We Wrocławiu nie ma już tramwajów Plus. Miasto się wycofało

    We Wrocławiu nie ma już tramwajów Plus. Miasto się wycofało

    Weronika Skupin

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    17.02.2014 - tramwaje Plus od dziś nie są już Plusami
    1/6
    przejdź do galerii

    17.02.2014 - tramwaje Plus od dziś nie są już Plusami ©Fot. Janusz Wójtowicz / Polskapresse

    Od poniedziałku we Wrocławiu nie ma już tramwajów Plus. To decyzja Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu. Na przystankach zaklejone są napisy "PLUS" przy liniach 31, 32 i 33. Zniknęły one też z tablic elektronicznych. Linie 31, 32 i 33 nie będą się teraz różniły niczym od pozostałych linii we Wrocławiu. Tak po trzech latach miasto po cichu wycofuje się z projektu, który miał być wizytówką Wrocławia XXI wieku. Urzędnicy tłumaczą, że o likwidację "Plusów" prosili... sami mieszkańcy.

    Sonda

    Tramwaje Plus to...

    CZYTAJ TEŻ: MPK zwolniło kierowcę, bo nie chciał wozić rowerów. Sąd przyznał MPK rację

    Zmiany zostały wprowadzone wraz z feryjnym rozkładem jazdy. Ale po feriach "plusy" już nie wrócą. Pismo w tej sprawie przed kilkoma dniami trafiło do wrocławskiego MPK.


    Urzędnicy z wydziału transportu, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z tramwajów Plus, nie chcieli z nami o tym rozmawiać. Odsyłają do biura prasowego ratusza. Julia Wach z tego biura lakonicznie poinformowała tylko, cała nazwa "Plus" nie mieściła się na elektronicznych tablicach przystankowych. Czy nie wystarczyło jednak zamienić słowa "Plus" na znak "+"?
    Zdaniem Wach, o zmianę prosić mieli sami mieszkańcy, którzy rzekomo pisali w tej sprawie do wydziału transportu.

    Wygląda więc na to, że magistrat po cichu wycofuje się z wielkiego projektu, który miał być wizytówką Wrocławia XXI wieku. Wielu wrocławian od początku mocno krytykowało tramwaje Plus. Internauci drwili nawet, że bardziej przypominają "tramwaje Minus".

    A wpadek nazbierało się sporo. Oto, za co krytykowano tramwaje Plus.

    Nie taki szybki
    Według założeń urzędników, tramwaj Plus miał być lekarstwem na wrocławskie korki. Urzędnicy przez lata obiecywali bowiem, że nie będzie musiał zatrzymywać się na światłach. Kiedy wagon będzie zbliżał się do skrzyżowania, komputer miał zmieniać dla niego światło na zielone. Taka sygnalizacja miała działać m.in. na placach Jana Pawła II, Dominikańskim, Społecznym i Grunwaldzkim oraz na skrzyżowaniach Lotniczej z Milenijną, Lotniczej z Metalowców, Mickiewicza z Wróblewskiego i Bardzkiej ze Świeradowską. W praktyce ITS tylko utrudnił życie kierowcom i motorniczym. A tramwaje Plus stały w korkach, tak jak inne linie w mieście.

    Niepotrzebnie wysoki koszt
    Na tramwaje Plus wybrano Skody 19T, produkowane i zaprojektowane specjalnie na nasze zamówienie. Miasto uparło się, że nowe tramwaje muszą mieć kabiny motorniczych po obu stronach, podobnie jak drzwi. Paulina Tyniec, która odpowiadała wtedy w urzędzie miejskim za ten projekt, tłumaczyła, że co prawda takie wagony będą droższe, lecz nie trzeba będzie wydawać pieniędzy na budowę pętli tramwajowych.
    – A to kosztowna inwestycja. Oprócz samej budowy, musielibyśmy zapłacić również za teren, na którym miałaby znajdować się pętla - tłumaczyła wtedy Paulina Tyniec.

    Jednak przy stadionie na końcowym przystanku Stadion Wrocław Królewiecka, miasto i tak miało miejsce na pętlę. Z drugiej strony stadionu na Pilczycach pętla jest. Jedyny problem stanowił Gaj - tam rzeczywiście nie było miejsca. Ale korzystają z tej krańcówki tylko linie 31 i 32. Linia 33 jeździ od parku Szczytnickiego do Pilczyckiej - ma więc do dyspozycji dwie pętle. Można śmiało powiedzieć, że na linii 33, bez powodu kursują dwukierunkowe tramwaje. Wrocław niepotrzebnie wydał więc spore pieniądze.
    Ile kosztowałby zwykły tramwaj, podobny do Skody? - Koszt wyprodukowania jednego wozu szacujemy na 4,5 do 6 milionów złotych - mówił nam 5 lat temu Jerzy Zając, prezes Protramu. Dla porównania, każda z 31 sztuk dwustronnych Skód zakupionych przez miasto na linie tramwaju Plus, kosztowała 9,4 miliona złotych. Najpierw Wrocław kupił 28 pojazdów, a przed ich dostarczeniem zamówił jeszcze 3 dodatkowe.

    Czytaj dalej na kolejnej stronie (kliknij)
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (390)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      codzienne WIELKIE korki na Gaju problemy dojazdowe Wojszyc i Ołtaszyna

      Ołtaszyn (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      Pomimo niedawnej przebudowy ul Borowskiej nie przewidziano na niej torowisk tramwajowych i nie ma dojazdu tramwajem dla licznych pacjentów przybywających z Dworca Głównego do Akademii Medycznej...rozwiń całość

      Pomimo niedawnej przebudowy ul Borowskiej nie przewidziano na niej torowisk tramwajowych i nie ma dojazdu tramwajem dla licznych pacjentów przybywających z Dworca Głównego do Akademii Medycznej przy ul. Borowskiej, ani dla mieszkańców Wojszyc i Ołtaszyna , gdzie rosną jak grzyby po deszczu wielkie osiedla, a jedyna droga dojazdowa dusi się codziennie koszmarnie od korków.
      Wybudowano za to w wesołej twórczości torowisko przy ul. Swieradowskiej, całkowicie w poprzek zdrowemu rozsądkowi i podtrzebom dojazdowym okolicznych mieszkańców.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Wrocławski Protram stał się dzięki magistratowi bankrutem

      Janek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      Dzięki fantazji naszych urzędników odnośnie tego projektu wrocławski Protram produkujący tramwaje został doprowadzony do ruiny. Magistrat sobie "ubzdurał" czeskie wehikuły niszcząc wrocławską...rozwiń całość

      Dzięki fantazji naszych urzędników odnośnie tego projektu wrocławski Protram produkujący tramwaje został doprowadzony do ruiny. Magistrat sobie "ubzdurał" czeskie wehikuły niszcząc wrocławską firmę. Nie przeprowadzono nawet rachunku ekonomicznego. Zmarnotrawiono publiczne pieniądze, ludzie poszli na bruk... Kto za to odpowie? Gdzie lokalny patriotyzm? zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      wrocław

      Karol (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Pozdrawiam bezmózgowców we wrocławskim magistracie. Weźcie sobie te tramwaje plus minus załóżcie na głowę :-)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      NIEZALEŻNI Obywatele Wrocławia

      NIEZALEŻNY (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      Czy wiesz, że...

      Projekt "tramwaj plus" pochłonął 300 milionów złotych: koszt zakupu jednej, dwustronnej skody to koszt 9,4 milion złotych. Tymczasem koszt nabycia wrocławskiego Protramu 205...rozwiń całość

      Czy wiesz, że...

      Projekt "tramwaj plus" pochłonął 300 milionów złotych: koszt zakupu jednej, dwustronnej skody to koszt 9,4 milion złotych. Tymczasem koszt nabycia wrocławskiego Protramu 205 WrAs-u wynosił około 4 milionów złotych http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/08/205WrAs_Wroclaw_2701.jpg przy jednoczsnym założeniu, że ten ostatni miał dostosowany do wrocławskich torów, rozstaw kół...

      Masz dość tkwienia w oparach absurdu... ?

      POSTAW NA miasto bez ściemy !
      Czas na NIEZALEŻNYCH !zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cieszę się!

      Minusowa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Bardzo sie cieszę. Wreszcie widzę czy nadjeżdża 23 czy 33. Wcześniej przez napis "plus" cyfra była mniejsza i gorzej było widać. A przecież tramwaj (poza nowym modelem) nie różnił się od innych...rozwiń całość

      Bardzo sie cieszę. Wreszcie widzę czy nadjeżdża 23 czy 33. Wcześniej przez napis "plus" cyfra była mniejsza i gorzej było widać. A przecież tramwaj (poza nowym modelem) nie różnił się od innych linii. Bardzo dobra decyzja!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      pierwszy raz komentuje

      zajmujecie mi cenny czas (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      Pierwszy raz komentuje jaki kolwiek post w internecie, ale tak jak ktoś wcześniej już napisał za przeproszeniem g ó w n o to kogokolwiek obchodzi czy jest przy nazwie plus czy go też nie ma.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ja

      ja (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

      a g... to kogokolwiek obchodzi... o tym, że się zmieniły na ferie godziny kursów mpk to nie napisaliście...


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Owszem,

      wolwa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      napisali i tez była niezła wymiana poglądów. Trzeba czytać i być na bieżąco!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      myślenie boli

      xy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6

      Najbardziej zabawne jest rozplanowanie nowych linii, z Pilczyc do dworca nie jedzie żaden tram, wszystkie (3, 10 i 33) jadą przez pl. Dominikański, natomiast obie linie z Kozanowa (31 i 32) jadą na...rozwiń całość

      Najbardziej zabawne jest rozplanowanie nowych linii, z Pilczyc do dworca nie jedzie żaden tram, wszystkie (3, 10 i 33) jadą przez pl. Dominikański, natomiast obie linie z Kozanowa (31 i 32) jadą na dworzec ale żadna nie przecina dominikańskiego. Kto to wymyślił? Na pewno nikt mądry ;)zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      31 i 32

      są zamiast (gość)

      Zgłoś naruszenie treści

      linii 135.... :)

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co jeszcze musi sp... dureń mikstacki, byście powiedzieli: "DOŚĆ!!?

      tak tylko pytam... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 10 / 4

      Jesteście, onego fani, tak naiwni, czy tak ograniczeni??

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Helo!!!

      WW (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 16 / 2

      Wspaniała argumentacja urzędnicza. Panowie i panie u urzędzie chyba mają nas za półgłówków skoro myślą że przyjmujemy argumentację o wyświetlaczu i prośby samych mieszkańców aby zlikwidować...rozwiń całość

      Wspaniała argumentacja urzędnicza. Panowie i panie u urzędzie chyba mają nas za półgłówków skoro myślą że przyjmujemy argumentację o wyświetlaczu i prośby samych mieszkańców aby zlikwidować "plusa". Ktro się skarżył i na co dokładnie? To że jakaś starsza pani wysłała list do miasta, bo rano wyprowadza pieska i jej tramwaj przeszkadza. To argument za usinięciem linii? Może urzędnicy przyznają się do błedów i niepoprawnych załorzęń jakie przyjęli. Może niech zaproponują jakąś alternatywę jak szybka kolejka lub poprawa infrastruktury rowerowej? Może wzorem innych dużych miast Europry wprowadzić auta elektryczne i specjalne bonusy dla osób które się zdecydują na takie rozwiązania. Możliwości jest wiele. Trzeba tylko chcieć i podejść do tematu strategiczne i projektowo a nie podążać za szybką popularnością (EURO 2012). Efekty nieprzemyslanych decyzji bywają opłakane i godzą w nas jako obywateli wspaniałego Wrocławia. Peace!zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      ?

      Krasnal Adamu (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      "To argument za usinięciem linii?"

      To ktoś usunął jakąś linię?

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama