Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aleja Wielkiej Wyspy, czyli aleja zakazów skrętu w lewo i braku zjazdów. Kierowcy się skarżą

Na nowo otwartej Alei Wielkiej Wyspy nie można skręcić w lewo w ul. Dembowskiego oraz ul. Mickiewicza. Brakuje także zjazdów na ul. Krakowską w stronę Księża oraz na ul. Międzyrzecką.
Na nowo otwartej Alei Wielkiej Wyspy nie można skręcić w lewo w ul. Dembowskiego oraz ul. Mickiewicza. Brakuje także zjazdów na ul. Krakowską w stronę Księża oraz na ul. Międzyrzecką. Jarosław Jakubczak / Polska Press
Niedawno oddana do użytku Aleja Wielkiej Wyspy znacząco miała skrócić drogę ze skrzyżowania z ul. Krakowską, Opolską i al. Armii Krajowej na Wielką Wyspę oraz ułatwić dojazd do atrakcji położonych w tej części Wrocławia. Inwestycja cieszy kierowców, ale u niektórych wzbudza radość przez łzy. Na nowo wybudowanej drodze nie ma bowiem dwóch ważnych zjazdów. A na tych, które udało się wybudować, nie można skręcić w stronę centrum. „Urzędnicy postawili tam znaki zakazu skrętu w lewo”.

Spis treści

Aleja zalet i aleja wad

Niecałe dwa tygodnie minęły od otwarcia Alei Wielkiej Wyspy, zupełnie nowej drogi łączącej Krzyki z Sępolnem. Kierowcy zdążyli przetestować trasę, zrodziły się pierwsze opinie. Zauważają znaczną poprawę czasu dojazdu z al. Armii Krajowej i ul. Krakowskiej na Wielką Wyspę, nowoczesny wygląd, doceniają walory przyrodnicze, piękne mosty i widoki. Jak przy niemal każdej nowej inwestycji, są też wady. W przypadku AWW braki są znaczące.

Aleja bez ważnych zjazdów

Jeden z brakujących łączników powinien prowadzić z AWW na ul. Krakowską w stronę Księża, jadąc od Sępolna. Teraz, aby zjechać w stronę Księża Małego, kierowcy muszą jechać prosto al. Armii Krajowej, zawrócić na skrzyżowaniu z ul. Bogedaina (okolice Transbudu) i dopiero wtedy zająć właściwy pas ruchu. Mogą też zjechać z AWW w stronę centrum Wrocławia i zawrócić na wysokości Selgrosa. Obie możliwości zajmują zdecydowanie wiele więcej czasu niż standardowy zjazd, generując niepotrzebne korki.

Problem ma rozwiązać deweloper Vantage Development, który będzie budował osiedle na terenie dawnej Polleny, fabryki proszków do prania sąsiadującej z AWW. Na mocy podpisanej z miastem pod koniec ubiegłego roku umowy, za kilkadziesiąt milionów złotych wybuduje zjazd w czterech etapach:

  • Etap I: budowa łącznicy AWW oraz budowa tymczasowej sygnalizacji świetlnej (bez ITS) na skrzyżowaniu ul. Wilczej i ul. Krakowskiej;
  • Etap II: przebudowa torowiska w ul. Krakowskiej;
  • Etap III: przebudowa ul. Krakowskiej oraz budowa sygnalizacji świetlnej w systemie ITS;
  • Etap IV: rozbudowa ul. Wilczej i budowa drogi dla rowerów i chodnika wraz z niezbędną infrastruktura techniczną.

- W ramach każdego z tych etapów deweloper miałby wykonać także m.in. odwodnienie i oświetlenie. Dokumentacja projektowa zostanie przedstawiona ZDiUM do końca tego roku. Realizacja prac w ramach tej umowy powinna zakończyć się do końca grudnia 2026 roku – mówi Tomasz Jankowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

Z Alei Wielkiej Wyspy brakuje jeszcze zjazdu na ul. Międzyrzecką. Przydałby się mieszkańcom jadącym w stronę i z Siechnic. Co prawda, jest zaprojektowany, ale w przeciwieństwie do zjazdu na Krakowską, raczej nigdy nie zostanie wybudowany. Dlaczego?

- Ze względu na parametry ulicy Międzyrzeckiej, szczególnie w zestawieniu ze zbiorczym charakterem AWW, takie połączenie nie byłoby optymalne. Rejony ulic Międzyrzeckiej, Opatowickiej, Blizanowic, Mokrego Dworu nie stanowią terenów przewidzianych do  zabudowywania. Wręcz przeciwnie, ich walorem ma być zieleń i rekreacja. Nie ma uzasadnienia dla generowania w tym rejonie dodatkowego ruchu drogowego – tłumaczy Michał Guz z Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Aleja zakazów skrętu w lewo

Brak zjazdów z AWW nie jest jedyną bolączką nowej drogi. Jadąc Aleją Wielkiej Wyspy w stronę Sępolna, nie można skręcić w lewo w ul. Dembowskiego oraz w ul. Mickiewicza. Lewoskręt jest możliwy jedynie w ul. Wróblewskiego, prowadzącą bezpośrednio do Hali Stulecia czy ZOO. Dlaczego skręt w Dembowskiego i Mickiewicza nie jest możliwy?

- Ulica Dembowskiego na odcinku od AWW do ulicy Tramwajowej prowadzi do historycznego wzorcowego osiedla WuWa. Z kolei odcinek ulicy Mickiewicza do ulicy Wajdy przebiega tuż przy parku Szczytnickim, w sąsiedztwie Hali Stulecia i Pawilonu Czterech Kopuł, a więc mówimy o zabytkach klasy światowej, z listy UNESCO. Planując ruch, musieliśmy brać pod uwagę te uwarunkowania. Kierowcy zmierzający do ZOO lub w rejon Hali mają dogodny lewoskręt z AWW w ulicę Wróblewskiego. Mieszkańcy osiedla Zalesie korzystają zaś z alei Paderewskiego – argumentuje Michał Guz z urzędu miasta.

O ile ul. Dembowskiego nie ma aż tak dużego znaczenia w miejskim ruchu, ul. Mickiewicza umożliwia szybki dojazd do mostu Zwierzynieckiego, parku Szczytnickiego czy AWF. Kierowcy, aby skręcić w lewo w ul. Mickiewicza muszą kontynuować jazdę na wprost al. Paderewskiego i zawrócić na rondzie. Jest jeszcze inna możliwość: przed skrzyżowaniem AWW z Mickiewicza można skręcić w krótki łącznik do ul. 8 Maja, następnie z 8 Maja skręcić w lewo i przejechać prosto. Kluczenie osiedlowymi uliczkami nie podoba się jednak kierowcom, jak i mieszkańcom. Z brakiem lewoskrętów nie radzi sobie nawigacja GPS. Mimo zakazujących znaków drogowych, popularne mapy pokazują, że można skręcić zarówno w Dembowskiego, jak i Mickiewicza.

Zobaczcie zdjęcia:

Na nowo otwartej Alei Wielkiej Wyspy nie można skręcić w lewo w ul. Dembowskiego oraz ul. Mickiewicza. Brakuje także zjazdów na ul. Krakowską w stronę Księża oraz na ul. Międzyrzecką.

Aleja Wielkiej Wyspy, czyli aleja zakazów skrętu w lewo i br...

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska