Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Waldemar Bednarz: Zbudujmy tunel pod Wielką Wyspą [LIST]

Waldemar Bednarz
W marcu 2016 r. otwarto tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Całkowity koszt wyniósł 1,450 mld, z czego 1,150 mld pochodziło z UE. Gdańsk dopłacił jedynie 300 mln zł.
W marcu 2016 r. otwarto tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Całkowity koszt wyniósł 1,450 mld, z czego 1,150 mld pochodziło z UE. Gdańsk dopłacił jedynie 300 mln zł. Przemyslaw Swiderski
- Poprowadźmy Aleję Wielkiej Wyspy pod ziemią - proponuje Waldemar Bednarz, były kandydat na prezydenta Wrocławia (zdobył blisko 14 proc. poparcia). - Pomysł tunelu Wielkiej Wyspy uzyska wsparcie mieszkańców całego Wrocławia, a nie tylko Wielkiej Wyspy z pożytkiem dla wszystkich, nie czyniąc zniszczeń zdrowotnych i przyrodniczych w najcenniejszej części Wrocławia - dodaje Waldemar Bednarz w liście do naszej redakcji i przywołuje przykłady z Gdańska, gdzie w marcu zeszłego roku otwarto tunel pod Martwą Wisłą i Świnoujścia, gdzie tunel ma powstać w 2021 roku. W obu przypadkach większość kosztów pokrywa Unia Europejska.

Oto cały list Waldemara Bednarza:

TUNEL POD WIELKĄ WYSPĄ
Ostatnio wysyłanych jest wiele wewnętrznie sprzecznych sygnałów ze strony prezydenta R. Dutkiewicza dot. planowanej Alei Wielkiej Wyspy (AWW). Most Wschodni jest częścią AWW. Chciałbym omówić sposoby finansowania w/w inwestycji i ich wpływ na budżet Wrocławia, błędy popełnione przy projektowaniu oraz zagrożenia związane ze środowiskiem. Zamierzam również przedstawić swój pomysł na rozwiązanie wspomnianych problemów – Tunel dla Wielkiej Wyspy.
1. Stan finansów Wrocławia
W projekcie budżetu Wrocławia na 2017r. zaplanowano dług w wysokości 3,144 mld zł (78 % dochodów) przy wpływach 4,042 mld. Założono deficyt w kwocie 165 mln finansowany nowymi kredytami. Znamienne jest, że Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) zaakceptowała „warunkowo” wskaźniki zadłużenia Wrocławia, jeżeli zostaną zrealizowane prognozowane dochody. Dodatkowo zobowiązania 20 miejskich spółek podwajają całkowite zadłużenie Wrocławia.
2. Sposoby finansowania AWW
Całkowity koszt inwestycji ma wynieść około 350 mln zł. Obecnie rozważane są dwie koncepcje finansowania inwestycji: partnerstwo publiczno-prywatne (PPP) oraz kredyt inwestycyjny. W wywiadzie udzielonym Gazecie Wrocławskiej (18.01.2016r.) prezydent Dutkiewicz potwierdził po raz pierwszy, że Wrocław jest praktycznie maksymalnie zadłużony, przyznając, że Aleja WW zostanie sfinansowana z kredytu jedynie, gdy jego koszt będzie sporo mniejszy. W przeciwnym przypadku rozważana jest PPP.
* PPP
Twierdząc, że PPP jest brana pod uwagę jedynie, gdy Aleja będzie kosztować 350 mln, prezydent przyznał, że formuła PPP jest dużo droższa od kredytu zaciągniętego przez Gminę Wrocław. Dlaczego więc wybudowano w 2014r. parking przy Hali Stulecia w PPP? Czy w takim razie AWW będzie ekstremalnie drogą inwestycją, spłacaną w zawyżonych ratach tylko przez wrocławian, a nie przez wszystkich korzystających? PPP jest błędem.
* Kredyt inwestycyjny
Tak forma finansowania byłaby najbardziej wskazana – Wrocław ma możliwości zaciągania kredytów na wyjątkowych warunkach (WIBOR+0,5proc). Problemem może być RIO. Ale i tutaj inżynieria finansowa naszego Skarbnika dałaby radę. Ze względu na konstrukcję dopuszczalnego wskaźnika spłaty zobowiązań, zaciągnięty kredyt musiałby być długoterminowy, z co najmniej 5-cio letnim okresem karencji.
Inną możliwością jest powołanie następnej celowej spółki do budowy AWW. W takim przypadku ani spółka, ani Gmina nie musiałaby ubiegać się o zgodę RIO. Zapewne prezydent podpisałby kolejną tzw. umowę wsparcia na zaciągnięcie tego kredytu przez spółkę, choć wg mojej oceny te umowy są omijaniem obowiązującego prawa.
Uważam również, że Miasto świadomie złożyło wniosek do niewłaściwego programu unijnego. Każda inwestycja (już od przetargu!!) realizowana z pieniędzy unijnych jest bardzo szczegółowo rozliczana i monitorowana. Wszelkie nieprawidłowości, wykryte przez kontrolerów unijnych, mogłyby narazić projekt na wstrzymanie dofinansowania oraz rodzić zarzuty korupcyjne.
3. Zaniedbania projektowe
W projekcie trasy nie uwzględniono budowy nowych linii tramwajowych. Aleja, usytuowana w samym środku Wielkiej Wyspy będzie pełnić rolę atraktora, generując nowe zagrożenia komunikacyjne, przede wszystkim środowiskowe, w już zatrutym smogiem mieście, jak również dot. bezpieczeństwa. Zgodnie z prognozą natężenia ruchu na planowanym Moście Wschodnim i Alei WW będzie on wynosił co najmniej 30 tys. pojazdów na dobę. To spowoduje kolejne wzrosty wskaźników skażenia powietrza na Wielkiej Wyspie, które aktualnie przekracza wszelkie dopuszczalne normy, a przypomnijmy, że są tu tereny zielone i rekreacyjne, z których korzystają wszyscy wrocławianie.
„Dzięki” konsekwentnej, wieloletniej polityce transportowej Rafała Dutkiewicza jako prezydenta Wrocławia, polegającego na dyskryminowaniu transportu zbiorowego i wciąganiu do miasta kolejnych setek tysięcy pojazdów, nie tylko poprzez otwieranie kolejnych przepraw drogowych, czy budowę nieprawdopodobnej ilości galerii handlowych, wciągających ruch do centrum, ale przede wszystkim zamurowywaniu korytarzy przewietrzania miasta, poprzez zagęszczanie miejskiej zabudowy. Dlatego mimo, iż po upadku komunizmu obywatele masowo przechodzą z węgla na ogrzewania gazowe, wskaźniki zanieczyszczenie powietrza we Wrocławiu przebijają kolejne poziomy śmierci, a Wrocław jest w pierwszej dziesiątce najbardziej zanieczyszczonych miast nie tylko Europy, ale już świata, bo za wzrost zanieczyszczenia we Wrocławiu odpowiedzialny jest przede wszystkim transport drogowy, zakłady ciepłownicze na paliwo stałe.
Prawda jest taka, że od 25 lat ilość aut we Wrocławiu wzrosła do 650poj/1000mieszkańców, a przez Wrocław dziennie przewijają się miliony aut. Po prostu smog i zawarte w nim rakotwórcze pyły oraz tlenki azotu to „zasługa” tak popularnych diesli.
4. Zagrożenia
Również przebywająca we Wrocławiu w 2012r. misja UNESCO wyraźnie zaznaczyła, że planowana droga stwarza zagrożenie dla naszego największego wrocławskiego zabytku wpisanego na Światową Listą Dziedzictwa UNESCO Hali Stulecia wraz z otaczającym go Parkiem Szczytnickim i może skutkować niechlubnym wykreśleniem, również ze względu na zwiększenie emisji spalin.
Dane pozyskane z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska we Wrocławiu są wyjątkowo niepokojące. Przede wszystkim szczególnie wysokie poziomy przekraczające 500% dopuszczalnej normy !!! obserwuje się w przypadku wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) oraz tlenków azotu, te same co w dymie papierosowym. Największe skażenia występują w centrum Wrocławia, ze szczególnym nasileniem w Śródmieściu oraz na Wielkiej Wyspie, w tym również w Parku Szczytnickim! Nie jest niczym nowym, że tereny rekreacyjne położone na Wielkiej Wyspie, gdzie najwięcej ludzi uprawia czynnie sport, już poddane są silnej presji transportu drogowego (ul. Mickiewicza przenosi ruch w ilości 24 tys. aut / dobę, ul. Olszewskiego 13 tys.. aut/dobę), a Dutkiewicz planuje wciągnięcie w ten teren poprzez budowę Alei WW wciągniecie w ten teren kolejnych 30 tys. aut. Tymczasem ani Most ani Aleja nie mają linii tramwajowej.
5. Rozwiązanie problemów – Tunel Wielkiej Wyspy
W marcu 2016r. otwarto tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Całkowity koszt wyniósł 1,450 mld, z czego 1,150 mld pochodziło z UE. Gdańsk dopłacił jedynie 300 mln zł.
Na 2021r. planuje się oddanie nowego tunelu w Świnoujściu. Całkowity koszt ma wynieść 913 mln. Gminę będzie to kosztować jedynie 137 mln zł. Resztę, czyli 85% dopłaca UE.
W przypadku podziemnej Alei Wielkiej Wyspy, budowa tego tunelu odbyłaby się w dużo tańszej technologii – nie trzeba wiercić pod rzeką. Aktualnie zaprojektowana AWW choć została zadekretowana jako droga lokalna, to w praktyce będzie przedłużeniem obwodnicy śródmiejskiej Wrocławia. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby cały podziemny odcinek Alei Wielkiej Wyspy został na nowo zaprojektowany i włączony w system dróg krajowych (wtedy będzie szansa na 85% dofinansowanie z UE). Całą budowę Tunelu WW, ze względów finansowych, można rozłożyć także na etapy. Nie wątpię, że w aktualnym stanie rzeczy (smog) oraz coraz większej świadomości środowiskowej wrocławian, pomysł tunelu Wielkiej Wyspy uzyska wsparcie mieszkańców całego Wrocławia, a nie tylko Wielkiej Wyspy z pożytkiem dla wszystkich, nie czyniąc zniszczeń zdrowotnych i przyrodniczych w najcenniejszej części Wrocławia.
Panie Prezydencie, jest szansa, aby kolejna Pańska betonowa wizja zyskała w końcu cywilizowany charakter. Z pewnością nikt takiego pomysłu nie oprotestuje.
Waldemar Bednarz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Waldemar Bednarz: Zbudujmy tunel pod Wielką Wyspą [LIST] - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska