WSSE zmienia branżę automotive

Materiał informacyjny WAŁBRZYSKA SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA "INVEST-PARK"
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna stoi motoryzacją, a szczególne miejsce w tej specjalizacji zajmują baterie i komponenty do napędów elektrycznych: zarówno do silników hybrydowych, jak i do pojazdów o napędzie całkowicie elektrycznym.

„Liczba samochodów o napędzie elektrycznym wzrosła w 2022 roku na całym świecie do 26,8 miliona. Prognozy zakładają, że w 2023 roku ich sprzedaż wyniesie 14,3 miliona sztuk, a do 2030 roku obrót pojazdami BEV i PHEV będzie stanowić ponad połowę sprzedaży wszystkich nowych samochodów na świecie. Dostępność infrastruktury ładowania i koszt zakupu to wciąż największe bariery w rozwoju elektromobilności” – tak wynika z najnowszego raportu EY i Eurelectric „Six essentials for mainstream EV adoption”.

To oznacza, że WSSE „INVEST-PARK” aktywnie uczestniczy w motoryzacyjnej rewolucji, która na naszych oczach przetacza się przez cały niemal świat. Trend jest jednoznaczny – zapotrzebowanie na tego typu produkty w najbliższym czasie będzie lawinowo rosło, a Polska otrzymała możliwość odegrania w tym procesie ważnej roli.

Nawet 8-krotnie wzrosną globalne moce produkcyjne baterii litowo-jonowych w ciągu najbliższych 5 lat. Polska ma szansę utrzymać czołową pozycję w światowym łańcuchu dostaw sektora bateryjnego – twierdzą autorzy raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych pod tytułem „Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowych. Potencjał sektora bateryjnego w Polsce i regionie CEE”, opracowanego we współpracy z liderami rynku e-mobility.

Według prognoz BNEF globalne moce produkcyjne akumulatorów litowo-jonowych mają wzrosnąć ośmiokrotnie do 2027 roku. Do europejskich liderów w tym obszarze należą niektóre państwa regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności Polska i Węgry odpowiadające aż za 9% światowych mocy produkcyjnych – twierdzi Maria Majewska, New Mobility Expert PSPA. Prognozuje się, że do 2027 roku Polska i Węgry jeszcze bardziej zwiększą swoje moce produkcyjne oraz utrzymają swoje wysokie pozycje pod tym względem na świecie, zajmując odpowiednio 6. i 4. miejsce.

Baterie i komponenty do napędów elektrycznych powstają w Jaworze (Mercedes-Benz MP), Dzierżoniowie (LS EV), Śremie (Capchem), Nysie (Umicore Poland), w Wałbrzychu (Toyota MMP), Nowej Rudzie (Morat Swoboda Motion) oraz w Skarbomierzu (Mitsui High-Tec). Ta pierwsza firma, niemiecki gigant motoryzacyjny, decyzją ogłoszoną w zeszłym roku, zainwestuje w najbliższym czasie w swoją fabrykę w Jaworze miliard euro. Będą tam produkowane nowoczesne elektryczne samochody dostawcze. – Chcemy zainwestować ponad miliard euro właśnie w Jaworze w najbliższych latach. Będziemy produkować pojazdy przyszłości – powiedział Mathias Geisen podczas konferencji prasowej.

Baterie to jednak nie wszystko, co może zaoferować Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK” w zakresie transformacji motoryzacyjnej w Polsce i na świecie. Mitsui High-Tec buduje rdzenie e-silników do aut hybrydowych i elektrycznych. – Południowo-zachodnia Polska staje się dziś europejskim hubem rozwoju sektora e- mobilności. Dlatego właśnie stąd, z pomocą polskich inżynierów i techników, chcemy budować naszą markę na Starym Kontynencie – zadeklarował prezes Mitsui High-Tec Yasunari Mitsui.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska