Czy Bolesławiec opustoszeje przez autostradę?

    Czy Bolesławiec opustoszeje przez autostradę?

    Bernard Łętowski

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Po 14 sierpnia, kiedy otwarto odcinek autostrady A4 Krzyżowa - Zgorzelec i wyprowadzono ruch tranzytowy poza Bolesławiec, na stacji paliw przy wyjeździe z miasta na Zieloną Górę obroty spadły niemal o połowę.
    Po 14 sierpnia, kiedy otwarto odcinek autostrady A4 Krzyżowa - Zgorzelec i wyprowadzono ruch tranzytowy poza Bolesławiec, na stacji paliw przy wyjeździe z miasta na Zieloną Górę obroty spadły niemal o połowę. W restauracji Opałkowa Chata ruch jest mniejszy o około trzydzieści procent. Jeszcze gorzej jest w gospodzie Kruszyna w Kruszynie.

    - Tak jak się spodziewaliśmy, mamy o połowę mniej klientów - mówi smutno Ewa Dulęba, kierownik gospody.
    Jak inni mieszkańcy Bolesławca, żyjący kiedyś z tranzytu na krajowej czwórce, pani Ewa myśli, co zrobić, by nie podzielić losu mieszkańców Chłodnicy Górskiej, miasteczka z filmu "Auta", które opustoszało, bo wiodącą przez nie drogę zastąpiono inną trasą.

    W Opałkowej Chacie planują skierowanie oferty na rynek lokalny. Kruszyna pójdzie w usługi kateringowe. Organizuje też przyjęcia weselne i inne imprezy okolicznościowe, a w budynku funkcjonuje również hotel. - Staramy się poszerzyć ofertę, żeby utrzymać się na rynku - mówi Ewa Dulęba. Wciąż liczy na klientów. - Specjalnie tu zjechałem, bo przy autostradzie nie ma gdzie zjeść - mówi Bogusz Deręg, który z Anglii jechał A4 do Rzeszowa.
    W Opałkowej Chacie planują skierowanie oferty na rynek lokalny. Kruszyna pójdzie w usługi kateringowe.
    Restauratorzy, właściciele stacji paliw czy sklepów z ceramiką najbardziej boją się września, bo wtedy skończy się tranzyt wynikający z sezonu urlopowego. Dopiero wtedy najboleśniej odczują skutki otwarcia autostrady. Plan jest prosty: przetrwać dwa lata, aż za przejazd autostradą trzeba będzie płacić. Nie wiadomo tylko, czy ktoś żałujący 10 zł na szybkie przejechanie 50 km będzie dobrym klientem niezbyt tanich bolesławieckich usług.

    Są jednak w Bolesławcu ludzie, którzy nie chcą czekać dwa lata i nie chcą pozwolić na to, aby Bolesławiec upodobnił się do filmowej Chłodnicy Górskiej. Biznesowym magnesem miasta ma być oddział Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Inwest Park. Produkcję już uruchamia szwajcarski Hoerbiger, a swój zakład zaczyna budować Guardian z USA. Obie firmy to dostawcy dla branży motoryzacyjnej. Dla nich autostrada to błogosławieństwo, umożliwiające szybką komunikację.
    1 »

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Czytaj także

      Komentarze (5)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Cóż, postęp

      neron13 (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 32 / 19

      Nie chcieli drogi przelotowej przez miasto - OK (ja się nawet nie dziwię). Ale teraz nie ma co labiedzić tylko trzeba znaleźć sobie inne możliwości rozwoju. Podobną historię przeżywała np. Sroda...rozwiń całość

      Nie chcieli drogi przelotowej przez miasto - OK (ja się nawet nie dziwię). Ale teraz nie ma co labiedzić tylko trzeba znaleźć sobie inne możliwości rozwoju. Podobną historię przeżywała np. Sroda Śląska, która, gdy budowano kolej Wrocław - Legnica, nie chciała stacji kolejowej w mieście tylko poza nim. No i tak wybudowano. Po czym przez prawie 100 lat miasto podupadało - dopóki powszechnie nie zaczęto stosować samochodowego transportu ciężarowego - bo przy trakcie konnym, a później samochodowym Środa jednak pozostała. Bolesłąwiec też musi czekać na swoje kolejne 5 minut w historii (o ile nastąpią).zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gastronomia przy autostradzie

      kk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 29 / 23

      A jakim konkurentem jest Shell dla Opałkowej Chaty? Nie mylmy pojęć. Powinny być na A4 profesjonalne punkty obsługi podróżnych o przyzwoitym standardzie, a najemcy wyłonieni w drodze przetargu. To...rozwiń całość

      A jakim konkurentem jest Shell dla Opałkowej Chaty? Nie mylmy pojęć. Powinny być na A4 profesjonalne punkty obsługi podróżnych o przyzwoitym standardzie, a najemcy wyłonieni w drodze przetargu. To nie jest sprawiedliwość, że ktoś do tej pory zarabiał krocie, i żeby nadal mu było dobrze, to będzie mieć pierwszeństwo. Ja też chciałbym uruchomić restaurację, o srednich cenach i wysokim standardzie, proszę o pierwszeństwo dla mnie! :) Czekam na pierwszy punkt obsługi podróżnych o standardzie byle punktu z Niemiec, gdzie nie śmierdzi w toalacie, a opłatę oddają w rozliczeniu rachunku za zakupy na dowolnej stacji. Ech, marzenia.... Pozdrawiam!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Gastronomia przy autostradzie

      kk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 24

      A jakim konkurentem jest Shell dla Opałkowej Chaty? Nie mylmy pojęć. Powinny być na A4 profesjonalne punkty obsługi podróżnych o przyzwoitym standardzie, a najemcy wyłonieni w drodze przetargu. To...rozwiń całość

      A jakim konkurentem jest Shell dla Opałkowej Chaty? Nie mylmy pojęć. Powinny być na A4 profesjonalne punkty obsługi podróżnych o przyzwoitym standardzie, a najemcy wyłonieni w drodze przetargu. To nie jest sprawiedliwość, że ktoś do tej pory zarabiał krocie, i żeby nadal mu było dobrze, to będzie mieć pierwszeństwo. Ja też chciałbym uruchomić restaurację, o srednich cenach i wysokim standardzie, proszę o pierwszeństwo dla mnie! :) Czekam na pierwszy punkt obsługi podróżnych o standardzie byle punktu z Niemiec, gdzie nie śmierdzi w toalacie, a opłatę oddają w rozliczeniu rachunku za zakupy na dowolnej stacji. Ech, marzenia.... Pozdrawiam!zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Jest jakieś rozwiązanie

      Rozumek (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 31 / 19

      Zastanawiam się czy właściciele dotychczasowych przydrożnych restauracji i stacji nie powinni mieć pierwszeństwa w usadowieniu się przy nowej autostradzie w formie punktów obsługi podróżujących....rozwiń całość

      Zastanawiam się czy właściciele dotychczasowych przydrożnych restauracji i stacji nie powinni mieć pierwszeństwa w usadowieniu się przy nowej autostradzie w formie punktów obsługi podróżujących. Takie rozwiązanie byłoby chyba sprawiedliwe. Inaczej miejsce małej rodzinnej przedsiębiorczości zajmą duże zachodnie koncerny - Schell, Agip, etc...zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      miec i byc

      rjk (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 28 / 21

      i tak zle, i tak niedobrze!Prawda oczywista,ze ze "zmiana drog handlowych" upadlo wiele miast.
      Ale jaki komfort!,cisza,spokoj,bezpieczenstwo.

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama