Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiana przepisów. 9 zł za godzinę parkowania we Wrocławiu

Redakcja
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Fot. Tomasz Hołod / Polska Press
Ministerstwo Rozwoju przygotowuje zmiany w ustawie o drogach publicznych. Zmiany mają pozwolić samorządom podnieść opłaty za parkowanie w centrach miast. Godzina parkowania w centrum Wrocławia mogłaby kosztować 9 złotych. Wysokie opłaty mają przekonać kierowców do korzystania z komunikacji publicznej i zmniejszyć poziom zanieczyszczeń w centrum. Do tej pory maksymalna stawka wynosiła 3 złote i Wrocław korzystał z tej opcji.

We Wrocławiu opłata za parkowanie nie zmieniała się od ponad 9 lat. W 2010 roku wprowadzono jedynie możliwość płacenia za pierwsze 20 minut parkowania. W stolicy Dolnego Śląska pierwsza godzina parkowania w strefie A i B wynosi 3 zł, czyli jest to maksymalna kwotą, jaką gmina mogła przyjąć. Pierwsza godzina parkowania w strefie C kosztuje 2 zł.

Wielokrotnie samorządy zwracały uwagę, by ministerstwo pozwoliło im na podwyżki cen za parkowanie aut w centrum. Nowe przepisy nad którymi pracuje ministerstwo wpisują się idealnie w politykę transportową Wrocławia. Wrocławski magistrat dąży do tego, by ograniczyć ruch prywatnych aut w centrum i zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej.

Warto podkreślić, że wejście w życie nowych przepisów nie będzie oznaczało automatycznego podwyższenia cen za parkowania. Będzie o tym decydował samorząd. To radni będą musieli przyjąć nowy cennik dotyczący parkowania samochodów w centrum. Zmiany przewidują, że opłata za godzinę parkowania w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, czyli takich jak Wrocław, będzie mogła wynosić maksymalnie 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli 9 zł. To radni będą decydować, czy takie opłaty będą obowiązywać przez cały dzień czy na przykład tylko w określonych godzinach.

Jacek Ossowski, przewodniczący wrocławskiej rady miejskiej i członek komisji komunikacji i ochrony środowiska uważa, że samo podniesienie opłat za parkowanie w centrum nie rozwiąże problemu korków i zanieczyszczonego powietrza.

- Do tego trzeba podejść systemowo. Likwidacja korków wymaga czasu. We Wrocławiu na tysiąc mieszkańców przypada 600 samochodów, gdzie w Berlinie na tyle samo mieszkańców jest 350 aut. Poszerzenie ulic nie rozwiąże problemu korków. Uważam, że trzeba wprowadzić radykalne rozwiązania, które mogą spotkać się z reakcją społeczeństwa. Według mnie błędem jest odejście od koncepcji budowy metra we Wrocławiu. Nowe ceny są szalone. Być może we Wrocławiu podwyższymy stawki, ale przede wszystkim powinniśmy zająć się rozwiązaniem, które uniemożliwi wjazd starych aut do centrum, to one najbardziej zanieczyszczają powietrze - mówi Jacek Ossowski.

Krzysztof Moskwa kierowca z Wrocławia mówi, że wysokie ceny nie zmuszą go do tego, żeby przesiadł się do komunikacji publicznej, bo auto jest jego narzędziem pracy. - Jednak 9 zł za godzinę parkowania będzie przesadą - dodaje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska