Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław sprzedaje deweloperom działki na Kowalach. Zamiast zajezdni będą mieszkania. Co z tramwajem na Psie Pole?

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Miasto sprzedaje deweloperom działki na Kowalach. Wcześniej planowali tam linie tramwajową i zajezdnię...
Miasto sprzedaje deweloperom działki na Kowalach. Wcześniej planowali tam linie tramwajową i zajezdnię... Pawel Relikowski / Polskapress
Urząd miasta we Wrocławiu planuje sprzedaż prawie 40 działek na Kowalach o łącznej powierzchni prawie 19 hektarów. Docelowo planowana jest tam zabudowa deweloperska, ale Akcja Miasto przypomniała o jednym szczególe… tramwaju na Psie Pole. Jego trasa, według wrocławskich urzędników, miałaby przebiegać przez te grunty, gdzie Wrocławski Program Tramwajowy przewidywał też budowę zajezdni.

Spis treści

Aktywiści miejscy przypomnieli o nieobowiązującym już dokumencie, czyli Wrocławskim Programie Tramwajowym z 2016 roku, który opracowany został za czasów prezydenta Rafała Dutkiewicza. Ten w 2022 roku został zastąpiony nowym. Mimo to, oba mówią o konieczności budowy tramwaju na Psie Pole.

„To może zablokować inwestycje”

- By nowe trasy tramwajowe mogły powstać, potrzebujemy nowych zajezdni tramwajowych. Jednej na zaraz, drugiej za jakiś czas. Przewidział to prof. Maciej Kruszyna, który na zlecenie urzędu opracował w 2016 roku Wrocławski Program Tramwajowy. Ta druga zajezdnia miałaby powstać przy ulicy Kwidzyńskiej, niedaleko przyszłego skrzyżowania tramwajowego z linią w kierunku Psiego Pola. Urząd przygotowuje jednak tę działkę do sprzedaży. Może to oznaczać zablokowanie inwestycji tramwajowych, szczególnie na północy miasta! - czytamy na stronie Akcji Miasto.

W programie z 2016 roku, w kontekście budowy linii tramwajowej na Psie Pole, prof. Kruszyna wytypował dwie lokalizacje dla potencjalnej, nowej zajezdni, a Akcja Miasto dołożyła jeszcze jedną propozycję od siebie, ale na działce prywatnej. Druga opcja, którą proponował autor Wrocławskiego Planu Tramwajowego znajduje się na jednej z 38 działek na sprzedaż. Pierwsza opcja miałaby powstać na działce, która sprzedażą jeszcze nie jest objęta.

Propozycja lokalizacji zajezdni przy trasie na Psie Pole. Działka nr 1 jest już w rękach prywatnych. Działka nr 2 jest częścią przygotowywanego przetargu.
Propozycja lokalizacji zajezdni przy trasie na Psie Pole.

Działka nr 1 jest już w rękach prywatnych.
Działka nr 2 jest częścią przygotowywanego przetargu.
Działka nr 3 wciąż w rękach miasta. Akcja Miasto

- Jeśli obok powstanie deweloperka, to sami sobie możecie wyobrazić determinację mieszkańców, którzy nie będą chcieli mieć zajezdni pod oknami. I właśnie dlatego ten przetarg należy zatrzymać – dodają aktywiści.

Grunty wzdłuż potencjalnej linii tramwajowej na sprzedaż

Na giełdzie nieruchomości Urzędu Miasta we Wrocławiu, pojawiło się ogłoszenie o sprzedaży gruntów. W tym ten, gdzie proponowano w 2016 budowę zajezdni przy linii na Psie Pole. Przez 7 lat zmieniły się plany magistratu co do budowy nowej zajezdni we Wrocławiu.

- Obecna koncepcja MPK zakłada, że najkorzystniejszą lokalizacją dla nowej zajezdni tramwajowej byłyby Żerniki. Nie jesteśmy jeszcze w stanie wskazać dokładnego miejsca. Typowanie w tym rejonie ma związek z rozwijaniem sieci tramwajowej w zachodniej części Wrocławia - mówi Michał Guz z biura prasowego Urzędu Miasta Wrocław.

Teren na Kowalach jest już podzielony przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2004 roku. A przeznaczenie wszystkich gruntów to deweloperka.

Co dalej z tramwajem na Psie Pole?

Na terenie, gdzie miasto sprzedaje działki, pomiędzy ulicami Kwidzyńską, a Kowalską zaplanowano w zagospodarowaniu przestrzennym nową drogę, ale bez torowiska tramwajowego. Według czterech z ośmiu koncepcji tramwaju na Psie Pole, to właśnie nią miałaby zostać poprowadzona linia.

Warianty tramwaju na Psie Pole, które miałyby przejechać przez sprzedawane działki:

  • od Kwidzyńskiej, nową ulicą zbiorczą, „Nowolitewską”, Litewską
  • od Kwidzyńskiej nową ulicą zbiorczą , Krzywoustego, Kiełczowską do Cmentarza Kiełczowskiego
  • od Stadionu Olimpijskiego, przez Kanał Żeglugowy, Krzywoustego, Kiełczowską do Cmentarza Kiełczowskiego
  • od Stadionu Olimpijskiego, przez Kanał Odry, nową ulicą zbiorczą, „Nowolitewską”, Litewską

Trasy od stadionu Olimpijskiego, dodatkowo przebiegałyby przez szeroki pas zieleni pomiędzy ulicą Kwidzyńską, a Kanałem Żeglugowym (część osi Karłowickiej). To wiązałoby się z budową dwóch mostów, co dodatkowo komplikuje sprawę.

Wizja, że tramwaj pojedzie na Psie Pole jest dość odległa, co przyznawali sami urzędnicy. W programie tramwajowym z 2016 roku określono linię na Psie Pole jako „pilną”, ale do realizacji dopiero po 2022 roku. Wtedy powstał także Wrocławski Program Tramwajowy 2.0. Ten, dla linii na północny wschód Wrocławia zarekomendował opracowanie studium Korytarzowego i usprawnienie komunikacji autobusowej.

Zobacz też: Wrocławskie podwórka to obraz nędzy i rozpaczy. Miasto chce je dzierżawić mieszkańcom. Wrocławianie będą dbać o place przed blokami

- Sprzedaż działki w rejonie ul. Kwidzyńskiej nie ma wpływu na działania miasta i jego jednostek wokół sprawy tramwaju na Psie Pole. W czerwcu tego roku wybraliśmy firmę, która w ciągu roku (czyli do połowy 2024) powinna wykonać Studium Korytarzowe dla tej inwestycji. W tej chwili na stole jest dziewięć wariantów przebiegu linii tramwajowej na Psie Pole. Na podstawie analizy kryteriów urbanistycznych, kosztowych, środowiskowych oraz technicznych lista możliwych tras ma być ograniczona do trzech - dodaje Michał Guz.

Tu miałby powstać zajezdnia:

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska