Czy zima zagrozi wrocławskim inwestycjom?

    Czy zima zagrozi wrocławskim inwestycjom?

    Jerzy Wójcik

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Pomimo uciążliwego deszczu, robotnicy nie przerywali wczoraj pracy na wrocławskich ulicach

    Pomimo uciążliwego deszczu, robotnicy nie przerywali wczoraj pracy na wrocławskich ulicach ©Janusz Wójtowicz

    Szykuje się wyjątkowo mokry październik, a od połowy miesiąca opady śniegu. Listopad z zalegającym śniegiem i temperaturami często spadającymi poniżej zera. To czarny scenariusz, który biorą poważnie pod uwagę synoptycy. Co na to budowlańcy, którzy prowadzą we Wrocławiu duże inwestycje?
    Pomimo uciążliwego deszczu, robotnicy nie przerywali wczoraj pracy na wrocławskich ulicach

    Pomimo uciążliwego deszczu, robotnicy nie przerywali wczoraj pracy na wrocławskich ulicach ©Janusz Wójtowicz

    Stadion na Pilczycach

    Zgodnie z obecnym planem do końca roku ma trwać betonowanie konstrukcji. Jednak będzie to bardzo utrudnione przy ujemnych temperaturach. Jan Wawrzyniak z firmy Max Bögl tłumaczy, że - jeśli w październiku i listopadzie będzie zalegał śnieg - mają wariant awaryjny. Już teraz są prowadzone rozmowy z firmami, które mogłyby się zająć pracami wykończeniowymi i instalacjami wewnątrz stadionu.

    Obwodnica śródmiejska

    Planowo miała być oddana do lutego przyszłego roku. Jednak wykonawca, firma Skanska, przyspieszyła termin - na koniec października, m.in. po to, by nie dać się zaskoczyć zimie.

    - Śnieg w połowie października? Nie bądźmy takimi pesymistami - kręci głową Dariusz Kotarski, szef kontraktu z firmy Skanska. - Potrzebujemy kilkunastu pogodnych dni, by ułożyć ostatnią warstwę nawierzchni. To się musi udać - dodaje.

    Zapewnia, że ma też plan awaryjny, ale oznacza to przesunięcie terminu i nie chciałby o tym dyskutować, by nie zapeszać.

    Obwodnica autostradowa Wrocławia

    Pierwszy jej odcinek ma być gotowy do 5 grudnia. W większości ułożono już tam nawierzchnię. Pozostały prace wykończeniowe, które można prowadzić nawet, gdy spadnie śnieg. Most przez Odrę w Rędzinie może być również budowany w zimowych warunkach dzięki specjalnym namiotom i dmuchawom. Tak było poprzedniej zimy - wykonawca miał tylko dwa tygodnie przerwy.

    Strzegomska i Graniczna

    Fragment ul. Granicznej, który od grudnia ma być wykorzystany jako zjazd z obwodnicy autostradowej, jest już praktycznie gotowy. Gorzej wygląda sytuacja na ul. Strzegomskiej. Termin oddania ulicy kierowcom to koniec listopada. W październiku zakończy się większość prac przy układaniu nawierzchni. Jednak pozostanie do zrobienia druga część mostu przez na Ślęzę. Opady śniegu nie będą nieszczęściem, ale ujemne temperatury bardzo skomplikują sprawę. Nie będzie można betonować konstrukcji mostu. A zmodernizowana Strzegomska ma przecież umożliwić połączenie fragmentu obwodnicy autostradowej z obwodnicą śródmiejską.

    Remonty wakacyjne już dawno są takimi tylko z nazwy. Kończą się w listopadzie albo dopiero na wiosnęWakacyjne wymiany nawierzchni prowadzone przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta

    Remonty formalnie wakacyjne, przestały być już dawno wakacyjnymi. Ulice: Krzycka, Kołobrzeska, Opolska i Weigla mają wyznaczone terminy zakończenia prac dopiero na listopad. Jeśli rzeczywiście na ulicach będzie wtedy zalegał śnieg, zapomnijmy o zakończeniu tych prac w tym roku.

    Co z ulicami
    Kto usunie śnieg z wrocławskich ulic w październiku, jeśli spełni się czarny scenariusz?
    Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ma podpisaną umowę z firmami Trans-Formers i Alba na usuwanie śniegu i posypywanie solą wrocławskich ulic. Problem w tym, że umowa jest ważna od 1 listopada do

    31 marca. To oznacza, że w tym czasie firmy powinny mieć sprzęt w gotowości do wyjazdu 24h na dobę.

    Co będzie, jeśli śnieg spadnie w połowie października? Barbara Piotrowska, prezes Trans-Formers, twierdzi, że przewidywanie prognozy z trzytygodniowym wyprzedzeniem to wróżenie z fusów i nie będzie tego komentować. Dodaje, że firma ma jeszcze zapasy piasku i soli z poprzedniego roku i w razie czego jest w stanie wyjechać na ulice nawet w październiku.

    ZDiUM musi mieć jednak pewność. Dlatego urzędnicy już na początku października wyślą kontrole do Alby i Trans-Formers, by sprawdzić, jak firmy są przygotowane do zimy. Przypomnijmy, że podczas dnia pracy 10 piaskarek ubywa nawet 250-300 ton piasku. Czy firmy mają tak duże zapasy z minionego sezonu?

    Czytaj także

      Komentarze

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama