Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aktywiści spierają się o most Wschodni. Budować, czy nie?

Adriana Boruszewska
Adriana Boruszewska
Mieszkańcy zastanawiają się czy lepiej wybudować kilka linii tramwajowych niż budować most Wschodni
Mieszkańcy zastanawiają się czy lepiej wybudować kilka linii tramwajowych niż budować most Wschodni mat. inwestora
Wrocławscy aktywiści z Akcji Miasto domagają się, by miasto zorganizowało konsultacje społeczne ws. Mostu Wschodniego i zapytało mieszkańców, czy rzeczywiście chcą tej inwestycji. Aktywiści twierdzą, że zamiast kosztownego mostu można wybudować za 200 mln złotych siedem linii tramwajowych. Na apel natychmiast odpowiedzieli aktywiści z innej organizacji - Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. Oni jednak twierdzą, że most jest potrzebny.

- Mamy wątpliwości związane z budową Mostu Wschodniego - mówi Jakub Nowotarski z Akcji Miasto i zadeklarował, że jeszcze dziś wrocławscy aktywiści złożą pismo do prezydenta Rafała Dutkiewicza z prośbą o konsultacje społeczne ws. Mostu Wschodniego. - Mieszkańcy mają za mało informacji na temat tej inwestycji - podkreśla Nowotarski i dodaje, że zamiast kosztownego mostu można wybudować za 200 mln złotych 7 linii tramwajowych na Maślice i Stabłowice, Jagodno, Muchobór Wielki, Bartoszowice, Gądów, Księże Małe, ulicę Suchą czy Kamieńskiego.

- Budowa nowych inwestycji, np. Narodowego Forum Muzyki, kończy się zawsze tak, że kosztują dużo więcej niż na początku deklarowano - zauważa Nowatorski. Jego zdaniem za 200 mln złotych można pomóc mieszkańcom kilku osiedli, a nie tylko połączyć transportowo dwa - czyli Swojczyce i Biskupin czy Sępolno.

Akcja Miasto podliczyła, że za pieniądze przeznaczone na budowę mostu można również wyremontować 10 kilometrów ulic tj., Zaporoską, Zielińskiego, Kościuszki, Maślicką, Poznańską, Pomorską Tęczową czy Szczytnicką.

- Nie jesteśmy przeciwko budowie mostu. Chcemy zapytać tylko mieszkańców, czego potrzebują najbardziej. Czy pilniejszy jest most czy remonty i linie tramwajowe - dodaje Aleksander Obłąk.

Na apel Akcji Miasto szybko odpowiedzieli aktywiści z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. - Jesteśmy za debatą na temat kierunków rozwoju transportu we Wrocławiu. Jednak naszym zdaniem Most Wschodni jest potrzebny - napisał w wydanym oświadczeniu Patryk Wrona z Wrocławskiego Ruchu Obywatelskiego. - To prawda, że w tej cenie możemy wybudować siedem linii tramwajowych, do czego gorąco namawiamy władze Wrocławia. Tramwaje już teraz powinny docierać co najmniej na Psie Pole, Muchobór Wielki, Jagodno, do Wysokiej przez Ołtaszyn, na Krzyki-Partynice, przez Racławicką do Oporowa, na Maślice Wielkie, Stabłowice, a w kolejce szykują się kolejne osiedla. Jednak alternatywna przeprawa na Wielką Wyspę także jest potrzebna. Jakkolwiek działania władz miasta są niezrozumiałe – na transport indywidualny znaleziono pieniądze z kasy miejskiej, natomiast na potrzebne projekty tramwajowe, autobusowe, rowerowe i piesze – już nie. Jednocześnie nie uważamy, że kierowanie jednych mieszkańców przeciwko drugim jest słuszne – to wzmaga napięcia między dzielnicami i osiedlami, co jest całkowicie niepotrzebne. Most trzeba wybudować mądrze – od razu z trasą tramwajowo-autobusową. Tak aby podróżni mieli możliwość wyboru wygodnej i szybkiej komunikacji zbiorowej, gdy most się zakorkuje, co na pewno wystąpi - napisał Wrona.

Przypomnijmy, że o budowie mostu Wschodniego mówi się od wielu lat. W końcu w połowie lutego urząd miejski podjął decyzję sprawie mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy. Inwestycja ma być budowana za pieniądze miejskie, a drogą - jak zapowiadają urzędnicy - pojedziemy w 2021 roku. Magistrat tym roku ma ogłosić przetarg na projekt i samą budowę trasy. Przypomnijmy, że wcześniej rozważano także budowę w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, ale to nieaktualne. Aleja i most miały kosztować nawet ok. 350 mln zł, ale teraz miasto podaje inną kwotę inwestycji – nieco powyżej 200 mln zł.

Czytaj: Jest decyzja: Powstanie aleja Wielkiej Wyspy i most Wschodni. Magistrat podaje konkrety i daty

Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską z ul. Mickiewicza. Będzie miała 3,8 km długości i po jednym pasie w każdym kierunku. Powstaną most nad Odrą i nad Oławą, estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Międzyrzecką i "płaskie", jednopoziomowe z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza, a także ekrany i przepusty dla zwierząt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Aktywiści spierają się o most Wschodni. Budować, czy nie? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska