Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławianie nie chcą buspasa na Grabiszyńskiej. Prezydencie! Zlikwiduj go!

Celina Marchewka
Celina Marchewka
Wrocławianie chcą likwidacji buspasa na Grabiszyńskiej
Wrocławianie chcą likwidacji buspasa na Grabiszyńskiej Tomasz Hołod
Wrocławianie dawno nie byli tak zgodni! Aż 80 procent spośród blisko 8000 internautów głosujących w sondzie portalu GazetaWroclawska.pl opowiedziało się za likwidacją buspasa na ulicy Grabiszyńskiej. Przed kilkoma dniami udowodniliśmy, że - wbrew temu co twierdzą urzędnicy - ulicą Grabiszyńską częściej podróżujemy samochodami niż autobusami czy tramwajami. Formalny wniosek w sprawie likwidacji buspasa przygotowała też grupa miejskich radnych. Leży on już na biurku prezydenta. Jaką decyzje podejmie Jacek Sutryk?

Buspas na Grabiszyńskiej powstał latem. Został utworzony kosztem jednego pasa ruchu i w konsekwencji korki na odcinku od placu Srebrnedo do FAT-u znacznie się powiększyły. Obecnie stoi się tam praktycznie o każdej porze.

"Czy buspas na Grabiszyńskiej powinien zostać zlikwidowany?" Gdy zadaliśmy to pytanie internautom, odpowiedziało prawie 8 tysięcy osób. Dokładnie 80,1 procent (6365 głosujących) jest za likwidacją buspasa. 19,9 procent (1590 głosujących) chce, by pozostał na Grabiszyńskiej.

Urzędnicy przekonują mieszkańców, że buspasy to dla nich korzyść, ponieważ dzięki temu "MPK jeździ punktualnie". Magistrat zapewnia, że są one malowane nie po to, aby utrudnić życie kierowcom, a aby zachęcić wrocławian do przesiadania się z samochodów do autobusów i tramwajów.
Tyle, że przekonując do buspasów ratusz posługuje się liczbami, które niewiele mają wspólnego z rzeczywistością.
Na początku września miasto opublikowało filmiki promujące zasadność buspasów, z których wynika, że w ciągu 35 sekund przez ulicę Grabiszyńską w pojazdach komunikacji miejskiej przejechało 225 pasażerów. W autach w tym samym czasie podróżować miało jedynie 10 osób. W filmiku podana jest konkretna data i godzina pomiaru, co może sugerować, że dane w nim przedstawione są zgodne z rzeczywistością.

Szybko okazało się, że w magistracie nikt liczby pasażerów w tym dniu nie liczył, a do filmiku użyto danych o napełnieniach pojazdów, które wynikały z Kompleksowych Badań Ruchu wykonanych na przełomie 2010/2011 i w 2018 roku, czyli w momencie, kiedy na ulicy Grabiszyńskiej buspasów jeszcze nie było, a sam filmik nagrano latem, czyli w momencie, gdy natężenie ruchu samochodów jest o wiele mniejsze.

Cykl nagrań nazwano "buspas challenge". Portal GazeaWroclawska.pl podjął więc wyzwanie. Pojawiliśmy się rano na ulicy Grabiszyńskiej i przez godzinę liczyliśmy prawdziwych a nie - jak urzędnicy z ratusza - teoretycznych pasażerów komunikacji i liczbę osób rzeczywiście podróżujących w samochodach. Wyniki ukazały nam sytuację całkowicie odwrotną do tej przedstawionej przez wrocławski magistrat. Według naszych pomiarów wykonanych na miejscu od godziny 8:30 do 9:30 przez Grabiszyńską w stronę FATu w autobusach i tramwajach przejechało łącznie 610 osób, a w samochodach - 990. Żaden pojazd MPK nie był też wypełniony w takim stopniu, jak zostało to przyjęte przez urzędników.

Na całą kampanię pt. "Czas na buspas" miasto wydało łącznie 100 tysięcy złotych.

Czy buspas na Grabiszyńskiej powinien zostać zlikwidowany?

  1. 80.01%
  2. 19.99%

Zobacz też: Buspas challenge wersja prawdziwa: ulica Grabiszyńska

Radni chcą likwidacji buspasa na Grabiszyńskiej

Fakt, że stworzenie buspasa na Grabiszyńskiej utrudniło, a nie ułatwiło życia mieszkańcom, dostrzegli także miejscy radni z PiS. Złożyli oni do Jacka Sutryka wniosek o likwidację buspasa.

- Tworzenie buspasów poprzez ich proste malowanie i zabieranie pasów znacząco upośledza układ drogowy i zmierza docelowo w kierunku zatrzymania ruchu samochodowego w ogóle. Budujmy buspasy, ale bez pogarszania i tak kiepskiej sytuacji kierowców - radni apelowali na początku października.

Swój wniosek argumentowali tym, że wielu kierowców często nie ma wyboru i musi dojeżdżać do Wrocławia autem, a budowanie przewagi komunikacji miejskiej powinno wynikać z jej jakości, przystępności cenowej i czasowej, a nie wymuszania korzystania z niej przez wydłużanie korków na kolejnych odcinkach dróg.

Radni krytycznie określali każdy z 3 niedawno utworzonych buspasów, czyli na Podwalu, Grabiszyńskiej i Krakowskiej, ale ich największe zastrzeżenia budzi funkcjonalność wydzielonego dla autobusów pasa na ul. Grabiszyńskiej.

Nie przegap!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska