Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To już pewne! Wrocław będzie mieć strefę czystego transportu, mimo sprzeciwu mieszkańców. Za dwa lata pierwsze obostrzenia

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
60 procent mieszkańców opowiedziało się przeciw wprowadzeniu we Wrocławiu strefy czystego transportu. To wynik pierwszego etapu konsultacji społecznych w tej sprawie. Jednak miasto zdecydowało się ją wprowadzić. Oznacza to, że ze starym dieslem nie wjedziemy do centrum Wrocławia. Pierwsze obostrzenia już za dwa lata.

Spis treści

Wygląda na to, że strefa czystego transportu we Wrocławiu staje się faktem. Wiosną zostały przeprowadzone konsultacje społeczne w tej sprawie, dokładnie - ich pierwsza część.

Wrocławianie przeciw strefie czystego transportu

Łącznie wzięło w nich udział 1911 osób. Uczestnictwo było indywidualne, choć kilka organizacji/inicjatyw także przesłało swoje stanowiska. Były to konsultacje na żywo, w szkołach, poprzez formularz internetowy, mailami, spotkania online.

Zobacz też: GDDKiA wskazała ostateczny wariant rozbudowy autostrady A4 Wrocław - Legnica

- Przeważały negatywne głosy. Szacunkowo 60:40, co jest naturalne w przypadku konsultacji w tematach budzących emocje - te negatywne mają dużo większą siłę mobilizującą. Wszystkie opinie są w załączniku do raportu. Warto zaznaczyć, że było też sporo mocnych głosów pozytywnych i to mocniejszych niż propozycje miasta - np. by całe miasto objąć strefą - mówi Tomasz Sikora z biura prasowego Urzędu Miasta Wrocław.

Zobacz też:

Ratusz się ugina

Ratusz mimo to zdecydował się na wprowadzenie we Wrocławiu strefy czystego transportu. Po konsultacjach został także wybrany jej kształt. Będzie to wariant drugi, czyli tzw. zrównoważony.

Obostrzenia wobec kierowców miały by zostać wprowadzone na obszarze:

  • Starego Miasta,
  • Nadodrza,
  • Kleczkowa,
  • Ołbina,
  • Placu Grunwaldzkiego,
  • części przedmieścia Oławskiego,
  • Przedmieścia Świdnickiego,
  • Szczepina.
Mapa aktualnej (listopad 2023) propozycji
Urząd Miasta Wrocław

Jednak po wiosennych spotkaniach urząd idzie na ustępstwa. Teraz trwa drugi etap konsultacji, który ma odpowiedzieć, jak i kiedy restrykcję będą wprowadzone w życie. Jedno ze spotkań już się odbyło, 18 listopada. Następne będą 25 listopada i 2 grudnia.

- Złagodziliśmy zasady wjazdu do strefy: wprowadziliśmy dłuższe odstępy między etapami oraz wyłączyliśmy do 2030 roku z restrykcji mieszkańców strefy. Jeśli jesteś mieszkańcem strefy, nie obowiązują Cię w pierwszej dekadzie ograniczenia zabraniające wjazdu do strefy – dodaje Tomasz Sikora.

Kiedy pierwsze obostrzenia we Wrocławiu?

Strefa ma objąć przestrzeń 6 procent centrum miasta. A zakazem wjazdu do strefy zostaną objęte 25-letnie i starsze samochody benzynowe i 20-letnie i starsze dieslowskie. Ogółem takie auta posiada około 5 procent mieszkańców Wrocławia, natomiast ich wyeliminowanie zmniejszy poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu o 60 procent.

Kolejne etapy wprowadzane będą w latach: 2025, 2030 i 2035 (wcześniej proponowano dla Wrocławia lata: 2025, 2028 i 2032). Te nowe będą spójne z dotychczasowym harmonogramem wdrażania norm Euro (kolejno Euro 3, Euro 4, Euro 5) w Unii Europejskiej.

Lata wprowadzania strefy
Urząd Miasta Wrocław

***
Zobacz też:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska