Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Berlina szybciej do Wrocławia. Jest umowa na przebudowę kolejnego odcinka drogi krajowej nr 18

Andrzej Zwoliński
Droga krajowa nr 18, GDDKiA.
Droga krajowa nr 18, GDDKiA. GDDKiA
Trasa nazywana najdłuższymi schodami Europy i zaliczana do głównych szlaków komunikacyjnych w Polsce, wreszcie stanie się autostradą.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie około 12 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady za ponad 185 mln zł. Przebudowa tego odcinka DK18, znacznie ułatwi i przyspieszy podróżowanie z Berlina w kierunku Wrocławia.

Zwycięzca przetargu - firma PORR - ma zaprojektować i rozbudować drogę krajową nr 18 na odcinku od granicy państwa (za mostem nad Nysą Łużycką) wraz z węzłem Olszyna do parametrów autostrady. W ramach zadania wyodrębniono dwa pododcinki, a zadanie będzie realizowane w formule Projektuj i buduj.

Czas przewidziany na prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 36 miesięcy (17 miesięcy - okres projektowania (wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji zezwalającej na realizację robót) i 19 miesięcy – okres realizacji robót budowlanych). Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 roku.

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna-Golnice o długości 70 km do standardów autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18. Pierwszym była budowa jezdni północnej.

Inwestycję podzielono na cztery odcinki. Dwa z nich mają już wyłonionych wykonawców, a w przypadku dwóch GDDKiA ogłosi w tym roku przetargi.

Odcinki realizacyjne A18:

od granicy państwa do km 11,86 (2 kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - podpisana umowa,

od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - podpisana umowa,

od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa dolnośląskiego - ogłoszenie przetargu na roboty planowane II połowę 2020 r.,

granica województwa dolnośląskiego - węzeł Golnice - ogłoszenie przetargu na roboty planowane jest na II połowę 2020 r.

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w tzw III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym - połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy jeszcze w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r. Teraz czas na przebudowę jezdni południowej.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska