Próby obciążeniowe przeprowadzane są za pomocą 4 ciężarówek wypełnionych ładunkiem o łącznej wadze około 80 ton (każdy z pojazdów waży po 20 ton). Odbywają się przez cały dzień na dwóch przeprawach: moście Pomorskim Południowym i Północnym.
Pierwsza próba jest statyczna. Polega na wjeździe ciężarówek na przeprawę i ich postoju. Następna jest próba dynamiczna, w której ciężarówki będą przyspieszać: na początku do 10 km/h, później kolejno do: 30 km/h i 50 km/h.
Specjaliści, którzy prowadzili próby obciążeniowe przyjechali do Wrocławia z Katowic. Badali statykę mostu, jego ugięcia, ewentualne odkształcenia i drgania pod obciążeniem. Dodajmy, że próba dynamiczna i statyczna zostały przeprowadzone na moście południowym, natomiast most północny przeszedł jedynie próbę statyczną. Projektanci uznali, że próba dynamiczna nie jest na nim wymagana.
Zobacz nagranie z testu obciążeniowego mostów Pomorskich:
Jako pierwszy obciążony został most Pomorski Południowy, który powstał na początku XX wieku. W ostatnich latach został poddany gruntownej przebudowie.
- Most Południowy przez kilkadziesiąt lat był nienaturalnie obciążony rurą ciepłowniczą, która wisiała po obu stronach balustrad. Rura została usunięta, a na moście powstał płaszcz żelbetowy pozwalający na zdecydowane wzmocnienie konstrukcji. Przypomnę tylko, że konstrukcja pod spodem mostu jest konstrukcją klinkierową, która została też wzmocniona przez iniekcję. Wykonaliśmy kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy pakerów iniekcyjnych i wwierciliśmy je w konstrukcję ceglaną. Następnie wpuszczona została żywica, która wzmocniła klinkierowe łuki – mówi nam Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Dlaczego mosty musiały zostać wzmocnione? M.in. przez ruch tramwajowy, który ma zostać wprowadzony po ich otwarciu. Kiedyś tramwaje ważyły 20 ton, dzisiaj ich waga jest dwa razy większa.
- W przypadku każdej inwestycji związanej z przebudową lub budową nowej konstrukcji mostowej, musimy poddać ją obciążeniom. Dzięki takim testom możemy sprawdzić, jak konstrukcja się zachowuje – dodaje rzecznik WI.
Pierwsze testy wypadły pomyślnie, co oznacza że mostami Pomorskimi pojedziemy już niebawem. Kiedy? Wrocławskie Inwestycje planują oddać je do użytku w lutym 2023 r.
Zobaczcie zdjęcia:
- Robi tak twój fryzjer? Natychmiast uciekaj! Znaki ostrzegawcze, że czas zmienić salon
- Tajemniczy obiekt odkryty podczas budowy drogi. Czy to poniemiecki schron? [ZDJĘCIA]
- Mistrzowie parkowania są zmorą Wrocławia. Zobacz gdzie zostawiają swoje samochody!
- Grypa atakuje, kolejne szpitale we Wrocławiu ograniczają odwiedziny pacjentów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?