Joanna Borkowska, rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, informuje, że teraz przy węźle Wrocław Północ usuwane są kolizje z sieciami elektrycznymi małego i średniego napięcia. Właściwe roboty budowlane rozpoczną się najwcześniej na początku 2016 roku. Wtedy też kierowców czekają ogromne utrudnienia.
Droga S5 będzie przechodziła dołem pod wiaduktem autostradowej obwodnicy Wrocławia. Następnie samochody pojadą po wiaduktach nad obecnym rondem przy ul. Żmigrodzkiej. Dalej droga S5 wepnie się istniejącymi już pasami dojazdowymi w autostradową obwodnicę Wrocławia.
Nad ul. Polanowicką powstanie wiadukt, po którym kierowcy będą wjeżdżać z ul. Żmigrodzkiej na trasę S5 w kierunku Trzebnicy. Zjazd z S5 do Wrocławia będzie z kolei przechodził kolejnymi dwoma wiaduktami - nad ulicą Sułowską i wjazdem na AOW.
Łącznie na jednym węźle powstanie aż pięć wiaduktów. Droga S5 przed Wrocławiem rozszerzy się z dwóch do trzech pasów ruchu. Tak by kierowcy bez problemu wjeżdżali i zjeżdżali z tej ekspresówki. Odcinek Wrocław - Trzebnica, ułatwiający dojazd do Poznania, ma być gotowy w końcu 2017 roku.
CZYTAJ DALEJ: Co najpierw trzeba wyburzyć, żeby potem budować trasę S5?
Powiększony węzeł Wrocław Północ będzie ostatnią tak dużą inwestycją drogową we Wrocławiu. Będzie to też jeden z niewielu węzłów w Polsce, gdzie trasa szybkiego ruchu skrzyżuje się z autostradą. Dlatego też inwestor musiał zaprojektować aż pięć wiaduktów, dzięki którym S5 wepnie się z AOW i ulicą Żmigrodzką. Budując obwodnicę Wrocławia, inżynierowie musieli uwzględnić korytarz pod trasę S5. Stąd też jeden "nadprogramowy" wiadukt w ciągu AOW.
CZYTAJ TEŻ: Mandaty ostro w górę. Nawet 1500 zł za przekroczenie prędkości
Od węzła Wrocław Północ (robocza nazwa: węzeł Widawa) rozpocznie się trasa szybkiego ruchu Wrocław - Poznań. Pierwszy, 19-kilometrowy odcinek połączy Wrocław z Trzebnicą. Dziś w godzinach szczytu podróż między tymi miastami zajmuje minimum pół godziny. Ekspresówką ten dystans pokonamy maksymalnie w 10 minut! S5 będzie też drogą o wiele bezpieczniejszą od dzisiejszej krajowej "5".
Zburzą obwodnicę
- Trwają prace przygotowawcze na odcinku S5 Wrocław - Trzebnica. Zakończone zostały roboty saperskie, wykonawca rozbiera budynki, swoje stanowiska utworzyli archeolodzy. Przy węźle Wrocław Północ usuwane są kolizje z sieciami elektrycznymi małego i średniego napięcia. Wykonawca zajmuje się również projektowaniem drogi. Zgodnie z kontraktem, zimą prace budowlane mogą być wstrzymane, dlatego zasadnicze roboty drogowe i mostowe ruszą wiosną - mówi Joanna Borkowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca zaczął już rozbiórki budynków w Wysokim Kościele i Będkowie, niedługo podobne prace zaczną się też w Wiszni Małej.
Przeczytaj też: Kazimierza Wielkiego trzy miesiące bez tramwajów? Miasto uderza pięścią w stół
W ramach budowy S5 obwodnica Trzebnicy zostanie rozebrana, w jej śladzie wybudowana będzie trasa szybkiego ruchu. - Zanim wykonawca przystąpi do prac, musi przedstawić harmonogram, wtedy będziemy informować, kiedy dokładnie kierowców czekają utrudnienia. Na pewno będziemy się starali, by trwały one jak najkrócej. Roboty przy węźle Wrocław Północ rozpoczną się najwcześniej na początku 2016 roku - dodaje Joanna Borkowska.
Trasa Wrocław - Gdańsk
Wszystkie trzy dolnośląskie odcinki S5 będą liczyć ponad 50 km i powstaną do końca 2017 roku. Kolejnym odcinkiem S5 jest gotowa już trasa z Kaczkowa do Korzeńska. W Wielkopolsce wciąż brakuje czterech fragmentów S5. Rozpisano na nie przetargi, a całą nową ekspresówką Wrocław - Poznań pojedziemy najwcześniej w 2017 roku.
To nie koniec, bo kolejne fragmenty S5 będą budowane w Kujawsko-Pomorskiem, gdzie ekspresówka połączy się z autostradą A1. Dzięki temu Wrocław połączy się z Gdańskiem trasą ekspresową i autostradą.
- To ogromny sukces trzech województw - ocenia Marek Łapiński, poseł PO i były marszałek województwa. - Trzech marszałków wspólnie zabiegało o budowę tej trasy. Mieliśmy też wsparcie prezydentów Wrocławia i Poznania. Prace nad inwestycją zaczęły się w 2008 r. Pomogło Euro 2012. Mieliśmy gotową dokumentację, kiedy w 2013 r. zapadła decyzja o przyznaniu środków na budowę.
Dolny Śląsk czeka jeszcze na trasę S3. Rozstrzygnięto przetargi na wszystkie odcinki z Nowej Soli do Legnicy. Droga powstanie do połowy 2018 roku. W połowie tego roku podpisane będą umowy z wykonawcami trasy S3 z Legnicy do Bolkowa.
Teraz trwa walka o budowę drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do granicy z Czechami, bo DK8 jest bardzo niebezpieczna. O S8 zabiegają mieszkańcy i władze województwa. Do 30 stycznia można podpisywać się pod wnioskiem o budowę tej ważnej dla regionu trasy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?