Wrocław: Ręczne zwrotnice znikają z ulic miasta. Chociaż...

    Wrocław: Ręczne zwrotnice znikają z ulic miasta. Chociaż jest ich jeszcze sporo

    Bartosz Józefiak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska

    Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska ©fot. Paweł Relikowski

    Z dwóch dużych wrocławskich skrzyżowań: Powstańców Śląskich i Hallera (gdzie jeżdżą tramwaje linii 20 i 24) oraz Ślężnej i Kamiennej (tamtędy prowadzą trasy tramwajów linii 9 i 15) znikną ręczne zwrotnice na szynach. Zastąpią je urządzenia elektryczne. To dobra wiadomość dla motorniczych, którzy do tej pory musieli wysiadać z tramwaju i ręcznie przekładać zwrotnice za pomocą wajchy. Teraz wystarczy naciśnięcie pilota.
    Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska

    Widok motorniczego, który ręcznie zmienia zwrotnicę, jeszcze długo nie będzie rzadkością w stolicy Dolnego Śląska ©fot. Paweł Relikowski

    Nie jest to jednak pożegnanie z ręcznymi zwrotnicami, bo takich zostanie jeszcze 94, także w centrum miasta. Elektrycznych jest 134.

    Wykonawca wymieni zwrotnice na dwóch krzyżówkach za ponad 550 tys. zł. - Chcemy wystartować z pracami około 9 września - mówi Tomasz Siekierski z Zakładu Sieci i Zasilania. Roboty mają zakończyć się do końca września. Będą prowadzone nocą, gdy nie jeżdżą tramwaje i nie powinny utrudnić życia kierowcom aut.

    Elektryczne urządzenia służą nie tylko wygodzie motorniczych. Mają wpływ na szybkość jazdy, bo "tańczący z wajchami" pracownik MPK nie zawsze zdąży przejechać na swoim cyklu świateł. Kilka ręcznych zwrotnic na trasie może opóźnić kurs tramwaju o kilka minut.

    Nowe zwrotnice to także większe bezpieczeństwo jazdy, bo na sygnalizacji dla motorniczego wyświetla się ułożenie iglicy. Dzięki temu widzi on, czy musi zmienić zwrotnicę. W ostatni piątek zakończyła się wymiana zwrotnic na ważnym skrzyżowaniu Świdnickiej i Piłsudskiego. - Czekałem od dawna na lepszą zwrotnicę przy Świdnickiej - słyszymy od pracownika MPK. - Nowe urządzenia bardzo przydałyby się też przy Renomie oraz na Krupniczej. Nie wszyscy jednak się cieszą. - Wadą nowych rozjazdów jest to, że często się psują. Wtedy i tak trzeba przestawiać je ręcznie - komentuje inny motorniczy.

    Jak częste to zjawisko? - Nie ma urządzeń niezawodnych. Liczba usterek elektronicznych zwrotnic jest niewielka - zapewnia Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

    Wrocławscy motorniczowie mają powody do narzekań, bo koledzy z innych, dużych miast rzadko używają wajchy. Na przykład w Krakowie nie ma już ani jednej ręcznej zwrotnicy (elektrycznych jest 130), w Gdańsku zostało ich 12 (na 75 wszystkich), w Warszawie 29 na 446 urządzeń.

    Gdzie we Wrocławiu motorniczy wciąż musi ręcznie zmienić kierunek jazdy? Na przykład przy Dolmedzie na Legnickiej, na pl. Legionów, pl. Orląt Lwowskich, na skrzyżowaniach: Podwala i Sądowej, Podwala i Świdnickiej, Grabiszyńskiej i Hallera, Piłsudskiego i Kołłątaja. - Każdego roku przy remontach dróg, oprócz wymian rozjazdów montujemy minimum dwie nowe zwrotnice - zapewnia Ewa Mazur.

    W przyszłym roku nowe urządzenia pojawią się przy pętli tramwajowej na ul. Słowiańskiej. Zostaną wymienione także na Krupniczej, w ramach remontu całej ulicy.

    Czytaj także

      Komentarze (28)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      znikają

      pasażer (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 7

      "Ręczne zwrotnice znikają z ulic miasta. " KRADNĄ ???

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Bzdury jak zawsze

      Wroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 7

      Pani Mazur jak zwykle gada bzdury,ale to nic nowego. Od tego jest,im wieksze bzdury gada tym wieksza premia.Tak maja ludzie Dutkiewicza

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W przyszłym roku nowe urządzenia pojawią się przy pętli tramwajowej na ul. Słowiańskiej

      ww (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13 / 7

      A od kiedy na Słowiańskiej jest pętla tramwajowa?????? Z teo co mi wiadomo to jest tam zajezdnia, a nie pętla...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Poczekajmy na zimę

      twbronek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 9

      wtedy dopiero zacznie się cyrk:)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W Krakowie niema już zwrotnic ręcznych zresztą w Warszawie też

      fumagistrat (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11 / 11

      A we Wrocławiu 94. Wrocław pewnie jest na szarym kący pod tym względem.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Precz z niechlujami!

      Niechconcy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 14 / 10

      Co to za słowo? "kący"


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      czep się tramwaja

      anty pedant (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 10

      Co za przygłup! Bede pisać jak mi sie podoba!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zwrotnice

      ank (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 15 / 13

      Kilka zwrotnic ręcznych można zostawić po to aby motorniczy rozprostował kości i tyłek od siedzenia w fotelu, oraz zaczerpnął kilka łyków świeżego powietrza. Taka monotonia przy zmianie zwrotnic...rozwiń całość

      Kilka zwrotnic ręcznych można zostawić po to aby motorniczy rozprostował kości i tyłek od siedzenia w fotelu, oraz zaczerpnął kilka łyków świeżego powietrza. Taka monotonia przy zmianie zwrotnic jest nie wskazana, potrzebny jest ruch aby pobudzić krążenie w całym ciele. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Minium dwie zwrotnice w roku

      elgreco (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 23 / 7

      - Każdego roku [...] montujemy minimum dwie nowe zwrotnice - zapewnia Ewa Mazur.

      No to już w 2060 r. wymienią ostatnią ręczną zwrotnicę we Wrocławiu. Może i ja takich czasów dożyję.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ciekawe

      stfu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

      jaka jest gwarancja na nowo montowane zwrotnice?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tylko marzenie

      Troy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 8

      W tym mieście możemy sobie tylko pomarzyć choćby o tak wykonanej stronie z rozkładem linii - http://www.bsag-netz.de/

      O taborze i rozkładach nawet szkoda marzyć...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wreszcie beda mogli puscic pendolino

      gupek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 7 / 5

      jak w tytule

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zwrotnica Plus

      Krasnal Adamu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 8

      Dobry żart. Na rozjeździe na Kozanowie motorniczowie od ponad tygodnia muszą przestawiać zwrotnicę ręcznie. Torowisko ma chyba poniżej półtora roku, a ona zepsuła się już co najmniej po raz drugi...rozwiń całość

      Dobry żart. Na rozjeździe na Kozanowie motorniczowie od ponad tygodnia muszą przestawiać zwrotnicę ręcznie. Torowisko ma chyba poniżej półtora roku, a ona zepsuła się już co najmniej po raz drugi (wcześniej zdarzyło się wskutek burzy).zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      teraz też

      koz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9 / 4

      teraz też po burzy z tygodnia lub dwóch wstecz zwrotnica nie działa. Czyżby kolejny przekaźnik się palił? Tak jak wtedy tłumaczyli.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama