Wrocław: Za drogie remonty wrocławskich torowisk. Kolejne...

    Wrocław: Za drogie remonty wrocławskich torowisk. Kolejne przetargi unieważniane

    Przemysław Wronecki

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Wrocław: Za drogie remonty wrocławskich torowisk. Kolejne przetargi unieważniane

    ©fot. Janusz Wójtowicz

    Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta szykuje się do ogłoszenia przetargu na wymianę rozjazdów na pl. Legionów od strony ul. Sądowej. To efekt tego, że trzeba było unieważnić konkurs na wymianę rozjazdów na krzyżówce Świdnickiej i Piłsudskiego. Jedyna oferta, która wpłynęła do niego przekraczała ponad dwukrotnie szacunki urzędników.
    Wrocław: Za drogie remonty wrocławskich torowisk. Kolejne przetargi unieważniane

    ©fot. Janusz Wójtowicz

    - Z naszych wyliczeń wynikało, że taki remont będzie kosztował ponad milion złotych. Jedyna propozycja jaką dostaliśmy opiewała na 2 miliony 700 tysięcy złotych - wyjaśnia Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. Dodaje, że rozważano ogłoszenie drugiego przetargu na to samo zadanie. Jednak według optymistycznych założeń, gdyby udało się wyłonić wykonawcę, prace rozpocząć można byłoby na początku września i potrwałyby one około trzech tygodni. Na to jednak kategorycznie nie zgodzili się dyrektorzy wydziałów Inżynierii Miejskiej i Transportu. Bo mogłoby to sparaliżować w tej części miasta komunikację.

    - Dlatego podjęto decyzję o tym, że inwestycja zostanie przełożona na przyszłoroczne wakacje - mówi Mazur. W zamian za to urzędnicy chcą wyremontować tory u zbiegu Sądowej i Piłsudskiego. Prace we wrześniu nie utrudnią życia mieszkańcom. Normalnie tramwaje tędy nie kursują, a powodem jest modernizacja ul. Krupniczej. Najwcześniej tramwaje pojadą tą trasą dopiero pod koniec września. Zgodnie z kontraktem prace mogą tu potrwać nawet do grudnia.

    Do pięciu razy sztuka
    Do trzech razy sztuka, za czwartym nauka, tak głosi polskie przysłowie. Do serca nie wzięli go sobie jednak urzędnicy w przypadku przetargu na wymianę zwrotnic na ul. Słowiańskiej. Po tym, jak musieli unieważnić trzy konkursy, najprawdopodobniej zrobią to również za czwartym. Za każdym razem powód jest ten sam - zbyt wysoka cena.

    Tym razem do przetargu stanęło tylko jedno konsorcjum firm, którego liderem jest Spółdzielnia Pracy Robót Komunikacyjnych Spolbud z Wrocławia. Zaproponowało ono za swoją usługę ponad 830 tys. zł. To o przeszło 100 tys. zł za dużo niż szacowali pracownicy ZDiUM. Na razie urzędnicy nie podjęli jeszcze decyzji, czy ogłoszą kolejny przetarg, czy też przesuną prace. Pewne za to jest, że jeszcze w tym roku będą chcieli wymienić zwrotnice na pl. Jana Pawła II albo na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Świdnickiej. Tym razem jednak nie ogłoszą na to przetargu, tylko zlecą to jednej z firm, z którą ZDiUM ma podpisane umowy na usuwanie awarii.

    ***

    Wrocławskie torowiska



    Torów ogólnie w stolicy Dolnego-Śląska mamy 199,5 km. Zobacz, w jakim są stanie:
    84,7 km - bardzo dobry
    62,8 km - dobry
    33,2 km - przeciętny
    6,04 km - zły
    8,73 km - bardzo zły

    Do torowisk w najgorszym stanie zaliczają się szyny znajdujące się na ulicach: Kościuszki (tor awaryjny), Dyrekcyjna (tor awaryjny), Curie-Skłodowskiej, Nowowiejska, Krupnicza. Na tych trzech ostatnich trwają remonty, które zakładają również wymianę torowisk.

    Kolejne przystanki wiedeńskie
    Do końca wakacji mają być gotowe cztery nowe przystanki wiedeńskie. Po dwa na ul. Trzebnickiej na wysokości Kraszewskiego i Hubskiej/Prudnickiej. Ich zadaniem jest ułatwić wsiadanie do tramwaju pasażerom w miejscu, gdzie przystanki nie mają wydzielonego peronu. Jezdnia na długości postoju tramwaju podniesiona jest do poziomu chodnika.

    Czytaj także

      Komentarze (52)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      m.

      m. (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Na torowiska w naszym mieście zawsze za drogo. Ale na Śląsk i inne wątpliwej przydatności atrakcje pieniądze zawsze się znajdą. Na remont placu przed barem Barbara ostatnie oferty też przekraczały...rozwiń całość

      Na torowiska w naszym mieście zawsze za drogo. Ale na Śląsk i inne wątpliwej przydatności atrakcje pieniądze zawsze się znajdą. Na remont placu przed barem Barbara ostatnie oferty też przekraczały budżet. Ale założę się, że tam pieniądze się znalazły...

      Aha, gdzie jest to 84,7km bardzo dobrych torowisk? To wzdłuż Legnickiej do takich się zalicza? Starymi Konstalami jedzie się po nim jak w wesołym miasteczku, a przed jednym z wiaduktów w stronę centrum szyny znów są pęknięte i tylko czekać na wykolejenie. Tylko, że tu może być dość tragicznie kiedy tramwaj uderzy w jeden z filarów...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy wazniejsze jest malowanie przystanow na kolor wiedenski niz dbanie o bezpieczenstwo podroznych M

      Wroclawianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Mamy takiego prezydenta co woli malowac niz remontowac. To zwykle dziadostwo, od tego niedbalstwa i lekcewazenia bezpieczenstwa jest krok do tragedii. Dla tych co nie korzystaja z tramwajow...rozwiń całość

      Mamy takiego prezydenta co woli malowac niz remontowac. To zwykle dziadostwo, od tego niedbalstwa i lekcewazenia bezpieczenstwa jest krok do tragedii. Dla tych co nie korzystaja z tramwajow proponuje wycieczke zapoznawcza z tematem nowo wyremontowanych torow szynami z demobilu. Piekny odcinek pok komenda na podwalu. Fale dunaju takie jak w bobsleju. Jesienia w wyborach macie okacje to zmieniczwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Czy narażanie ludzi na niebezpieczeństwo nie nosi znamion przestępstwa?

      tak tylko pytam... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4

      Podobnie jak brak stacji zasilających Skody o odpowiedniej sprawności dwa lata temu, co było przyczyną tragicznych wypadków?
      Oczywiście dureń "w dobrym stopniu zaspokaja potrzeby" mieszkańców tego...rozwiń całość

      Podobnie jak brak stacji zasilających Skody o odpowiedniej sprawności dwa lata temu, co było przyczyną tragicznych wypadków?
      Oczywiście dureń "w dobrym stopniu zaspokaja potrzeby" mieszkańców tego miasta" zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      proponuje

      student (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      aby poprzerzucali tam jakies tory z kosciuszki. Wtedy i kosciuszki bedzie po remoncie i slowianska i swidnicka. Bedzie mozna rozdac nagrody za duzo inwestycji. Do tego jeszcze proponuje sprzedac...rozwiń całość

      aby poprzerzucali tam jakies tory z kosciuszki. Wtedy i kosciuszki bedzie po remoncie i slowianska i swidnicka. Bedzie mozna rozdac nagrody za duzo inwestycji. Do tego jeszcze proponuje sprzedac przetarg koledze z imprezy, zeby jakims cudem przypadkowi ludze nie zarobili i juz bedzie mistrzowstwo swiata. A na koniec dac i im sluzbowe auta do rozwalenia o sciane ze zdjeciami aktorek lub wazoniki na kwiatki przy fontannach.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      torowiska i ZDiUM

      tram (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Za drogie? Najlepiej zrobić tanio i byle jak, żeby za trzy lata znowu było co robić ... Co za beznadzieja ... A na durne przystanki wiedeńskie kasa jest ...

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      PR urzędników.

      Sivert (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 20

      „Mamy 84,7 km torów w stanie bardzo dobrym”. Warto dodać, że w tym roku zanotowano już lekko ponad 50 wykolejeń. (Zaznaczam. że nie było porządnej zimy). Nawet dzisiaj kilka minut po godzinie 5 na...rozwiń całość

      „Mamy 84,7 km torów w stanie bardzo dobrym”. Warto dodać, że w tym roku zanotowano już lekko ponad 50 wykolejeń. (Zaznaczam. że nie było porządnej zimy). Nawet dzisiaj kilka minut po godzinie 5 na pętli Marino tramwaj wpadł między szyny. Dziennikarze jeszcze o tej porze spali także cisza i spokój w temacie.
      Teraz pytanie ile we wspomnianych 84,7 km jest toru prostego? Jeżeli odcinek toru prowadzi po linii prostej a szyny są połączone zespórkami to nawet jeżeli występują nierówności w osadzeniu podkładów i szyn wówczas prawdopodobieństwo wykolejenia jest znikome. (Przykład ul. Ślężnej). Chyba, że występuje boczne wyeksploatowanie główki szyny (szczególnie S49).
      Inaczej sprawa wygląda na torowiskach prowadzących po łuku. Takich torowisk jest zdecydowanie kilometrażowo mniej a właśnie na łukach istnieje większe prawdopodobieństwo wykolejenia. Dzisiejsze wykolejenie na pętli Marino było spowodowane poszerzeniem rozstawu szyn na łuku poprzez nadmierne wyeksploatowanie główki zewnętrznej szyny. Stan torowisk prowadzących po łuku, krzyżownic oraz iglic zwrotnic jest fatalny. Tak więc informacja o ilości km toru w stanie bardzo dobrym i dobrym jest mydleniem oczu liczbami.
      zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zdjęcia

      Wrocławiak (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Widzę, że redakcja starymi zdjęciami dysponuję, jak jeszcze 15-nastka na Tarnogaj jeździła.. To były czasy... :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Sucha statystyka nie powie pełnej prawdy

      havranek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Bo często jest tak, że długi dobry odcinek torowiska co jakiś czas ma krótkie fragmenty kiepskiego. I tramwaj zamiast rozpędzić się musi co chwilę zwalniać. Więc nawet to dobre torowisko nie jest w...rozwiń całość

      Bo często jest tak, że długi dobry odcinek torowiska co jakiś czas ma krótkie fragmenty kiepskiego. I tramwaj zamiast rozpędzić się musi co chwilę zwalniać. Więc nawet to dobre torowisko nie jest w pełni wykorzystane.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Prawdą jest, że mikstacki dostał na urodziny album z fotami M.M. z kolekcji kupionej za nasze pienią

      tak tylko pytam... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 19

      A kilkaset tysięcy na remont zdezelowanego torowiska nie ma?

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      hehe

      prl daje radę ;-) (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8

      nie zgodzili się dyrektorzy wydziałów

      Mąż z zawodu jest dyrektorem :-)

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama