Do centrów miast mogły wjeżdżać tylko samochody spełniające wyśrubowane normy ekologiczne. Pełną swobodę poruszania się po miastach mieliby tylko kierowcy samochodów z silnikiem diesla z 2010 roku lub młodszych oraz z silnikami benzynowymi z 2001 roku i młodszych. Dokładne strefy obowiązywania zakazów mają ustalać poszczególne rady miejskie.
We wrocławskim urzędzie miejskim już mówi się, że u nas zakaz miałby dotyczyć ścisłego centrum ale i okolic parków, terenów zielonych i obszarów zabytkowe o dużym znaczeniu kulturowym. Przykład: sąsiedztwo Stadionu Olimpijskiego, czy park Szczytnicki i jego okolice.
Ministerstwo środowiska przyznaje, że ograniczenia wjazdu starych samochodów do centrum miasta domagają się niektóre samorządy. W tej grupie są także władze Wrocławia.
Ministerialnym planom sprzeciwia się jednak wrocławska posłanka PiS Mirosława Stachowiak-Różecka. Wysłała w tej sprawie interpelację do resortu.
- We Wrocławiu na 1000 mieszkańców przypada 580 samochodów. Średni wiek auta zarejestrowanego w naszym mieście to 17 lat, a najwięcej wrocławian porusza się samochodami w wieku od 11 do 20 lat - wylicza Mirosława Stachowiak-Różecka. -
Ruch samochodowy stanowi zaledwie 4,09 proc. źródeł odpowiedzialnych za emisję pyłów PM10, natomiast intensywny ruch w centrach miast jeszcze mniej, bo zaledwie 1,68 proc. - dodaje posłanka.
Mirosława Stachowiak-Różecka uważa, że nawet jeżeli po wprowadzeniu takich rozwiązań zmniejszy się liczbę samochodów o połowę, to efekty poprawy jakości środowiska będą znikome, podczas "gdy jakość życia mieszkańców miasta ulegnie znacznemu pogorszeniu". - Obawiam się, że koszty poniesione przez społeczeństwo będą niewspółmiernie duże, w porównaniu do osiągniętych w ten sposób efektów ekologicznych - pisze do ministra posłanka. - Prezydent Rafał Dutkiewicz wprowadzając ograniczenia w ruchu samochodów w centrum nie dba o ekologię. W ten sposób chce nadrobić lata zaniedbań i skutki złych decyzji. Przez nowe przepisy chce zmniejszyć korki w centrum Wrocławia – uważa posłanka Mirosława Stachowiak-Różecka.
Przypomnijmy, że posłanka Prawa i Sprawiedliwości podczas kampanii wyborczej na prezydenta Wrocławia w 2014 roku miała swój pomysł na zmniejszenie liczby aut w centrum Wrocławia. Przekonywała, że powinna zostać wprowadzona darmowa komunikacja miejską dla mieszkańców Wrocławia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?