We Wrocławiu pojedziesz elektrycznymi autobusami

    We Wrocławiu pojedziesz elektrycznymi autobusami

    PB

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    We Wrocławiu pojedziesz elektrycznymi autobusami

    ©mat. prasowe

    MPK Wrocław oraz miasto podpisało trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w efekcie którego do Wrocławia mają trafić autobusy elektryczne. Na razie będzie ich siedem.
    We Wrocławiu pojedziesz elektrycznymi autobusami

    ©mat. prasowe

    Porozumienie jest kolejnym krokiem w realizacji rządowego projektu wspierającego elektromobilność. W lutym tego roku 41 polskich miast i gmin, w tym Wrocław, podpisało z Rządem RP listy intencyjne. Zadeklarowało w nich chęć skorzystania z propozycji rządowej wprowadzenia lub zwiększenia udziału elektrycznych autobusów w taborze komunikacji zbiorowej.

    - Przyjęty przez rząd kierunek działań w zakresie tzw.
    elektromobilności jest na pewno dobry, ale obecnie, jako przewoźnicy natrafiamy za zbyt wiele barier, by we własnym zakresie, na szerszą skalę wdrażać tego typu projekty – mówi Jolanta Szczepańska, prezes MPK. – Elektryczne autobusy są mniej więcej dwukrotnie droższe od autobusów z ekologiczną normą spalania Euro 6, wymagają budowy dodatkowej infrastruktury ładowania, zasilenia tej infrastruktury, no i nie znamy faktycznych kosztów ich eksploatacji.

    Biorąc pod uwagę te bariery, rząd opracował specjalny projekt badawczy, który ma na celu stworzenie dla miast i przewoźników dogodnych warunków dla nabycia i w przyszłości eksploatacji autobusów elektrycznych. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz producentami autobusów. W ramach tego projektu rząd przeznaczył środki finansowe na wyprodukowanie autobusów tańszych od oferowanych na rynku, zarówno pod względem ceny zakupu jak i eksploatacji. NCBR w oparciu o wytyczne od przewoźników opracuje dla producentów parametry autobusu, jakiego chciałyby polskie miasta. Korzystając z efektu skali NCBR chce zapewnić autobusy nie droższe niż 2 mln za autobus typu solo i 2,2 mln zł za przegubowy. Ponadto rząd stworzy możliwości dofinansowania zakupów ze środków zewnętrznych (projekty unijne, środki rządowe), które mają wspierać zakupy w co najmniej 60 procentach.

    - Jeżeli będzie to autobus, którego zakup będzie się zwyczajnie opłacał, podejmiemy ostateczną decyzję o jego nabyciu. Najważniejszymi kryteriami, którymi będziemy się kierować, będzie cena autobusów, wysokość dotacji zewnętrznych, koszty eksploatacji oraz oczywiście pewność, że autobus spełnia nasze wszystkie techniczne wymagania – podkreśla Jolanta Szczepańska.

    Istotne dla powodzenia projektu jest również to, że do testów pierwszych siedmiu autobusów dla Wrocławia, których chęć zakupu zadeklarowało MPK, rząd zamierza zapewnić także infrastrukturę niezbędną do ładowania baterii tych pojazdów. W ciągu miesiąca MPK zaproponuje wspólnie z miastem trasę, na którą w pierwszej kolejności wyjadą te autobusy. Pierwsza wrocławska linia autobusu elektrycznego ma być uruchomiona do końca 2019 roku lub na początku roku 2020. Jeśli autobusy się sprawdzą, MPK Wrocław ma zagwarantowaną opcję zamówienia kolejnych 43 sztuk.

    - Żebyśmy mogli wdrożyć projekt w życie, swoje zobowiązania musi wypełnić najpierw rząd, zapewniając odpowiednie ceny pojazdów, dofinansowanie i infrastrukturę, a przede wszystkim producenci autobusów, którzy te pojazdy wyprodukują – podkreśla prezes Szczepańska.

    Dzisiaj we Wrocławiu jeździ tylko jeden autobus MPK zasilany prądem (i to hybrydowy). Zanim miasto kupi te całkowicie elektryczne, liczy na to, że nowe modele będą dalej jeździły bez doładowania i zabierały więcej pasażerów. No i powinny być tańsze.

    Zobacz też: "Za dwa-trzy lata na naszych ulicach będzie ponad tysiąc autobusów elektrycznych". M. Morawiecki o rozwoju polskiej motoryzacji

    Czytaj także

      Komentarze (28)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Elektrownie poza miastami!

