Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy gminy Siechnice wściekli na komunikację publiczną. Na poprawę nie ma co liczyć przez najbliższe 5 lat

Michał Perzanowski
Michał Perzanowski
Poza zmianą numeracji siechnicka komunikacja pozostanie w tym samym stanie. A mieszkańcom gminy kończy się cierpliwość.
Poza zmianą numeracji siechnicka komunikacja pozostanie w tym samym stanie. A mieszkańcom gminy kończy się cierpliwość. Jaroslaw Jakubczak / Polska Press
W gminie Siechnice od 1 października 2023 r. przewozy autobusowe nie będą już realizowane przez DLA i Polbus, ale przez firmę Trako. Przez kolejne 5 lat do Siechnic, Radwanic i Św. Katarzyny nie przyjadą więc wrocławskie autobusy. Mieszkańcy tych miejscowości otwarcie mówią o rozczarowaniu.

Komunikacja w Siechnicach z nowym przewoźnikiem

Zmiany w komunikacji w gminie Siechnice, które wejdą w życie 1 października 2023 r., będą kosmetyczne. Autobusy do Siechnic będą wyruszać z pętli przy Wzgórzu Partyzantów. Kursy do Wrocławia będą się rozpoczynać w Siechnicach (przystanek Siechnice-Osiedle), a kończyć na przystanku Wrocław-Galeria Dominikańska.

Część pasażerów może być zaskoczona nową numeracją. Gmina nie robi tego jednak w celu "uprzykrzania życia". Za takim rozwiązaniem stoi prawna konieczność wynikająca z dofinansowania do publicznego transportu zbiorowego.

- Z Siechnic pojedziemy do Wrocławia autobusem numer 80, a z Wrocławia będziemy wracali do Siechnic tym samym pojazdem oznaczonym już jednak jako 800. Analogicznie będzie w przypadku połączeń: 81/810 i 82/820 - mówią siechniccy urzędnicy.

Pasażerowie poczekają też na nowy tabor, który wyruszy na trasy dopiero 1 lutego 2024 roku.

Umowa budzi wątpliwości. "Nowa odsłona" nic nie zmienia

Łukasz Kropski z Rady Miasta Siechnice próbuje przedstawić stanowisko dużej części mieszkańców, którzy na co dzień korzystają z siechnickiej komunikacji.

- Rozkład jazdy i częstotliwość kursów pozostaną bez zmian, nie powstaną dodatkowe kursy wieczorne i nocne, ani połączenia weekendowe dla mniejszych miejscowości, jak choćby Kotowice. Komunikat nie wspomina również o autobusach przegubowych, a jak trudno wsiąść rano do autobusu, mogą najlepiej powiedzieć mieszkańcy Radwanic. Zapowiedziany tabor dogania obecne standardy, jednak te standardy, w ciągu trwania umowy, ponownie nam uciekną - mówi Łukasz Kropski.

Mieszkańcy są rozczarowani opóźnieniami i brakiem kursów

W ciągu ostatnich 12 miesięcy regularnie można było zaobserwować dużo problemów z połączeniami do Wrocławia. W godzinach szczytu opóźnienia są tak duże, że dojeżdżający na pętlę pojazd nie rusza na drugi kurs, bo szybciej będzie poczekać na kolejny w rozkładzie. Zaistniały więc przypadki, gdy na cztery połączenia (co około 30 minut) realizowane jest jedno.

- Któryś przyjedzie, trzeba się w cierpliwość uzbroić, co nam innego pozostało? Polbusy zazwyczaj są 10 minut po planowanym przyjeździe. Ja zazwyczaj czekam na autobus w Radwanicach, to najczęściej dopiero drugi albo trzeci z rozkładu przyjeżdża, oczywiście spóźniony - mówi pani Angelika z gminy Siechnice.

- Przystanki autobusowe są tu dla ozdoby, czy czasami coś przyjeżdża? - pyta pan Bartek, który na autobus linii 810 lub 820 czekał 90 minut. W tym czasie można udać się do granic Wrocławia na piechotę i skorzystać z linii 124 lub 134 na ul. Tyskiej.

- Nikt racjonalnie nie potrafi tego wytłumaczyć. W sezonie urlopowym chyba nie ma kto jeździć, bo przyjeżdża co trzeci lub co czwarty autobus. Obowiązuje zasada "albo jedziesz tym, albo w ogóle" - pisze pani Patrycja.

- XXI wiek, ludzie na księżyc latają, a jak widać, organizacja dojazdu z Radwanic do centrum autobusem podmiejskim o planowanym czasie to nie lada wyczyn dla rządzących - ironizuje pani Magdalena.

Gmina Siechnice próbowała ponad rok temu nawiązać współpracę z Wrocławiem i MPK. Miejska spółka miała rozstrzygnąć przetarg na komunikację autobusową dla siebie i chętnych sąsiednich gmin.

- Na porównanie kosztów też przyjdzie poczekać, ale jedno jest pewne - Wrocław nie zapłaci Siechnicom za przewozy na swoim terenie, tak jak to się dzieje przy wspólnej organizacji. Tej okazji do redukcji wydatków burmistrz Milan Usak nie wykorzystał. A te oszczędności można było przeznaczyć na darmową komunikację wewnątrz gminy dowożącą do węzłów przesiadkowych i pętli głównych linii - dodaje Łukasz Kropski.

Siechnice nie podjęły współpracy z MPK Wrocław. Przez elektromobilność

W rozmowie z "Gazetą Wrocławską" Dyrektor Wydziału Komunalnego Marta Parusel tłumaczy, dlaczego gmina Siechnice zrezygnowała ze wspólnych przewozów z MPK.

- Miasto Wrocław pytało nas, czy chcemy startować w przetargu. Byliśmy bardzo zainteresowani ofertą, bo zmniejszałoby to po naszej stronie nakłady pracy. Nasz wkład ograniczałby się na otrzymaniu faktury od miasta i zapłaceniu jej - mówi "Gazecie Wrocławskiej" Marta Paruzel.

Mimo wygody, tylko trzy gminy spośród kilkunastu w aglomeracji wrocławskiej zdecydowały się na współpracę z Wrocławiem w ramach tego przetargu.

- Jeśli zarządzamy sami naszą komunikacją, czyli realizujemy zadanie dla gminy nieprzekraczającej 50 tys. mieszkańców, jesteśmy "wyłączeni" z art. 35 ustawy o elektromobilności, która wymaga 30-procentowego udziału elektrycznych pojazdów w taborze - dodaje pani Paruzel.

Władze gminy chcą zmieścić się w budżecie na komunikację publiczną, więc podjęła decyzję o realizację przewozów w dotychczasowej formie.

- Gdybyśmy stanęli do przetargu razem z Wrocławiem, musielibyśmy zbudować stacje ładowania i kupić autobusy elektryczne, co spowodowałoby duże koszty i przestało się nam opłacać. W przetargu, który sami ogłosiliśmy, wybraliśmy wykonawcę realizującego usługi za koszt mieszczący się w naszym budżecie na następne 5 lat - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Zobacz także:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska