Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej miejska we Wrocławiu? Pociągiem można by dojechać od Swojczyc do dworca Świebodzkiego

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Podziemna trasa kolejowa od Swojczyc do dworca Wrocław Świebodzki ze stacją w Rynku i na innych ważnych węzłach przesiadkowych oraz tunel pomiędzy dworcami Głównym i Świebodzkim.
Podziemna trasa kolejowa od Swojczyc do dworca Wrocław Świebodzki ze stacją w Rynku i na innych ważnych węzłach przesiadkowych oraz tunel pomiędzy dworcami Głównym i Świebodzkim. Paweł Relikowksi / Polska Press & Hipermiasto Licencja: CC-BY-NC-SA 4.0
Podziemna trasa kolejowa od Swojczyc do dworca Wrocław Świebodzki ze stacją w Rynku i na innych ważnych węzłach przesiadkowych oraz tunel pomiędzy dworcami Głównym i Świebodzkim. To pomysł na budowę kolei średnicowej we Wrocławiu, który zaproponował doktorant z politechniki Wrocławskiej mgr inż. Mariusz Korzeń.

Szybka Kolej Miejska to pomysł naukowca z Politechniki Wrocławskiej

- Główną motywacją dla utworzenia sieci Szybkiej Kolei Miejskiej jest stale rosnący ruch w kierunku centrum spowodowany coraz bardziej rosnącą liczbą osób zamieszkujących peryferyjne części miasta oraz gmin ościennych tworzących aglomerację wrocławską. Jako przykład sprawnie funkcjonującej sieci szybkiej kolei miejskiej wykorzystującej tunel średnicowy przytoczono sieć S-Bahn w Monachium, w której wykorzystywany tunel kolejowy przebiegający przez centrum miasta determinuje duże potoki pasażerów – pisze w opracowaniu koncepcji na usprawnienie ruchu kolejowego we Wrocławiu mgr inż. Mariusz Korzeń z Politechniki Wrocławskiej.

Budowa dwóch podziemnych tuneli we Wrocławiu

Według koncepcji Mariusza Korzenia, we Wrocławiu powinny powstać dwa podziemne tunele:

  • Jeden łączący Swojczyce z dworcem Świebodzkim, o długości 4 kilometrów, gdzie miałyby powstać stacje na Wielkiej Wyspie, w Śródmieściu, na Starym Mieście i w Rynku. Czas przejazdu na tej trasie wyniósłby około 17 minut, co przy obecnym układzie dróg nie jest możliwe.
  • Drugi mniejszy tunel miałby połączyć Świebodzki z Dworcem Głównym. A na placu Kościuszki miałby powstać także przystanek kolejowy. Takie rozwiązanie pozwoliłoby według mgr. Korzenia odciążyć od kolejowego ruchu miejskiego nasyp przy Dworcu Głównym. Dworzec Świebodzki wówczas stałby się najważniejszym centrum przesiadkowym we Wrocławiu dla miejskiego i aglomeracyjnego ruchu kolejowego oraz komunikacji miejskiej.
Tak wygląda propozycja mgr. Mariusza Korzenia na przebieg kolei średnicowej we Wrocławiu.
Tak wygląda propozycja mgr. Mariusza Korzenia na przebieg kolei średnicowej we Wrocławiu. Hipermiasto Licencja: CC-BY-NC-SA 4.0

Sam pomysł na podziemny tunel już był w oficjalnych planach PKP PLK, kiedy opracowywano koncepcję na rozbudowę wrocławskiego węzła kolejowego. Jednak w oficjalnym dokumencie z takiego pomysłu zrezygnowano, a same plan zmian na kolejowych trasach we Wrocławiu są już realizowane.

***
Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska