Jelenia Góra: Bardzo droga kolejowa atrakcja turystyczna

    Jelenia Góra: Bardzo droga kolejowa atrakcja turystyczna

    Alina Gierak

    Gazeta Wrocławska

    Gazeta Wrocławska

    Pytanie o celowość wydania ponad 15 mln złotych unijnych dotacji na modernizację linii kolejowej Szklarska Poręba - granica państwa - czeski Korzeniow padło dopiero teraz, gdy inwestycję niemal ukończono. Po policzeniu kosztów utrzymania odnowionej trasy okazało się, że trzeba będzie dopłacić do niej około miliona złotych każdego roku.
    Przychody z ruchu kolejowego są szacowane zaledwie na ok. 100 tys. zł. Ponieważ połączenie zmodernizowano za unijne dotacje, musi być utrzymane przez co najmniej pięć lat, bez względu na to, czy przynosi straty czy nie. Czy warto było sięgać po unijne pieniądze?

    Jerzy Łużniak, wicemarszałek województwa, nie odpowiada wprost. - Do każdego połączenia kolejowego się dopłaca - tłumaczy. Przyznaje, że kwota obciążająca trasę Szklarska Poręba - granica państwa będzie wyjątkowo duża.
    - Może to stanie się nauczką, by w przyszłości nie sięgać beztrosko po unijne dotacje? - mówi z nadzieją. Z ulgą też przyznaje, że nie było go we władzach województwa, gdy pojawił się projekt rewitalizacji tej trasy. Wniosek złożył poprzedni zarząd.

    Teoretycznie pomysł był świetny. Ponowne uruchomienie bardzo malowniczej trasy miało przyciągnąć turystów. Przed II wojną światową przez Jakuszyce do Harrachowa i dalej jeździło mnóstwo osób. Kursowały także składy towarowe. Ruch międzynarodowy zamarł w latach 50. I choć Polacy i Czesi wspominali o reaktywacji połączenia, to udało się to zrealizować dopiero teraz, dzięki sięgnięciu po dotacje z UE.

    Marszałek województwa dolnośląskiego Marek Łapiński uważa, że to celna i potrzeba inwestycja.

    - Technicznie trasa jest już gotowa - zapewnia Agnieszka Zakęś, dyrektorka departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim we Wrocławiu. Trwają uzgodnienia z PLK, dotyczące zarządzania połączeniem. Ma być tak zorganizowane, by w Czechach turysta mógł przesiąść się do innego pociągu i pojechać dalej, choćby do Pragi. - Być może pierwsze pociągi pojadą już w lipcu - mówi Agnieszka Zakęś.

    Wszystko zależy od kolei, która musi w szybkim tempie wyremontować kilometrowy odcinek, którego marszałek nie przejął. Dał za to pieniądze na remont - 901 tys zł. Drugie tyle dokłada spółka PLK.

    Przewozy mają prowadzić czeski przewoźnik i polskie Przewozy Regionalne. Zdaniem Agnieszki Zakęś, dopłatę do przewozów pokryje Ministerstwo Infrastruktury, gdyż jest to połączenie międzynarodowe. Trwają rozmowy, by w kolejnych latach było podobnie.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (6)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Zacofanie

      zwykły człowiek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 45

      Przez ostatnie 70 lat zamiast pójść do przodu, cofneliśmy się (głównie w mentalności ludzi zamieszkujących Dolny Śląsk) o dobre 200 lat. Szkoda, że dalej wiele osób nie rozumie, że aby czerpać...rozwiń całość

      Przez ostatnie 70 lat zamiast pójść do przodu, cofneliśmy się (głównie w mentalności ludzi zamieszkujących Dolny Śląsk) o dobre 200 lat. Szkoda, że dalej wiele osób nie rozumie, że aby czerpać korzyści, trzeba inwestować. Także w transport i cele publiczne. Bardzo dobrze się stało, że wydaliśmy te 15 milionów. Z pewnością, kiedyś to zaowocuje. Każdy, kto zna choć trochę historię Dolnego Śląska wie, jak dobrze funkcjonowała wtedy komunikacja publiczna (kolejowa) ia jaki wpływ miało to na rozwój regionu. Szkoda tylko, że nie dożyjemy powrotu do standardów sprzed tych siedemdziesięciu lat. No, chyba, że ktoś wyśle "wierchuszkę" z PKP i część naszych władz na dożywotni urlop do kopalń w Workucie (czego im z całego serca życzę). zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      potrzeba gospodarzy

      mariusz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 44 / 36

      Gdyby tak jeszcze z Wroclawia do Jeleniej podroz PKP nie zabierala ponad trzech godzin ...nie mowiac wogole o standardzie . Coz , mozna by mnozyc korzysci dla ochrony srodowiska, gdyz dojezdzajacy...rozwiń całość

      Gdyby tak jeszcze z Wroclawia do Jeleniej podroz PKP nie zabierala ponad trzech godzin ...nie mowiac wogole o standardzie . Coz , mozna by mnozyc korzysci dla ochrony srodowiska, gdyz dojezdzajacy do pracy porzuciliby z checia jezdzenie uciazliwymi trasami dolnego slaska, nie mowiac o tym ze ruch turystyczny Polska -Czechy, Wroclaw-Praga , bylby znakomita alternatywa na rozwoj regionu a nie jego permanentne uwstecznianie . Mieszkajac przez lata we
      Wroclawiu zawsze tesknilem do tego zeby te 100 km do Jeleniej przebyc w godzinke , pociagiem ,bez stresu, moc korzystac z uroku tego regionu nawet jednym dniem, pojezdzic czy to rowerem czy na nartach zjesc cos regionalnego i gnac z powrotem w wir miasta. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Polacy

      Hela (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 53 / 23

      Może po prostu my jako naród polski oddamy ten piękny zakątek Europy Niemcom bądź Czechom. Myślę że pod naszym 60 letnim panowaniem tylko one podupadają i śmierdzą moczem (patrz dworce). Nikt nic...rozwiń całość

      Może po prostu my jako naród polski oddamy ten piękny zakątek Europy Niemcom bądź Czechom. Myślę że pod naszym 60 letnim panowaniem tylko one podupadają i śmierdzą moczem (patrz dworce). Nikt nic nie potrafi zorganizować, wieczne konflikty na którym cierpi ta ziemia i jej mieszkańcy. Ci nie oddadzą stacji- niech zgniją my jako Państwowa firma ich nie oddamy samorządowi. Zaczniemy remont za rok, a co po co ruszyć dupsko. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kolej do Szklarskiej

      Dario (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 48 / 42

      Oczywiście że kolej do Szklarskiej jest potrzebna. Nikt się nie pyta czy auto jest nam potrzebne a przeciez to same wydatki : benzyna, opłaty (OC, przeglad), amotyzacja i naprawy, mandaty,...
      A...rozwiń całość

      Oczywiście że kolej do Szklarskiej jest potrzebna. Nikt się nie pyta czy auto jest nam potrzebne a przeciez to same wydatki : benzyna, opłaty (OC, przeglad), amotyzacja i naprawy, mandaty,...
      A jednak ludzie jeżdżą autami , dlaczego ?

      Żyjemy w XXI wieku i trzeba korzystać z udogodnień techniki, ułatwiac sobie życie.
      Z pewnościa kolej do Szklarskiej przyniesie sporo korzyści mieszkańcom w dotarciu do pracy, okolicznych miejscowości, do rodzin i znajomych. Ale również wspomoże ten region turystycznie. A tu już zarabiają : hotelarze, sklepikarze, restauratorzy,....zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      kolej

      GAMA (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 47 / 50

      tak własnie u nas jest, teraz niewiadomo ile będzie trwał remont odcinka jelenia góra-szklarska poręba"?" i trasa ze Szklarskiej Poręby do Czech będzie stała wyremontowana bez użytku dobry rok a...rozwiń całość

      tak własnie u nas jest, teraz niewiadomo ile będzie trwał remont odcinka jelenia góra-szklarska poręba"?" i trasa ze Szklarskiej Poręby do Czech będzie stała wyremontowana bez użytku dobry rok a może i dłużej...
      A czemu pociągi napoczątek nie mogłyby jeździć ze samej Szklarskiej Poręby do Czech, niech już to na siebie zarabia i przyciąga turystów! Bo nie wierze że turyści, którzy latem przebywaja w Szklarskiej Porębie nie chcieli się przejechać się do Czech nawet na cały dzień. Druga sprawa to stacje które są w stanie strasznym ale przecież gminy chcą je przejąć i na własną ręke wyremontować .zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolej w Górach Izerskich

      Marek Natusiewicz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 34 / 33

      To chyba jednak zdecydowanie mniej niż będzie wynosiła dopłata do stadionu we Wrocławiu.
      A poza tym ta kolej to:
      - atrakcja turystyczna,
      - łatwy dojazd do Jakuszyc i terenów biegowych,
      -...rozwiń całość

      To chyba jednak zdecydowanie mniej niż będzie wynosiła dopłata do stadionu we Wrocławiu.
      A poza tym ta kolej to:
      - atrakcja turystyczna,
      - łatwy dojazd do Jakuszyc i terenów biegowych,
      - łatwiejsze kontakty transgraniczne.

      Więc chyba warto. No i przede wszystkim warto przeczytać polemikę pana Patryka Wilda na dolnoslazacy.pl.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama