Aleja Wielkiej Wyspy z Mostem Wschodnim ma połączyć aleję Armii Krajowej i ulicę Krakowską z Biskupinem i Sępolnem. Dzięki niej spod Praktiera na Krakowskiej do zoo mamy dotrzeć w trzy minuty, a na Stadion Olimpijski - w pięć. Znacznie skróci się też dojazd z południa Wrocławia na Psie Pole. Nie wiadomo tylko, kiedy.
- W połowie 2015 roku chcemy ogłosić przetarg na budowę Mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy - zapowiadał na naszych łamach pod koniec 2014 r. wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj (czytaj cały tekst na ten temat). Przeszkodą do ogłoszenia przetargu miał być już tylko sądowy spór z aktywistami z Akcji Park Szczytnicki i stowarzyszenia Przyjazna Wyspa którzy przekonywali, że budowa mostu będzie szkodliwa dla przyrody i zabytków. - Jeżeli postępowanie sądowe zostanie zakończone, nic nie stoi na przeszkodzie, by nawet w połowie 2015 r. ogłosić przetarg na budowę – tłumaczył wiceprezydent Maciej Bluj.
Wyrok zapadł w połowie marca 2016. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę aktywistów, co tym samym dało zielone światło do rozpoczęcia prac budowlanych. Inwestycja jednak dotąd nie ruszyła. I nie wiadomo kiedy ruszy.
W spółce Wrocławskie Inwestycje, która ma budować Aleję Wielkiej Wyspy i Most Wschodni usłyszeliśmy, że w sprawie budowy nie dzieje się dziś właściwie nic. Nie powstają nawet jej architektoniczne projekty.
– Zapewnialiśmy, że w tej kadencji rozpoczniemy inwestycję, jeśli uzyskamy na nią środki - mówi dziś prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. - W kwietniu złożyliśmy aplikację dotyczącą dofinansowania środkami z Unii Europejskiej i aktualnie czekamy na decyzję, dlatego nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia, ale ta inwestycja na pewno będzie realizowana – mówi Dutkiewicz w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl. Prezydent twierdzi również, że rozpoczęciem inwestycji jest już samo złożenie wniosku o dofinansowanie.
Decyzja o tym, czy Wrocław dostanie unijne pieniądze na budowę Alei Wielkiej Wyspy i Mostu Wschodniego ma zapaść pod koniec roku. - Jeżeli nie uda się pozyskać tych środków, rozważymy realizację tego zadania w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego – dopowiada Arkadiusz Filipowski, rzecznik wrocławskiego ratusza.
Tak ma wyglądać Aleja Wielkiej Wyspy. Zobacz szczegółowe plany
Takie rozwiązanie rozważano od lat. Chodzi o to, że prywatne firmy za swoje pieniądze wybudowałyby most, a potem miasto płaciłoby im czynsz za jego użytkowanie. W blokach czekają już firmy zainteresowane takim rozwiązaniem, m.in. Budimex który w podobnym systemie zbudował parking podziemny przy Hali Ludowej. Już w 2011r. Budimex powołał do życia spółkę Budimex Most Wschodni SA., która miała walczyć o tę inwestycję.
– Inwestycja była planowana w formule partnerstwa prywatno-publicznego. Jednakże nie ruszył proces przetargowy i odbyły się jedynie wstępne konsultacje z potencjalnymi wykonawcami. Mimo to, nadal jesteśmy bardzo zainteresowani realizacją tego projektu i w pełni do tego przygotowani – mówi nam Kinga Romanowska z Budimexu.
Budowa mostu potrwa około dwóch lat, ale najpierw potrzebny jest projekt. Jego stworzenie przypuszczalnie zajmie ponad rok. W najlepszym razie sama budowa ruszy więc nie wcześniej niż na początku 2018 roku, a most będzie gotowy najwcześniej w roku 2020. Jednak ten proces może się przedłużyć z powodu opóźnienia wydania pozwolenia na budowę lub pozwolenia konserwatorskiego.
Budowa Alei Wielkiej Wyspy pochłonie ok. 350 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?