      Waldi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Dzięki elektrycznym autobusom obniżymy zawartość smogu w powietrzu w centrum miast.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tak a stacje ładowania będą zasilane mini elektrowniami węglowymi

      Bartek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      tym samym będą się dobrze wpisywały w śródmiejskie otoczenie

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pobuduja stacje i na paru osiedlach pradu nie bedzie

      fff (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 10

      zeby pare autobusow moglo pojechac


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Żart

      x-er (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      A ja odbieram ten wpis jako żartobliwy :-P

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      1`11`11

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

      Może wreszcie odłączą Cię od internetu i przestaniesz rozsiewać głupotę

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      janek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      mnie sie pomysł podoba, trzeba wdrażać nowe technologie, a jak jest dofinansowanie to czemu nie skorzystać ?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      eee tam, zaraz manipulatorzy z TUMW powiedzą, że tylko tramwaj ma przyszłość

      filar społeczeństwa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 8

      Wrocław jest opanowany przez lobby tramwajowe i zaraz zacznie się obrzydzanie autobusów tylko dlatego, że autobus jeździ na gumowych kołach i za mało hałasuje


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Lobby?

      x-er (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

      Skoro lobby tramwajowe panuje w mieście, to dlaczego nie ma linii na Jagodno, Nowy Dwór, Psie Pole, ul. Zwycięską - o których się tyle mówi. Dlaczego też nie ma linii w inne potrzebne miejsca....rozwiń całość

      Skoro lobby tramwajowe panuje w mieście, to dlaczego nie ma linii na Jagodno, Nowy Dwór, Psie Pole, ul. Zwycięską - o których się tyle mówi. Dlaczego też nie ma linii w inne potrzebne miejsca. Wreszcie, dlaczego nie przedłuża się obecnych linii, tylko pętle są na skraju osiedli?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trochę za szybko na elektryczne autobusy

      J23 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

      Technologia w pełni elektryczna dopiero się rozwija. Ja na ich miejscu kupiłbym hybrydy. Tańsze, sporo bardziej ekologiczne od obecnych i bardziej funkcjonalne. Zresztą w pełni elektryczne autobusy...rozwiń całość

      Technologia w pełni elektryczna dopiero się rozwija. Ja na ich miejscu kupiłbym hybrydy. Tańsze, sporo bardziej ekologiczne od obecnych i bardziej funkcjonalne. Zresztą w pełni elektryczne autobusy przy uzyskiwaniu energii w Polsce prawie wyłącznie ze spalania węgla to żadna ekologia.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zamina

      abhinc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 16

      Moja propozycja dla władz Wrocławia, to stopniowa wymiana tramwajów na trolejbusy przystosowane do akumulatorów z wykorzystaniem istniejącej sieci tramwajowej!!!


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      1`11`11

      as (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 4

      Trolejbus łączy wady autobusu i tramwaju. To ostatnia rzecz, której nam trzeba w tym źle zarządzanym grajdole

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Trakcji tramwajowej nie do się wykorzystać do trolejbusów.

      L+++ (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14

      Jakbyś nie wiedział, zasilanie prąd wymaga minimum dwóch przewodów.
      W przypadku tramwaju tym drugim jest szyna.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Fizyka głupcze

      Misiu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Skąd taki idiota bez szkoły może to wiedzieć.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wymiana tramwaji na Trolejbusy

      abhinc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 16

      Moja propozycja dla władz Wrocławia, to stopniowa wymiana tramwajów na trolejbusy przystosowane do akumulatorów z wykorzystaniem istniejącej sieci tramwajowej!!!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Lobby

      abhinc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

      Chyba istnieje jakieś lobby na te "wynalazki"

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wywarzanie otwartych drzwi

      abhinc (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 10

      Przecież od wielu dziesięcioleci znane są TROLEJBUSY! Dlaczego nie można istniejącej techniki przystosować do napędu akumulatorowego i zasilania z istniejących sieci tramwajowych??? Dziwna sprawa....rozwiń całość

      Przecież od wielu dziesięcioleci znane są TROLEJBUSY! Dlaczego nie można istniejącej techniki przystosować do napędu akumulatorowego i zasilania z istniejących sieci tramwajowych??? Dziwna sprawa. Przynosi mi na myśl wywarzanie otwartych drzwi !!!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      istniejąca sieć trakcyjna

      mir (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7

      Niestety, trolejbusy potrzebują dwóch drutów. Cała sieć do wymiany. Koszta spore.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama