Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa autostrada zakończy się dokładnie na granicy Dolnego Śląska. Ma połączyć Wrocław ze stolicą! Podróż będzie krótsza o 1,5 h!

Mateusz Różański
Mateusz Różański
Wideo
od 16 lat
Na terenie Dolnego Śląska przebiegają trzy autostrady. Oczywiście mowa tutaj o A4, A8 i A18. Jak się jednak okazuje już w grudniu mają ruszyć prace, których efektem będzie budowa zupełnie nowej autostrady. Zakończy się ona dokładnie... na granicy z Dolnym Śląskiem i będzie miała nietypowe (dla Polski) oznaczenie - D11. O jakiej drodze mowa?

Spis treści

Czesi zapowiadają budowę D11. Połączy się z Polską ekspresówką

Martin Kupka, minister transportu w Czechach, zapowiedział w tym tygodniu, że 19 grudnia ruszą prace przy budowie ostatnich fragmentów autostrady D11. Autostrada naszych południowych sąsiadów spotka się z polską drogą ekspresową S3. Przygraniczny odcinek naszej ekspresówki jest już gotowy.

- Fantastyczna wiadomość. Nasza S3 i czeska D11 znacznie skrócą podróż do Pragi - mówi Pavel Heczko, Czech, który na co dzień mieszka i pracuje na Dolnym Śląsku.

Zobacz też: Jaki przebieg będzie miała nowa A4 na Dolnym Śląsku? Sprawdź!

Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok.

Jaki jest stan prac na S3?

Droga ekspresowa S3 jest niemal gotowa na całej swojej długości. Ostatnie prace prowadzone są jeszcze w okolicach Świnoujścia i Bolkowa. To właśnie na Dolnym Śląsku we wrześniu tego roku został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej Ředitelství silnic a dálnic ČR nastąpi to w 2025 r.

Odcinek od Bolkowa do Kamiennej Góry gotowy jest już w niemal 90 proc. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m (niedaleko miejscowości Gostków). 

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau. Zakończenie prac zaplanowano na połowę przyszłego roku.

Ciekawostki związane z budową tego odcinka S3

  • zakłada się wbudowanie ok. 214 tys. ton mas bitumicznych, co jest równoznaczne z wagą 21 wież Eiffla,
  • w ramach realizacji obudowy ostatecznej tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie łącznie ok. 94 tys. m3 betonu, co pozwoliłoby na wykonanie 32 kopuł Hal Stulecia we Wrocławiu,
  • w tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie ok. 4,5 tys. ton stali w obie nawy, co jest porównywalne z wagą ok. 22 samolotów Boeing 747 Jumbo Jet.

Co ciekawe koncepcja drogi S3 zrodziła się w latach 70. minionego wieku. Pierwsze prace przy budowie tej trasy sięgają jeszcze końca lat 70-tych ubiegłego wieku i przebudowy odcinka pomiędzy Szczecinem i Goleniowem.

Droga ekspresowa S3 jest niemal gotowa na całej swojej długości. Ostatnie prace prowadzone są jeszcze w okolicach Świnoujścia i Bolkowa. To właśnie na Dolnym Śląsku we wrześniu tego roku został udostępniony ponad 12-kilometrowy odcinek S3 pomiędzy węzłem Kamienna Góra Północ a węzłem Lubawka.

Nowa autostrada zakończy się dokładnie na granicy Dolnego Śl...

To tutaj czeska D11 połączy się z polską S3:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska