Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław wybuduje 16,5 km nowych dróg. Nasze inwestycje uratuje Unia?

Bartosz Józefiak
Ulica Krupnicza: To zdjęcie wykonaliśmy w piątek. Droga ma być przejezdna jeszcze w lipcu. Będzie tu nowa nawierzchnia i torowisko tramwajowe, a także wjazd do podziemnego parkingu
Ulica Krupnicza: To zdjęcie wykonaliśmy w piątek. Droga ma być przejezdna jeszcze w lipcu. Będzie tu nowa nawierzchnia i torowisko tramwajowe, a także wjazd do podziemnego parkingu Fot. Tomasz Ho£Od / Polskapresse
Władze Wrocławia zamierzają zbudować w ciągu czterech lat 16,5 km nowych dróg. W najbliższych planach jest budowa Alei Wielkiej Wyspy - nawet do 2016 roku, a także połączenie ulicy Racławickiej z aleją Piastów i dokończenie budowy ul. Wojanowskiej. Niestety, długa jest też lista dróg, które w najbliższym czasie nie powstaną.

W piątek wiceprezydent Maciej Bluj mówił o planach inwestycyjnych. Oczywiście, najbliżej realizacji jest obwodnica Leśnicy. Ta droga jest na etapie przetargu. Zgłosiło się 13 firm chętnych do jej budowy. - We wrześniu powinniśmy mieć wybranego wykonawcę. Pierwsze prace mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku - mówi Maciej Bluj.

Z Aleją Wielkiej Wyspy jest większy kłopot. Droga ma połączyć ul. Armii Krajowej i Krakowską z ul. Olszewskiego naBiskupinie i Mickiewicza naSępolnie. Budowę wcześniej uniemożliwiał protest części mieszkańców. W marcu Samorządowe Kolegium Odwoławcze odrzuciło ich skargę, co otworzyło drogę do rozpoczęcia inwestycji. Ale o postępach na razie nic nie słychać. - Szukamy partnerów do budowy tej trasy - mówi wiceprezydent.

Miasto chce zbudować Aleję Wielkiej Wyspy z partnerem prywatnym, którego potem trzeba będzie spłacać przez ok. 30 lat. - Bardzo wiele firm interesuje się budową. Prowadzimy z nimi zaawansowane rozmowy - zapewnia wiceprezydent Maciej Bluj.
Ale pojawiło się kolejne światełko w tunelu, o którym do tej pory włodarze miasta nie mówili. Chodzi o nowe środki unijne. - Wydaje się możliwe, żeby tę inwestycję sfinansować ze środków przeznaczonych na budowę obwodnic i dróg ważnych dla miast. Na pewno spróbujemy sięgnąć po te pieniądze - mówi Maciej Bluj.

Wiceprezydent w 2013 r. twierdził, że Aleja Wielkiej Wyspy mogłaby być gotowa jeszcze w 2016 roku.

- I to teoretycznie nadal jest możliwe. Wszystko zależy od funduszy unijnych albo powodzenia rozmów z partnerem prywatnym - mówi.

Urzędnicy wspominają też o dokończeniu budowy ulicy Wojanowskiej na Stabłowicach. Do tej pory powstał jej krótki fragment od strony Staro-gajowej, który kończy się w polu - 200 metrów od ulicy Arachidowej. Ale w przyszłości ma ona połączyć się z nową drogą przy budowanym szpitalu wojewódzkim. Taka trasa znacznie odciążyłaby zakorkowane Stab-łowice. Urzędnicy chcą, by nowa ulica była gotowa jeszcze w 2016 roku.

W planach jest też przedłużenie ul. Racławickiej i połączenie jej z Aleją Piastów. Oznacza to połączenie Oporowa z Borkiem dzięki nowemu mostowi na Ślęzie. Budowa mostu może się zacząć najwcześniej na przełomie 2015 i 2016 roku.

KTÓRYCH WAŻNYCH DRÓG NIE ZNAJDZIEMY NA LIŚCIE MIEJSKICH INWESTYCJI? - CZYTAJ NA KOLEJNEJ STRONIE
Ale zarówno w prezentacji wiceprezydenta, jak i w planie inwestycji Wrocławia zabrakło miejsca na dokończenie obwodnicy Śródmiejskiej. Ostatni odcinek tej drogi miał połączyć ul. Żmigrodzką z al. Jana III Sobieskiego. Urzędnicy prawie na pewno nie będą budować tej drogi do 2017 roku. Podobnie niemożliwa wydaje się budowa Osi Inkubacji - trasy, która miała połączyć Bielany Wrocławskie i autostradę A4 z drogą wylotową na Środę Śląską (ul. Średzką). Powstanie tylko krótki fragment tej trasy wchodzący w skład obwodnicy Leśnicy. Kolejne odcinki, jeśli będą budowane, to po 2017 roku.

A co z kolejnym odcinkiem aleji Stabłowickiej, czyli drogi od ronda przy ul. Granicznej do ul. Kosmonautów? Tu urzędnicy nie mówią "nie". Komplet dokumentów potrzebnych do budowy już jest, brakuje jednak pieniędzy.

- Ta trasa jest dla nas wysokim priorytetem. Jej budowa zależy tylko od tego, czy dostaniemy unijne dofinansowanie - wyjaśnia wiceprezydent.

Do 2017 roku miasto planuje wyremontować mosty: Żernicki, Pomorski, Uniwersytecki, Tumski, kładkę nad Jana III Sobieskiego, Muchoborski, Rakowiecki, kładkę Zwierzyniecką i tunel pod pl. Dominikańskim. Pięć mostów: Pęgowski, Widawski, mosty Krzywoustego i most Strachociński zostaną wyremontowane najwcześniej - w ramach współpracy urzędu miejskiego i Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, który prowadzi prace na Wrocławskim Węźle Wodnym.

W najbliższych latach ma się też poprawić stan torowisk.Zaplanowano wymianę rozjazdów na pl Legionów, na skrzyżowaniu Borowskiej i Ślężnej, torowiska na pl. Społecznym czy pętli na ul. Zawalnej.

Na ulicach pojawi się więcej sygnalizacji świetlnych. Nowe światła mają stanąć na pl. Powstańców Śląskich, skrzyżowaniu ulic Ślężnej i Sanockiej, Mickiewicza i Godebskiego, pl. Kościuszki czy przy Młodych Techników.

W 2014 roku przewidziane są też nowe progi zwalniające, m.in. przy ul. Orzechowej, Koziej, Jeleniej, Milickiej, Kunickiego, Rzecznej. Bezpieczeństwo pieszych mają zapewnić azyle, m.in. przy ulicach Pułtuskiej, Opolskiej, Suwalskiej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska