Przetarg na dostawę dla Wrocławia 25 tramwajów rozstrzygnięty. Największy kontrakt w tym roku na dostawę pojazdów szynowych wygrał poznański Moderstrans. Spółka zapłaci za nowe tramwaje blisko 205 milionów złotych. Niewykluczone, że zamówi jeszcze kolejnych 21 pojazdów.
O kontrakt walczyły dwie firmy - Pesa z Bydgoszczy i Modertransa z Poznania. Dziś zdecydowano, o wyborze oferty, a umowa ma być podpisana w połowie sierpnia. Ostatecznie więcej punktów w rozstrzygnięciu otrzymał ten drugi oferent. Modertrans zbuduje dla Wrocławia 25 tramwajów za niecałe 205 milionów złotych, miejski przewoźnik na zakup wstępnie przeznaczył 245 milionów złotych. Propozycja Pesy była o przeszło 11 milionów wyższa od konkurenta. Wrocławski przewoźnik rozważa także czy nie dokupić kolejnych 21 takich samych tramwajów.
- O wyborze producenta i zarazem dostawcy tramwajów zdecydowało przede wszystkim cena. Zapłacimy mniej niż zakładaliśmy przed otwarciem ofert. Cieszy też fakt, że pieniądze zostaną w kraju, bo zwycięzcą jest polska firma – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Zaproponowany przez Modertrans Poznań pojazd, to tramwaj Moderus Gamma II – w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy, oparty na czterech wózkach trakcyjnych, o długości blisko 32 metrów. Będzie mógł przewieźć ponad 170 pasażerów.
Nowe Moderusy będą w pełni klimatyzowane, wyposażone w monitoring, informację pasażerską, system smarowania obrzeży kół, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także miejsce do bezpiecznego przejazdu osoby z psem przewodnikiem. Motorniczy będą mieli do swojej dyspozycji ergonomiczną, klimatyzowaną kabinę, wyposażoną w wygodny, pneumatyczny i regulowany fotel. Prowadzenie pojazdu ma być wygodniejsze, dzięki zintegrowaniu nastawnika jazdy z podłokietnikiem.
Moderusy będą pomalowane na jasnoniebieski kolor, nawiązujący do tego w jaki malowane wrocławskie tramwaje od lat 50-tych ubiegłego wieku, na który w większości zagłosowali internauci rozstrzygając konkurs na nowa barwę tramajów wrocławskiego MPK. Pojazdy będą miały pięcioletnią gwarancję, a na powłoki lakiernicze nawet piętnastoletnią.
Nowe tramwaje będą kursowały głównie na nowych, powstających właśnie trasach na Nowy Dwór i na Popowice. Ich bazami mają być zajezdnie Gaj i Borek.
Jak zapewnił prezes MPK, tramwaj dla Wrocławia to faktycznie produkt „szyty na miarę”, a więc zaprezentowany podczas konferencji prasowej wygląd tramwaju to tylko wizualizacja rodziny tramwajów Moderus Gamma. Ostateczny wygląd tramwaju, jak i zagospodarowanie wnętrza będą uzgadniane zaraz po podpisaniu umowy. Pierwszy nowy tramwaj trafi do Wrocławia nie później niż w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Potem poznański producent ma rok, by przywieźć do Wrocławia pozostałe 24 sztuki. A może i więcej – o ile MPK zdecyduje się na wykorzystanie opcji. Wtedy miasto wzbogaci się łącznie o 46 nowych pojazdów. Tramwaje mają być wyposażone w energooszczędny układ napędowy o dużej wydajności.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?