Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zielona Oś Zachodnia, system liczenia rowerzystów i nowe ścieżki rowerowe w 2024 roku we Wrocławiu

Katarzyna Zimna
Katarzyna Zimna
Zielona Oś Zachodnia to najważniejsza inwestycja w tym roku
Zielona Oś Zachodnia to najważniejsza inwestycja w tym roku archiwum Polska Press
Urząd Miejski Wrocławia przedstawił plany związane z infrastrukturą rowerową w mieście na 2024 rok. Najważniejszą inwestycją ma być Zielona Oś Zachodnia - alternatywna trasa dla rowerów prowadząca z zachodu do centrum miasta. A nowością - system liczenia rowerzystów. O szczegółach przeczytacie poniżej.

- W 2023 roku oddaliśmy do użytku 23 kilometry infrastruktury rowerowej. Wydaliśmy na ten cel 18 mln zł - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

To m.in. ścieżki wzdłuż ulicy Sądowej, Popowickiej, Długiej, na mostach Chrobrego, Osi Zachodniej czy kładka nad Ślęzą.

Gdzie powstaną nowe ścieżki rowerowe w 2024 roku?

W planach na 2024 roku jest budowa ścieżek: na Alei Wielkiej Wyspy, remontowanej ul. Dolnobrzeskiej, Pomorskiej, od ul. Mokronoskiej do Żwirki i Wigury i wzdłuż Armii Krajowej. Powstać ma także kolejny odcinek promenady krzyckiej oraz drogi rowerowe wzdłuż ul. Żmigrodzkiej i Dubois.

- Rok 2024 jest dla nas istotny ze względu na projektowanie, bo będziemy starać się o środki finansowe z programów unijnych. Kwiska, Trzebnicka, Armii Krajowej, promenada brochowska, plac Grunwaldzki, ul. Zielińskiego czy kładka przy Bastionie Sakwowym - wymienia Kozłowska-Święconek. - Właśnie dowiedzieliśmy się, że dostaniemy dofinansowanie na budowę kładki nad Widawą, dzięki której pojedziemy przez las Rędziński do Urazu.

Największa inwestycja 2024 roku: Zielona Oś Zachodnia

Alternatywna dla ulicy Legnickiej trasa o długości 6 km prowadzić będzie od stadionu miejskiego do ul. Nowy Świat. Ma zostać wyznaczona wśród zieleni - jak zaznaczają urzędnicy, to możliwe na większości odcinków.

Trasa Zielonej Osi Zachodniej:

  • ul. Bystrzycka- Dąbrówki (od ul. Metalowców do ul. Legnickiej - 3,9 km)
  • skrzyżowanie Legnicka - Zachodnia wraz z przejściem i przejazdem (0,2 km)
  • odcinek Zachodnia - Sikorskiego (od ul. Legnickiej do Fosy Miejskiej - 1,9 km)
  • kładka przez Fosę Miejską
  • odcinek Cieszyńskiego - Nowy Świat (0,1 km)

- To będzie większa zmiana od tej, jaka dokonała się na południu miasta dzięki autostradzie rowerowej na Grabiszyńskiej i trasie na Karkonoskiej. Droga prowadząca z zachodu do centrum będzie nie tylko dłuższa, ale też projektowana w nowym standardzie i według holenderskich wzorców - opowiada Monika Kozłowska-Święconek.

Urzędnicy będą liczyć rowerzystów

Od 1 stycznia 2024 r. we Wrocławiu działa system automatycznego zliczania rowerzystów stworzony przez wrocławską firmę.

- Są to bardzo małe urządzenia niewymagające zasilania, które - umieszczone nad ciągiem rowerowym - będą liczyć rowerzystów. 11 takich urządzeń już zostało zamontowanych na ul. Swobodnej, Długiej, Jedności Narodowej, Krakowskiej, Borowskiej, Wybrzeżu Wyspiańskiego i Powstańców Śląskich. Na ul. Grodzkiej, na skrzyżowaniu z mostem Uniwersyteckim, zamontowaliśmy urządzenie z kamerą, dzięki któremu możemy rozpoznać, jaki rodzaj pojazdu porusza się po ścieżce, czy jest to hulajnoga, rower czy dostawca jedzenia. Zebrane dane trafiają do systemu, który online pokazuje, ilu rowerzystów przejechało daną trasą - tłumaczy Robert Bednarski, dyrektor ds. SmartCity w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska