Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Złoty pociąg: Odkopywanie już się rozpoczęło. Koparki odkopują tunel [ZDJĘCIA]

Paweł Gołębiowski
Prace przygotowawcze do odkopania tzw. złotego pociągu
Prace przygotowawcze do odkopania tzw. złotego pociągu Dariusz Gdesz
Dziś koło południa ruszyły wykopy na 65. kilometrze linii kolejowej z Wrocławia do Wałbrzycha. Za kilka dni wszystko będzie już jasne. Cały świat dowie się, czy hitlerowcy ukryli w tym miejscu tzw. złoty pociąg czy też coś innego. A może okaże się, że nic tam nie ma.

Dziś na 65. kilometrze ma rozpocząć się kopanie przy użyciu ciężkiego sprzętu. Prace rozpocznie ekipa spółki XYZ, należącej Piotra Kopera i Andreasa Richtera, którzy równo rok temu zgłosili w Starostwie Powiatowym w Wałbrzychu, że mogą wskazać miejsce ukrycia przez Niemców w 1945 roku pociągu pancernego. Miał on mieć około 150 m długości i zawierać „przedmioty wartościowe, cenne materiały przemysłowe oraz kruszce szlachetne”.

WAŁBRZYCH: ODKOPUJĄ ZŁOTY POCIĄG [NAJNOWSZE ZDJĘCIA]

- O tym, że pod koniec wojny ze Świebodzic wyjechał pociąg z tajemniczym ładunkiem w kierunku Wałbrzycha i nigdy tu nie dotarł, wiem od wielu wiarygodnych świadków. Ponadto udało mi się zdobyć dokumenty, między innymi wojskowe. Wynika z nich jednoznacznie, że na tym odcinku istniał tunel kolejowy, którego obecnie nie ma - mówił wówczas Tadeusz Słowikowski, emerytowany wałbrzyski górnik, który poszukiwaniom pociągu z tajemniczym ładunkiem, rzekomo ukrytego na terenie Wałbrzycha, poświęcił ponad 50 lat życia.

ODKOPUJĄ ZŁOTY POCIĄG - RELACJA NA ŻYWO Z WAŁBRZYCHA

Od tego czasu teren badali już m.in. saperzy wojskowi. Badania przeprowadzili też naukowcy z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. To ich ekspertyza spowodowała, że zaczęło pojawiać się zwątpienie, a emocje wyraźnie opadły. - Nie wykryliśmy anomalii, które wskazywałyby, że w ziemi jest wielki obiekt z żelaza lub stali - mówił m.in. prof. Janusz Madej.

Nie wykluczał co prawda istnienia tunelu, ale liczących na sensacyjne odkrycie w Wałbrzychu wyraźnie ubyło. - Po tym, jak naukowcy z AGH stwierdzili, że pociągu na 65. kilometrze nie ma, natychmiast zniknęli sponsorzy - mówi Piotr Koper.

On i Andreas Richter nie stracili mimo to nadziei, że ich badania były właściwie wykonane i na 65. kilometrze jednak coś zasypano. Jednak spółka XYZ musi już samodzielnie finansować całość rozpoczętych prac wykopaliskowych. Koper i Richter oceniają, że tylko to przedsięwzięcie, nie licząc poprzednich działań, może kosztować ich około 140 tysięcy złotych. Nie narzekają, ale wspominają, że Wałbrzych dzięki nim zyskał olbrzymią reklamę, zaś miasto właściwie w żaden sposób ich nie wspiera.

Postanowili jednak ostatecznie wyjaśnić sprawę. Wzięli się za załatwianie zgód i pozwoleń i tworzenie ekipy, która miałaby przeprowadzić wykopaliska. - O tym, że nie odpuścimy i będziemy kopać, postanowiliśmy w grudniu - mówi Piotr Koper.

Dodaje, że ich ekipa liczy około 70 osób, które zostały już m.in. specjalnie przeszkolone przez PKP. Na 65. kilometrze trwa bowiem normalny ruch pociągów. Zaangażowali również specjalistów z różnych dziedzin. Są wśród nich m.in. geolodzy, saperzy i chemicy.

ODKOPYWANIE ZŁOTEGO POCIĄGU - NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z 16 SIERPNIA 2016 - ZOBACZ

Wałbrzych - Złoty Pociąg: Odkopywanie złotego pociągu rozpoczęte

Wałbrzych: Złoty pociąg wciąż poszukiwany. Ciężki sprzęt roz...

W piątek, 12 sierpnia, ruszyły prace przygotowawcze do rozpoczęcia wykopów. Teren został ogrodzony i nie wpuszcza się nikogo, kto nie ma specjalnej przepustki. - Planowane jest teraz wykonanie trzech wykopów w odległości 30 metrów od siebie, czyli na odcinku około 100 metrów - wyjaśnia Andrzej Gaik, rzecznik przedsięwzięcia realizowanego przez spółkę XYZ.

Piotr Koper wyjaśnia, ze świadomie nie zdecydowali się na metodę odwiertów czy studni, chociaż byłaby tańsza. - Tanie i szybkie rozwiązania nie gwarantują sukcesu, a my chcemy mieć ostateczne i jednoznaczne wyjaśnienie sprawy – mówi.

JAK ODKOPIĄ ZŁOTY POCIĄG? - CZYTAJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Liczą, że w pierwszym wykopie, po około pięciu metrach powinni natrafić na stropy tunelu. Drugi wykop wykonają w miejscu, gdzie występują największe anomalie termiczne: przy -19 stopniach Celsjusza na dworze, tam przy ziemi jest 4-5 stopni na plusie.

Trzeci wykop powstanie w miejscu, gdzie zostały wysadzone i są przesunięte bloki skalne. Wyczyszczona zostanie też zatoka przy torach kolejowych. Zostanie tam odtworzona dawna infrastruktura kolejowa.

W sumie trzeba przekopać 3,5 tysiąca metrów sześciennych ziemi. Andrzej Gaik dodaje, że planują około dwa tygodni prac, ale prawdopodobnie wszystko wyjaśni się znacznie szybciej - już w pierwszym tygodniu.

Piotr Koper i Andreas Richter twierdzą, że nie jest wcale ważne, czy odnajdą pociąg ze złotem lub inny. Przede wszystkim liczy się dobra zabawa, i wielkie emocje związane z uczestniczeniem w odkrywaniu tajemnic. To ich pasja i hobby. - Chcemy też ostatecznie sprawdzić, czy myliliśmy się w naszych badaniach - mówią.

Podkreślają, że gdyby się nie wzięli za rozwiązywanie sprawy złotego pociągu, to wciąż byłby on lokalną legendą. Opowiadano by historie o tajemniczym składzie zasypanym w tunelu przez hitlerowców, wskazywano jakiś teren przy torach kolejowych, ale nadal nikt nie wiedziałby, jak jest naprawdę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Złoty pociąg: Odkopywanie już się rozpoczęło. Koparki odkopują tunel [ZDJĘCIA] - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska