Zaparkuj i przesiądź się do MPK. Tylko że we Wrocławiu to...

    Zaparkuj i przesiądź się do MPK. Tylko że we Wrocławiu to się nie opłaca (FILM)

    Bartosz Józefiak

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Parkuj i jedź na Psim Polu
    1/5
    przejdź do galerii

    Parkuj i jedź na Psim Polu ©fot. Janusz Wójtowicz

    Monitorowane parkingi na obrzeżach miasta, przy pętlach tramwajowych i stacjach PKP to najlepsza recepta na korki - mówią eksperci. Już dawno przekonały się o tym władze Warszawy, które intensywnie inwestowały w system Park & Ride. Wrocław pod tym względem ma powody do wstydu.
    Rano wokół Stadionu Olimpijskiego trudno znaleźć wolne miejsce. Okolice przystanku tramwajowego linii 33 są gęsto zastawione autami. - Parkuję tu samochód i dojeżdżam do centrum tramwajem. Oszczędzam czas - mówi Martyna Adamska, dojeżdżająca do pracy z Oławy.
    To jeden z "dzikich" parkingów przesiadkowych - miejsc, gdzie kierowcy spoza miasta zostawiają auta, by przesiąść się do tramwajów.
    We Wrocławiu urzędnicy wyznaczyli kilka parkingów Park&Ride. Niektóre z nich, jak ten przy Stadionie Miejskim, nieźle spełniają swoją rolę. Inne, jak klepisko przy pętli Oporów, to kompletny niewypał.
    - Zostawiałbym tu auto, bo nie uśmiecha mi się jeździć przez zakorkowaną Grabiszyńską. Ale odjeżdża stąd zbyt mało tramwajów i nie miałbym jak dojechać do pracy. Nie opłaca mi się kupować biletu miesięcznego na tramwaj, ale gdybym np. jako kierowca mógł kupić tańszy bilet - wtedy miałoby to sens - opowiada Jarosław Ferenc, który mieszka pod Kostomłotami.


    Parkingi przy wjeździe do stolicy Dolnego Śląska bardziej przypominają klepiska niż nowoczesne węzły przesiadkowe. Jest ich niewiele, są w złych miejscach, nie ma tam monitoringu. Dlatego przyjezdni, zamiast zostawić auto na obrzeżach i przesiąść się w tramwaj lub pociąg, pchają się autami do centrum miasta. To główna przyczyna naszych korków.
    ZOBACZ FILM


    W poniedziałek samorządowcy i eksperci od komunikacji spotkali się we Wrocławiu, by rozmawiać o systemie Park&Ride w naszej aglomeracji.
    Stolica Dolnego Śląska ma sporo do nadrobienia, jeśli chce pozbyć się korków. Badania pokazują, że najwięcej aut osobowych wjeżdża co rano do Wrocławia z Siechnic, Żórawiny, Jelcza-Laskowic, Miękini, Oławy, Długołęki, Kobierzyc i Wiszni Małej. Na drogach dojazdowych z tych miejscowości potrzebne są parkingi.

    Dużą popularnością cieszyłby się parking przy pętli Krzyki. Wielu kierowców dojeżdżających od węzła Bielany zostawia auto przed sklepem Lidl przy Powstańców Śl. i wsiada do tramwaju. Podobnie jest przy centrum handlowym Marino.
    - W planach urzędu miasta jest powiększenie parkingów przy stacjach kolejowych Wrocław Leśnica i Psie Pole, analizujemy też potrzeby w rejonie przystanków kolejowych: Osobowice, Kuźniki oraz nowego przystanku Wrocław Grabiszyn. Nie są to typowe Park&Ride, tylko parkingi ułatwiające kierowcom dostęp do przewozów kolejowych - wyjaśnia Zbigniew Komar, wicedyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki.
    I dodaje: - Na terenie Wrocławia, odpowiednikiem takich parkingów są place przy pętlach tramwajowych. Będziemy taki budować np. w Leśnicy (przy ul. Snycerskiej), na Gaju (przy Bardzkiej) czy przy ciągu ul. Kosmonautów (w rejonie Boguszowskiej). Bardzo zależałoby nam na dużym parkingu przy pętli tramwajowej na ul. Krakowskiej, ale na razie nie ma tam terenu pod taką inwestycję.
    Komar podkreśla, że wymienione lokalizacje (z wyjątkiem Leśnicy) to na razie plany i nie wiadomo jeszcze, które parkingi i w jakiej kolejności będą budowane.
    Najszybciej prawdopodobnie powstanie parking w Leśnicy. W 2016 r. auta będzie mogło tam zostawić 60 kierowców.
    Ale sama lokalizacja to nie wszystko. - Kierowcy muszą wiedzieć, że ich auto jest bezpieczne na takim parkingu - opowiada Jacek Kowalski, prezes stowarzyszenia gmin i powiatów aglomeracji wrocławskiej. - Nie potrzeba ogrodzenia, wystarczyłby monitoring, do którego kierowca miałby dostęp przez internet. To łatwe technologicznie rozwiązanie.

    W Pradze Park&Ride są ogrodzone i strzeżone, a opłata jest symboliczna. Pod warunkiem, że parkujący zabierze auto na noc. Jeśli nie - musi płacić dużo więcej. Dzięki takiemu rozwiązaniu z parkingu korzystają przyjezdni, a nie okoliczni mieszkańcy. We Wrocławiu parking przy Wzgórzu Andersa jest często zapełniony, ale auta zostawiają tam głównie studenci Uniwersytetu Ekonomicznego.

    Warto też powiązać opłaty za parking z biletem na tramwaj, tak jak w Warszawie. - Potrzebne są dodatkowe zachęty, np. zniżki na bilety komunikacji miejskiej dla parkujących. Ważna jest też promocja, bo wiele osób nie ma pojęcia o istnieniu takich miejsc - mówi Jacek Kowalski.
    Co z rozwojem systemu Park&Ride? - System to nie tylko parkingi, ale też organizacja. W urzędzie miejskim toczą się teraz rozmowy, jaki model funkcjonowania przyjąć i jak zachęcić kierowców do zostawiania tam samochodów. Poznajemy też rozwiązania z innych miast. Nie ma jeszcze ostatecznych decyzji - tłumaczy Zbigniew Komar.

    Czytaj także

      Komentarze (130)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na Opolskiej

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Na przeciwko pętli są ogródki. Należy je roz pie rdo lić i zrobić na prawdę w ch uj wielki "Parkuj i jedź".
      Ogródki nie mają absolutnie żadnego prawa bytu w granicach miasta.
      Przy przesuwaniu...rozwiń całość

      Na przeciwko pętli są ogródki. Należy je roz pie rdo lić i zrobić na prawdę w ch uj wielki "Parkuj i jedź".
      Ogródki nie mają absolutnie żadnego prawa bytu w granicach miasta.
      Przy przesuwaniu granic miast należy przenosić ogródki.
      Jak to wygląda, ogródki w środku miasta?zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      aqqa

      a (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Roz.ć to Ci należy ten pusty łeb. Dzięki temu zostaje jeszcze w mieście jakakolwiek przestrzeń zielona.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      W Siechnicach!

      DOA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      A po co jechać aż tam? Park and ride powinien znajdować się w Siechnicach przy stacji PKP. Ze zleconych przez magistrat badań wynika, że to najlepsze miejsce:...rozwiń całość

      A po co jechać aż tam? Park and ride powinien znajdować się w Siechnicach przy stacji PKP. Ze zleconych przez magistrat badań wynika, że to najlepsze miejsce:

      http://irt.wroc.pl/aktualnosci/download/file_id/279/doc_id/281.html
      http://www.irt.wroc.pl/aktualnosci/download/file_id/203/doc_id/225.html

      Poza tym w planach magistratu są:
      - wybudowanie drogi z ronda w Siechnicach do Armii Krajowej (trasa Krakowska)
      - przedłużenie wspomnianej linii tramwajowej do granic miasta
      - przekształcenie Opolskiej w drogę zbiorczą (z tranzytowej)

      Nie wspomnę już o tym, że działkowicze to mafia.

      Moim zdaniem priorytetem jest wprowadzenie Kolei Aglomeracyjnej. Miasto nie tylko się odkorkuje, ale także zacznie szybciej rozwijać. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      CZ

      Cz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      a ktoś pomyślał że już teraz ledwo się ludzie mieszczą rano w autobusach i tramwajach? jest za mało kursów porannych żeby jeszcze wpychać na siłe drugie tyle ludzi.. -.-


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kasa na tabor w zbankrutowanym mieście

      mieszkaniec (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Wszyscy o tym myślimy ze złodzieje zrobili euo2012 i nakradli się przy tej okazji ale zmarnowane pieniądze nie pójdą na nowy tabor.
      Dutkiewicz mawiał że piłka nożna jest najważniejsza.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      nic...

      kuba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      nic ciekawego tym komentarzem nie zaprezentowałeś. Kolejne marudzenie z automatu o rozkradane pieniądze. Nie twierdzę, że jest inaczej. Ale można też popatrzeć nieco z innej strony - P&R przy pętli...rozwiń całość

      nic ciekawego tym komentarzem nie zaprezentowałeś. Kolejne marudzenie z automatu o rozkradane pieniądze. Nie twierdzę, że jest inaczej. Ale można też popatrzeć nieco z innej strony - P&R przy pętli Oporów to niewypał, z kolei przy pętli Krzyki to byłoby coś. Więc zatem nie tyle brak pieniędzy w tym momencie jest problem. Jeszcze gorsze jest to, że te pieniądze które są nie są rozsądnie wydawane. Decyzje o projektach są podejmowane bez niekompetentnych ludzi. Skutki są takie, że czasem nawet jeśli coś powstanie co mogłoby aspirować na mino sensownego to jest źle zlokalizowane albo kiepsko wykonane. Także może po prostu UM Wrocław nie korzysta z potencjału młodych zdolnych ludzi, a zatrudnia same dinozaury które już się niczego uczyć nie chcą, nie mają świeżych pomysłów i stąd mamy efekty takie a nie inne?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      bzdury

      awa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 13

      Rozwiązaniem jest Budowa miejskich autostrad tras przyspieszonego ruchu, likwidacja tramwajów i ścieżek rowerowych

      Ps
      Gdzie na Krakowskiej jest pętla????


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

      Zapomniałeś/-aś dodać że rozwiązaniem które nie sprawdziło się w żadnym zachodnim mieście a w USA doprowadziło do absurdu jak budowa 8 pasowych autostrad przez sam środek tkanki miejskiej które i...rozwiń całość

      Zapomniałeś/-aś dodać że rozwiązaniem które nie sprawdziło się w żadnym zachodnim mieście a w USA doprowadziło do absurdu jak budowa 8 pasowych autostrad przez sam środek tkanki miejskiej które i tak stoją w korkach...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      sam sie zlikwiduj najlepiej

      kiler (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 4

      a nie tramwaje


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      to relikt

      eert (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 8

      Nie znam nikogo kto jeździ tramwajem.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Studenciaki zablokowały P&R pod górką Andersa

      Roman (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Jak z auta nie wychodzisz to jak masz poznać?
      A może piszesz z zakładu zamkniętego?
      MPK przewoziło codziennie pół milion pasażerów z czego równo połowa jeździ tramwajami.
      Wielu nędzarzy jeździ...rozwiń całość

      Jak z auta nie wychodzisz to jak masz poznać?
      A może piszesz z zakładu zamkniętego?
      MPK przewoziło codziennie pół milion pasażerów z czego równo połowa jeździ tramwajami.
      Wielu nędzarzy jeździ kilka przystanków autem bo benzyna tańsza od biletu.
      UM położył kompletnie P&R
      Dać koncesję na busy a rolnicy udostępnią swoje pola i nie na 60 aut a na 1000.
      W tym celu należy wyznaczyć buspasy aby był różnica czasu przejazdu bo zachęty typu tańszy bilet to bzdurazwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      przestań uprawiać demagogię

      nie obrażaj ludzi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      trzeba być wyjątkowo głupim, lub mieć bardzo złą wolę, żeby nazwać nędzarzem kogoś kto ma samochód. Nędzarze to ludzie których nie stać na podstawowe rzeczy. Owszem komunikacja miejska powinna być...rozwiń całość

      trzeba być wyjątkowo głupim, lub mieć bardzo złą wolę, żeby nazwać nędzarzem kogoś kto ma samochód. Nędzarze to ludzie których nie stać na podstawowe rzeczy. Owszem komunikacja miejska powinna być dla ludzi, ale nie obrażaj kogoś kto wybiera samochód mianem biedaka. Przypomnę że oszczędność jest raczej cnotą. Sorry, ale jak dziecko zawożę na trening 5km, to wolę jechać autem, bo do tramwaju mam prawie kilometr, trzeba czekać a i tak gdzieś to utknie. Zapłace w 2 str. 9zł, a autem 5zł + 2 zł parking. Czy jestem biedakiem że chcę szybko dotrzeć tam gdzie potrzebuję a za 2 zł wolę dziecku kupić owoce? Tramwajem bym sie spóźnił, bo o takiej godzinie kończę pracę. Sieć komunikacyjna jest źle zorganizowana, zatłoczona i za rzadko jeździ.
      Nie wybieram oszczędności 2zł, tylko wygodę, bezpieczeństwo (od kieszonkowców, pijaków i chuliganów) i czas.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ...

      .... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      to widocznie znasz niewielu ludzi co jest bardzo przykre.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      .

      . (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

      Wyrazy współczucia

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Tramwaj

      Alek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 11

      nie po to kupiłem samochód i wydałem 1200zł na prawo jazdy żeby teraz jeździć tramwajem.


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Twój wybór

      kuba (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      no i jest to Twój wybór czym będziesz jeździł. Prawda jest taka, że ani kierowcy ani korzystający z komunikacji miejskiej kolorowo nie mają. Kierowcy stoją w korkach, zirytowani że nie mogą...rozwiń całość

      no i jest to Twój wybór czym będziesz jeździł. Prawda jest taka, że ani kierowcy ani korzystający z komunikacji miejskiej kolorowo nie mają. Kierowcy stoją w korkach, zirytowani że nie mogą sprawnie przejechać przez miasto (co prowadzi do różnych chamskich "rozwiązań" czasem celem np. ominięcia korków co dzisiaj sam widziałem). Pasażerowie MPK (jak ja) jeżdżą za to albo w tłocznych albo śmierdzących tramwajach. Boże - wczorajsza 20 którą jechałem była tak brudna że aż się niedobrze robiło. Siedzonka były aż ciemne od brudu. Kurde, czy nie można tego potraktować myjką wysokociśnieniową raz na rok?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      A jakbyś ze wsi dojechał autem bez prawka ?

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Na takie myślenie chyba tylko wielokrotny wzrost stawek za parkowanie no i trzeba kilka latek poczekać na prawdziwe korki

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      cz

      cz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      poza tym w tramwajach jest taki tłok ze kto by chcial sie do nich wbijac to raz
      a dwa ze nikt Was tam nie chce, bo bedzie jeszcze wiekszy tlok!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dzisiaj ...

      pojechałem... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

      Autem jak zwykle do brudnej pracy.Wątpie czy jak bym jechał taki uświniony,zjebany zmęczony (po exhumacjach)zziębnięty,to by się wszyscy fajnie czuli w autobusieMPK(GRABAŻ)


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Grabarz

      przez RZ się pisze (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 2

      tak na marginesie.Na którym cmentarzu człowieku pracujesz,że nie masz dostępu do prysznica ? Praca przy ekshumacjach wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności i higieny i jeżeli ktoś w tym...rozwiń całość

      tak na marginesie.Na którym cmentarzu człowieku pracujesz,że nie masz dostępu do prysznica ? Praca przy ekshumacjach wymaga zachowania szczególnych środków ostrożności i higieny i jeżeli ktoś w tym zakresie łamie prawo,zaraz zrobimy konkretną aferę,proszę tylko o szczegóły.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Komar,Komar

      Pamiętamy.. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 13

      Zbigniew Komar, wicedyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki

      A czy to nie ten sam Komar , były dyro byłego ZDiK-u, co to już miał parę fenomenalnych "pomysłów" w związku z organizacją...rozwiń całość

      Zbigniew Komar, wicedyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki

      A czy to nie ten sam Komar , były dyro byłego ZDiK-u, co to już miał parę fenomenalnych "pomysłów" w związku z organizacją ruchu w mieście?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Widzicie?

      refi (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18

      Widzicie? Widzicie? Takie są konsekwencje braku sieci S-Bahn we Wrocławiu i okolicy. Żadna władza nie robi NIC w tej sprawie. Należy jak najszybciej zbudować taką sieć, by ludzie spoza miasta mogli...rozwiń całość

      Widzicie? Widzicie? Takie są konsekwencje braku sieci S-Bahn we Wrocławiu i okolicy. Żadna władza nie robi NIC w tej sprawie. Należy jak najszybciej zbudować taką sieć, by ludzie spoza miasta mogli zostawić swój samochód przy najbliższej stacji kolejowej i pojechać pociągiem do Wrocławia.zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Dlaczego nie ma s bahn?

      ,,, (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      jak to śpiewała Masłowska... "to jest Polskaaaaaa, witamy nad wisłą!!"

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      123

      321 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 9

      A co jest w tym miescie dobrze zrobione ? Tak zeby nie mozna bylo niczego zlego powiedziec ? No co ? Przynajmniej jedna rzecz z ktorej mozna by bylo cieszyc oko ?
      Nic, albo nie widac tego od razu.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jak to w okolicach Krakowskiej

      nie ma terenów pod parking ??? (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 17 / 1

      jadę dzień w dzień z Opolskiej i po drodze albo zrujnowane baraczki,jakieś cherlawe warsztaciki,skupy złomu ,albo w dużej mierze wyrośnięte ,zasypane śmieciami chaszcze !A gdybym tak chciała...rozwiń całość

      jadę dzień w dzień z Opolskiej i po drodze albo zrujnowane baraczki,jakieś cherlawe warsztaciki,skupy złomu ,albo w dużej mierze wyrośnięte ,zasypane śmieciami chaszcze !A gdybym tak chciała jednak zamiast autem korzystać z MPK (mieszkam na Księżu Małym),to mam do wyboru jedynie dwa tramwaje,które jeśli jeden się popsuje albo wykopyrtnie ,to oba są unieruchomione i mijają dobre dwie godziny zanim jakaś awaryjna komunikacja autobusowa rusza.Kto mieszka i dojeżdża z tamtych okolic ,ten wie jak to wygląda.Dostać się do takiego autobusu wtedy,to trzeba by anaboliki żreć już tydzień wcześniej.Dlatego wolę stać czasem w korku,ale autem jestem niezależna.Bo ,żebym mogła zrezygnować z auta i wsiąść w tramwaj,to musiałabym mieć darmowy parking pod Galerią Dominikańską,ponieważ dopiero stamtad jest więcej niż jeden tramwaj w kierunku Leśnicy,gdzie pracuję .I proszę nie obrażać mnie komentami,że jak głosowałam na Dutkiewicza ,to mam za swoje,bo NIGDY na tego pana nie głosowałam.Dziękuję za uwagę :pzwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Na Opolskiej

      Cyrograf (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

      Na przeciwko zajezdni są ogródki. Należy je roz pie rdo lić i zrobić na prawdę w ch uj wielki "Parkuj i jedź".
      Ogródki nie mają absolutnie żadnego prawa bytu w granicach miasta.
      Przy przesuwaniu...rozwiń całość

      Na przeciwko zajezdni są ogródki. Należy je roz pie rdo lić i zrobić na prawdę w ch uj wielki "Parkuj i jedź".
      Ogródki nie mają absolutnie żadnego prawa bytu w granicach miasta.
      Przy przesuwaniu granic miast należy przenosić ogródki.
      Jak to wygląda, ogródki w środku miasta?zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      cz

      cz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      z jana pawła jest od groma tramwajow nawet autobus na lesnice,
      pod magnolią jest parking i te same tramwaje..
      no i ogólnie gdzie w okolicach legnickiej szukałabym przesiadki tam jest od groma...rozwiń całość

      z jana pawła jest od groma tramwajow nawet autobus na lesnice,
      pod magnolią jest parking i te same tramwaje..
      no i ogólnie gdzie w okolicach legnickiej szukałabym przesiadki tam jest od groma budynków mieszkalnych i pewnie pustych miejsc w ciągu dnia bo mieszkancy owych blokow smigaja sobie do pracy autem jak reszta wroclawia, a legnicką przejechac tramwajem o niebo lepiej niz autemzwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a parkingi dla rowerów przy pętlach?

      ms (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 3

      kiedy będą miały obiecany monitoring? Ile rowerów musi jeszcze zniknąć?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama