysowice

Nitka północna:
Marino, Różanka, Dworzec Nadodrze, Drobnera, Stare Miasto

Nitka południowa:
Stare Miasto, Dworzec Główny, Aquapark, Gaj, Świeradowska, Gaj Południe (zajezdnia)

- kierunek zachodni tej nitki (od Dworca Głównego PKP): Komandorska, Sky Tower, Pretficza, Carrefour, Krzyki

Nowe tramwaje

W planach jest budowa torowisk wzdłuż ul. Popowickiej i Długiej, a także tych na Ołtaszyn i Jagodno. W dalszym etapie miasto myśli też o torowiskach Hubska – Sucha, Powstańców Śl. – Ślężna, pl. Orląt Lwowskich – WPP oraz wzdłuż ul. Wyszyńskiego.

W przyszłości po Wrocławiu mają kursować także tramwaje dwusystemowe (korzystające zarówno z torowisk kolejowych, jak i szyn tramwajowych). Planowane linie:

Pracze – Gądów – Rynek – Biskupin – Ew Swojczyce – Wojnów ( 21+)
Siechnice- Krakowska – pl Społeczny- Rynek- WPP- Nowy Dwór – Leśnica (3+)
Kobierzyce (Świdnica-Dzierżoniów) – Powstańców, - Marino - Oborniki (7+ )

Wrocławska Kolej Metropolitalna

Z miast w okolicy Wrocławia pociągi do stolicy Dolnego Śląska mają jeździć szybko (czas przejazdu do 30 minut) i często (co 30 minut w szczycie i co 60 minut poza szczytem).

Planowane linie (kolej regionalna):

D1 - Oleśnica - Jelcz Laskowice
D2 - Oława - Legnica
D3 - Trzebnica - Świdnica
D4 - Strzelin - Wołów
D5 - Wrocław Główny - Żmigród
D6 - Wrocław Główny - Wałbrzych Główny
D7 Lesnica - lotnisko - Wrocław Zachodni
D8 - Brochów - Kuźniki
D9 - Jelcz Laskowice - Wrocław
D10 - Brochów - Wojnów
D11 - Leśnica - osiedle Sobieskiego
D12 - Bielawa - Trzebnica
D13 - Dworzec Świebodzki - Dworzec Zachodni
D14 Dworzec Świebodzki - Pracze Odrzańskie

Planowane linie (kolej miejska):

M1 - Zakrzów - Siechnice
MT2 -Lesnica - Siechnice
M3 - Lotnisko - Dworzec Główny
MT4 - Pracze Odrzańskie - Stadion Olimpijski
MT6 - Kobierzyce - Oborniki Śląskie
WKM1 - Brzeg - Oleśnica
WKM2 - Strzelin - Wołów
WKM3 - Oborniki Śląskie - Jelcz Laskowice
WKM4 - Kąty Wrocławskie - Środa Śląska
WKM5 Sobótka - Trzebnica
WKM6 Dworzec Nadodrze - Jelcz Laskowice

W pierwszym etapie, być może już w 2015 roku, planowane jest uruchomienie przez MPK w oparciu o istniejącą infrastrukturę 1-2 linii miejskich / metropolitalnych. Będzie to możliwe po zakupie 5-7 pociągów. Pierwsza linia mogłaby zostać uruchomiona na trasie Długołęka – Siechnice lub Oleśnica - Jelcz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska