Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem z Wrocławia do Poznania dwa razy szybciej. Szlifują tory [ZOBACZ]

Andrzej Zwoliński
Andrzej Zwoliński
Między Rawiczem a Czempiniem, na linii z Wrocławia do Poznania, specjalistyczne maszyny przygotowują trasę do prędkości 160 km/h.
Między Rawiczem a Czempiniem, na linii z Wrocławia do Poznania, specjalistyczne maszyny przygotowują trasę do prędkości 160 km/h. PKP PLK
Między Rawiczem a Czempiniem, na linii z Wrocławia do Poznania, specjalistyczne maszyny przygotowują trasę do prędkości 160 km/h. Pociągi między stolicami Dolnego Śląska i Wielkopolski już niebawem pojadą szybciej o około 90 min. Teraz podróż na tej trasie trwa nawet trzy godziny.

Szlifuje z dokładnością poniżej milimetra

Podbijarka i szlifierka rozpoczęły prace od strony Rawicza. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują tam inwestycję za ok. 1,5 mld zł. Zamierzony efekt inwestycji, to skrócenie czasu podróży do około 90 min ze stolicy Dolnego Śląska do stolicy Wielkopolski zapewnią prace specjalnych maszyn. Od Rawicza w stronę Czempinia regulację 70 km torów prowadzi tzw. podbijarka. Następnie do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno. To maszyna, która bada ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra. Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów.

Jak zapewniają kolejarze, praca maszyn nie wpływa na rozkład jazdy pociągów. Prace na skrzyżowaniach zajmują od kilku godzin do 2 dni i są uzgadniane z zarządcami dróg. Zakończenie robót przewidziane jest w kwietniu.

Remontują też stacje i przystanki na tej trasie

Na dolnośląskim odcinku trasy Wrocław - Poznań oraz między Poznaniem a Czempiniem pociągi już jeżdżą z prędkością do 160 km/h. Istotnym efektem inwestycji na „środkowym” odcinku Czempiń - granica województwa dolnośląskiego jest 5 wyremontowanych stacji i 6 przystanków. Dla podróżnych, szczególnie osób mających trudności z poruszaniem się, przygotowano windy oraz pochylnie. Są nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania.

Bezpieczeństwo na trasie zwiększyły nowe bezkolizyjne skrzyżowania oraz przebudowa 24 przejazdów kolejowo-drogowych. Inwestycja za ok. 1,5 mld złotych współfinansowana jest w wysokości ok. 1 mld zł ze środków Unii Europejskiej.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska