Chodzi o wymuszanie na dostawcach dodatkowych rabatów. Cena, po jakiej Biedronka kupuje produkty do swoich sklepów, powinna być ustalona w umowie. Tak by producent wiedział ile zarobi na dostawie swoich towarów do sieci sklepów. I w tej umowie powinny być ustalone rabaty i zasady ich stosowania.
Firmy, które nie godziły się na rabaty, musiały płacić Biedronce kary
Tymczasem Biedronka wymuszała rabaty dopiero po zakończeniu jakiegoś ustalonego w umowie okresu, w którym produkt był sprzedawany. Jego wysokość narzucała sama, w zależności od tego czy towar sprzedawał się dobrze czy nie. W ten sposób producenci nie wiedzieli ile zarobią na umowie z popularną siecią sklepów. Firma, która nie godziła się na udzielenie takiego rabatu musiała zapłacić finansową karę.
Od 2018 roku Biedronka zarobiła na tego typu praktykach, stosowanych wobec produktów z branży spożywczej, przede wszystkim owoców i warzyw, 600 milionów złotych. Na tych – zdaniem Urzędu nielegalnych i nieuczciwych praktykach – nie skorzystali klienci. Obniżki cen – w kontraktach Biedronki z dostawcami – nie wpływały na ceny tych produktów w sklepach.
Wysoka kara dla Biedronki. Sieć odniesie się do tej decyzji
Tego typu praktyki niszczą podstawy uczciwej konkurencji i odpowiedzialności za kontrahentów, są przejawem głębokiej nieuczciwości i braku szacunku dla innych przedsiębiorców – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Kara musiała być adekwatna do stopnia naruszenia przepisów prawa, uciążliwości praktyki oraz wysokości nieuczciwie uzyskanych korzyści.
Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, po południu przesłał nam swój komentarz w tej sprawie.
Biedronka nie zgadza się z opinią UOKiK i odwoła się w tej sprawie do sądu. Decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Biedronka uważa za stronniczą, krzywdząca oraz „agresywną w formie i treści”. Wspomniane „rabaty” – przekonuje Biedronka – uzgadniane są z góry, w umowach z dostawcami. Ich wysokość zależy od tego, jak dużo produktów konkretnej firmy zostanie sprzedanych w sklepach Biedronki. Negocjacje firmy z dostawcami są transparentne i uczciwe.
ZOBACZ TEŻ:
Sezon narciarski w Zieleńcu inny niż zwykle
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?