Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zapach pomaga podnieść obroty

Redakcja
Zapach pomaga podnieść obrotyMarketing zapachowy jest elementem marketingu sensorycznego, czyli kompleksowego oddziaływania na zmysły klientów w miejscu sprzedaży produktów i usług.
Zapach pomaga podnieść obrotyMarketing zapachowy jest elementem marketingu sensorycznego, czyli kompleksowego oddziaływania na zmysły klientów w miejscu sprzedaży produktów i usług. Pixabay.com
Z badań wynika, że znacznie lepiej zapamiętujemy zapachy niż obrazy, a poszczególne nuty zapachowe wpływają na nasz nastrój i motywację do działania. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie dobranie aromatu do branży, grupy docelowej i sezonu.

Marketing zapachowy jest elementem marketingu sensorycznego, czyli kompleksowego oddziaływania na zmysły klientów w miejscu sprzedaży produktów i usług. Jego celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki i pogłębienie relacji klienta z marką na poziomie emocjonalnym. Z badań naukowych wynika, że pamięć węchowa jest znacznie trwalsza niż wzrokowa – człowiek jest w stanie zapamiętać zapach z dokładnością do 65 proc. po roku, podczas gdy fotografię tylko z dokładnością do 50 proc. po trzech miesiącach. Co więcej, 75 proc. naszych emocji wywołanych jest przez bodźce zapachowe. Bodźce zapachowe odbierane są przez ludzki mózg na poziomie nieświadomym i są źródłem podejmowanych decyzji, także tych o charakterze handlowym.

– Bodźce zapachowe odbierane przez nas, czy to w miejscu sprzedaży, czy prezentacji towarów i usług, powodują, że dana marka na długo zostaje w naszej pamięci, rośnie jej rozpoznawalność. Klient zaczyna utożsamiać zapach obecny w przestrzeni handlowej lub usługowej z konkretną marką i jej atrybutami. 70 proc. decyzji zapada w miejscu zakupu. Te twarde dane jasno pokazują, jak zmysł węchu może być efektywnie wykorzystany w procesie sprzedaży i w kampaniach marketingowych – mówi agencji Newseria Maciej Kmieciak, menedżer odpowiedzialny za koordynowanie projektów z zakresu marketingu zapachowego w Polsce, na Słowacji i w krajach bałtyckich w firmie AromaCorp.

Z badań amerykańskich naukowców wynika, że wprowadzenie właściwie dopasowanego, wyczuwalnego na granicy świadomości aromatu pozwala osiągnąć 6 proc. wzrost obrotów punktów sprzedaży, 15 proc. wzrost chęci zakupu i 16 proc. wydłużenie czasu pobytu klientów w miejscu sprzedaży.

– Blisko 80 proc. ludzi deklaruje, że chętniej wraca do przestrzeni, w których czuli miły zapach. Warto też pamiętać o tym, że o blisko 70 proc. rośnie zapamiętywalność danej marki, jeżeli angażujemy przynajmniej trzy zmysły, z tego zmysł węchu jest najważniejszy, ponieważ ludzka pamięć zapachowa jest najtrwalsza – mówi Maciej Kmieciak.

Marketing zapachowy sprawdzi się w każdej gałęzi biznesu. Zdaniem ekspertów najlepszym rozwiązaniem jest wybranie jednego aromatu, który stanie się tzw. logo zapachowym firmy. Nie dotyczy to jednak zapachów sezonowych, które dobiera się w zależności od pory roku. Przed świętami Bożego Narodzenia handlowcy stawiają na nuty goździków, pomarańczy, cynamonu, ciastek czekoladowych i szarlotki. Przywołują one relaksującą, ciepłą atmosferę rodzinnych świąt.

Poza konkretnymi sezonami zapach należy dobierać do branży, rodzaju produktu i tym samym grupy docelowej, wystroju i kolorystyki salonu. Poszczególne nuty zapachowe wywołują u człowieka różne bodźce.
– Nuty cytrusowe – bergamotka, mandarynka i limonka – są pobudzające, działają ener-getycznie, stymulują fale mózgowe, pobudzają koncentrację i motywują do większej aktywności. Z drugiej strony np. nuty drzewne – drewno sandałowe, cedrowe – harmonizują przestrzeń, wprowadzają elegancki i niebanalny klimat. Klienci czują się bardziej komfortowo i wyjątkowo, a oferowane produkty oceniają jako bardziej wartościowe i posiadające wyższą jakość, dzięki czemu są skłonni więcej za nie zapłacić – mówi Maciej Kmieciak.
Nuty spożywcze, takie jak karmel, czekolada, wanilia, chleb, wprowadzają atmosferę skłaniającą do dłuższego pobytu w sklepie i większych zakupów. Aromaty te wykorzystują ją także m.in. salony meblowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska