Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiosną przebudują Dworzec Główny we Wrocławiu

Marcin Kaźmierczak
Na wrocławskim Dworcu Głównym PKP znów zacznie funkcjonować szósty peron. Po ponad pięciu latach od jego zamknięcia, w marcu przyszłego roku ruszy jego remont. Pociągi odjadą stąd za rok.

Peron znajdujący się na tyłach dworca i połączony schodami jedynie z ul. Suchą służył jako tymczasowy w okresie remontu dworca przed Euro 2012. Potem został zamknięty. Wykorzystywano go jedynie do rozładowywania pociągów specjalnych z kibicami przyjeżdżającymi na mecze do Wrocławia.

Jak informuje Bohdan Ząbek z PKP Polskich Linii Kolejowych, jeśli planowany na 19 grudnia przetarg zostanie rozstrzygnięty, peron VI stanie się placem budowy już w marcu przyszłego roku.
– Peron zostanie połączony z głównym tunelem dworca. Powstaną schody i winda dla osób niepełnosprawnych i z dużym bagażem – mówi Bohdan Ząbek. – Do peronu VI podobnie jak do V będzie dochodził jeden tor. Nie będzie zadaszenia, powstaną za to trzy wiaty przystankowe – dodaje.

Dzięki połączeniu peronu VI z tunelem głównym z peronu pociągi będą zarówno odjeżdżały jak i przyjeżdżały. Wcześniej, gdy jedyne zejście z peronu prowadziło na ul. Suchą pociągi na peronie jedynie kończyły swój bieg. Peron VI po remoncie w dalszym ciągu będzie połączony z ul. Suchą. Przy schodach znajdzie się także platforma dla niepełnosprawnych.

Jak twierdzi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich, remont jest potrzebny, ale prace powinny mieć znacznie szerszy zakres.
– Za dwa, trzy lata, jeśli zachowamy obecny wzrost liczby połączeń w ciągu doby (Dworzec Główny obsługuje teraz 394 pociągi regionalne i 60 dalekobieżnych - przyp. red.) ten peron będzie niezbędny, więc dobrze, że już teraz coś się zaczyna robić – twierdzi Piotr Rachwalski. – Wielka szkoda, że peron nie będzie połączony z drugim tunelem tzw. miejskim. Jeśli ktoś nie zna dworca, może mieć problemy ze znalezieniem wejścia na ten peron – dodaje.

Zdaniem Piotra Rachwalskiego, w ramach remontu peronu VI, przydałoby się także zbudować windę na peron 5, a także poprawić system informacji pasażerskiej, który choć ma dopiero 5 lat, nie spełnia już wymagań.
– Wiele naszych pociągów kończy i zaczyna bieg na peronie piątym, a brak windy znacznie ogranicza jego funkcjonalność. Są schody ruchome, ale łączące peron jedynie z tzw. tunelem miejskim bliżej dawnego dworca tymczasowego. Należy także zamontować dwustronne tablice informacyjne przy peronach. Tablice są jednostronne, więc trzeba dojść do peronu i się obrócić, żeby przeczytać informację. Poza tym system na wyświetlaczach dolnych nie dzieli relacji. Jeśli z peronu odjeżdżają jednocześnie dwa pociągi, to system nie pokazuje na tablicy żadnego. Trzeba wejść po schodach na peron, aby zobaczyć dokąd odjeżdżają pociągi – zauważa Rachwalski.

Według harmonogramu wykonawca będzie miał czas na oddanie peronu do użytku do 6 grudnia przyszłego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska