Miasto odwleka budowę Alei Wielkiej Wyspy i Mostu...

    Miasto odwleka budowę Alei Wielkiej Wyspy i Mostu Wschodniego

    Piotr Bera

    Gazeta Wrocławska

    Aktualizacja:

    Gazeta Wrocławska

    Tak ma wyglądać Aleja Wielkie Wyspy z Mostem Wschodnim
    1/6
    przejdź do galerii

    Tak ma wyglądać Aleja Wielkie Wyspy z Mostem Wschodnim ©Materiały inwestora

    Nie wiadomo kiedy rozpocznie się budowa Alei Wielkiej Wyspy i Mostu Wschodniego we Wrocławiu. Choć miasto wygrało w sądzie z przeciwnikami tej inwestycji, teraz nie ma pieniędzy na jej realizację. Nie powstają nawet projekty nowej trasy.
    Aleja Wielkiej Wyspy z Mostem Wschodnim ma połączyć aleję Armii Krajowej i ulicę Krakowską z Biskupinem i Sępolnem. Dzięki niej spod Praktiera na Krakowskiej do zoo mamy dotrzeć w trzy minuty, a na Stadion Olimpijski - w pięć. Znacznie skróci się też dojazd z południa Wrocławia na Psie Pole. Nie wiadomo tylko, kiedy.

    - W połowie 2015 roku chcemy ogłosić przetarg na budowę Mostu Wschodniego i alei Wielkiej Wyspy - zapowiadał na naszych łamach pod koniec 2014 r.
    wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj (czytaj cały tekst na ten temat). Przeszkodą do ogłoszenia przetargu miał być już tylko sądowy spór z aktywistami z Akcji Park Szczytnicki i stowarzyszenia Przyjazna Wyspa którzy przekonywali, że budowa mostu będzie szkodliwa dla przyrody i zabytków. - Jeżeli postępowanie sądowe zostanie zakończone, nic nie stoi na przeszkodzie, by nawet w połowie 2015 r. ogłosić przetarg na budowę – tłumaczył wiceprezydent Maciej Bluj.

    Wyrok zapadł w połowie marca 2016. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę aktywistów, co tym samym dało zielone światło do rozpoczęcia prac budowlanych. Inwestycja jednak dotąd nie ruszyła. I nie wiadomo kiedy ruszy.
    W spółce Wrocławskie Inwestycje, która ma budować Aleję Wielkiej Wyspy i Most Wschodni usłyszeliśmy, że w sprawie budowy nie dzieje się dziś właściwie nic. Nie powstają nawet jej architektoniczne projekty.

    – Zapewnialiśmy, że w tej kadencji rozpoczniemy inwestycję, jeśli uzyskamy na nią środki - mówi dziś prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz. - W kwietniu złożyliśmy aplikację dotyczącą dofinansowania środkami z Unii Europejskiej i aktualnie czekamy na decyzję, dlatego nie znamy jeszcze terminu rozpoczęcia, ale ta inwestycja na pewno będzie realizowana – mówi Dutkiewicz w rozmowie z portalem GazetaWroclawska.pl. Prezydent twierdzi również, że rozpoczęciem inwestycji jest już samo złożenie wniosku o dofinansowanie.

    Decyzja o tym, czy Wrocław dostanie unijne pieniądze na budowę Alei Wielkiej Wyspy i Mostu Wschodniego ma zapaść pod koniec roku. - Jeżeli nie uda się pozyskać tych środków, rozważymy realizację tego zadania w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego – dopowiada Arkadiusz Filipowski, rzecznik wrocławskiego ratusza.

    Tak ma wyglądać Aleja Wielkiej Wyspy. Zobacz szczegółowe plany


    Takie rozwiązanie rozważano od lat. Chodzi o to, że prywatne firmy za swoje pieniądze wybudowałyby most, a potem miasto płaciłoby im czynsz za jego użytkowanie. W blokach czekają już firmy zainteresowane takim rozwiązaniem, m.in. Budimex który w podobnym systemie zbudował parking podziemny przy Hali Ludowej. Już w 2011r. Budimex powołał do życia spółkę Budimex Most Wschodni SA., która miała walczyć o tę inwestycję.

    – Inwestycja była planowana w formule partnerstwa prywatno-publicznego. Jednakże nie ruszył proces przetargowy i odbyły się jedynie wstępne konsultacje z potencjalnymi wykonawcami. Mimo to, nadal jesteśmy bardzo zainteresowani realizacją tego projektu i w pełni do tego przygotowani – mówi nam Kinga Romanowska z Budimexu.

    Budowa mostu potrwa około dwóch lat, ale najpierw potrzebny jest projekt. Jego stworzenie przypuszczalnie zajmie ponad rok. W najlepszym razie sama budowa ruszy więc nie wcześniej niż na początku 2018 roku, a most będzie gotowy najwcześniej w roku 2020. Jednak ten proces może się przedłużyć z powodu opóźnienia wydania pozwolenia na budowę lub pozwolenia konserwatorskiego.

    Budowa Alei Wielkiej Wyspy pochłonie ok. 350 mln zł.

    Czytaj także

      Komentarze (117)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Most Wschodni a ul. 9 Maja

      Mieszkaniec Wielkiej Wyspy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Jestem oczywiście za budową tej trasy ( może zrobił bym więcej zjazdów do miasta) - ale przy projektowaniu odcinka wzdłuż ul. 9 Maja proszę uwzględnić pas PARKINGOWY w przestrzeni przed ekranami...rozwiń całość

      Jestem oczywiście za budową tej trasy ( może zrobił bym więcej zjazdów do miasta) - ale przy projektowaniu odcinka wzdłuż ul. 9 Maja proszę uwzględnić pas PARKINGOWY w przestrzeni przed ekranami dźwiękochłonnymi (Rys. nr 3) - żeby samochody mieszkańców nie musiały blokować dalej ulicy (którą możnaby przy okazji poszerzyć).zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Finansowanie mostu

      bob budowniczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3

      Proponuję w ramach ESK zrobić jakiś kolorowy (np z kwiatów z pięknym podświetleniem) tymczasowy most pontonowy, który tymczasowo służyłby jakieś 20 lat. Może za 20 lat ponownie uda się załatwić dla...rozwiń całość

      Proponuję w ramach ESK zrobić jakiś kolorowy (np z kwiatów z pięknym podświetleniem) tymczasowy most pontonowy, który tymczasowo służyłby jakieś 20 lat. Może za 20 lat ponownie uda się załatwić dla miasta ESK i wtedy most byłby już symbolem który można by rewitalizować, a za kolejne 30 lat byłby zabytkiem i wtedy można by się starać o dofinansowanie z funduszu remontu zabytków - tak widzę finansowaniezwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Za wąsko

      Lukaswro (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

      Ten most jest za wąski ,powinien mieć po 3 pasy w każdą stronę

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      i= nie będie

      Ala (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 2

      guwn,,,, a nie most tam też miszkają ludzie i to z miasta

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Co jeszcze musi sp... dureń mikstacki ze swoim dymanicznym dworem, byście powiedzieli: "DOŚĆ!!"?

      pokaż mi swego prezydenta, a powiem ci, kim jesteś. Głosowaliście, to macie... (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 11

      Tacy właśnie jesteście - bezmyślni, bezwolni, ogłupieni

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      To jest ekologiczna inwestycja.

      Janusz (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 26 / 1

      Jaką ilość spalin trzeba wyprodukować aby przekorkować się z okolic Krakowskiej w kierunku zoo? Jaka była by ilość spalin po budowie mostu? Kto tam ma dojechać to i tak dojedzie jednak jakim...rozwiń całość

      Jaką ilość spalin trzeba wyprodukować aby przekorkować się z okolic Krakowskiej w kierunku zoo? Jaka była by ilość spalin po budowie mostu? Kto tam ma dojechać to i tak dojedzie jednak jakim kosztem.
      Szukamy pieniędzy na most? Bardzo proszę. Sama przebudowa przejścia świdnickiego 20mln. Do tego renowacja stadionu, budowa drugiego stadionu, kilka rzeźb, ze 3 koncerty i mamy :). Jeżeli w domu cieknie dach i dom się wali, to kto mądry zacznie od remontu salonu i wystawnej, drogiej parapetówy?
      Obawiam się współpracy z sektorem prywatnym, bo to zadłuża miasto. Potem wszyscy płacą. Doskonałym przykładem jest parking koło hali stulecia. zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Budujemy nowy most, jeszcze jeden

      Budowniczy (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

      nowy most, Wrocławiu

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      łobuzy mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 8 / 38

      łobuzy z ratusza mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego kosztem mieszkańców Sępolna i Biskupina zresztą stracili by wszyscy, gdyby wybudowali tą tzw. aleję wlk. wyspy razem z mostem to byśmy stali...rozwiń całość

      łobuzy z ratusza mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego kosztem mieszkańców Sępolna i Biskupina zresztą stracili by wszyscy, gdyby wybudowali tą tzw. aleję wlk. wyspy razem z mostem to byśmy stali w korkach jeszcze na skrzyzowaniach z Olszewskiego i Dembowskiego. Był by sznur aut zamiast parku i alejki na Dembowskiego. Dodajcie sobie jeszcze drugi sznur samochodów na Mickiewicza z osiedla Swojcu gdzie przy dawnej ul. Betonowej ma być osiedle dla napływowych 30tys ludzi. Tylko wschodnia obwodnica może rozwiazać problem komunikacji tej cześci miasta. zwiń


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      BDURY

      Sam tam mieszkam (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

      Jak chcesz mieszkać w mieście i mieć blisko do lekarza, sklepu czy biblioteki (nie sądzę), to musisz się godzić na takie niewygodne inwestycje, albo wracaj na wioskę.

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a ty kur.. głupi jesteś :)

      bobofrut (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

      a ty kur.. głupi jesteś :) ten most planowali już Niemcy w latach 20stych, więc chyba jednak ma sens niż słuchanie paru cepów jak ty. AOW też projektowali przed wojną Niemcy i chyba jednak AOW...rozwiń całość

      a ty kur.. głupi jesteś :) ten most planowali już Niemcy w latach 20stych, więc chyba jednak ma sens niż słuchanie paru cepów jak ty. AOW też projektowali przed wojną Niemcy i chyba jednak AOW pomogło miastu.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Kolejny tytan umysłu

      Kata (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 18 / 1

      Jeżeli teraz masz dwie drogi którymi możesz wyjechać a będziesz mieć trzy to korki będą większe czy mniejsze? Osiedle o którym piszesz jest na 15 tys a nie 30 a mieszkają tam lub będą mieszkać...rozwiń całość

      Jeżeli teraz masz dwie drogi którymi możesz wyjechać a będziesz mieć trzy to korki będą większe czy mniejsze? Osiedle o którym piszesz jest na 15 tys a nie 30 a mieszkają tam lub będą mieszkać Wrocławianie a nie tylko "napływowi". Weź głęboki oddech i pomyśl, że nie wszystko jest robione przeciw Tobie i to że Twój sąsiad może mieć inne zdanie.zwiń

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      a

      aa (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 27 / 2

      Powinni wybudować skrzyżowania bezkolizyjne i po 3 pasy w obie strony!!!!

      Pora by Wrocław się rozwijał, a nie był blokowany przez mniejszość kosztem większości, jak się nie podoba to się wyprowadź!

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      dobra wiadomość

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 6 / 12

      dobra wiadomość

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      Rondo

      Wrocławianin (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 12 / 3

      Będzie rondo u zbiegu ulic Mickiewicza, 9 Maja, Paderewskiego? Czy znowu światła i korki?


      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      łobuzy mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego

      Andrzej (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 3 / 18

      łobuzy mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego tanim kosztem, gdyby wybudowali tą tzw. aleję wlk. wyspy razem z mostem to byśmy stali w korkach jeszcze na skrzyzowaniach z Olszewskiego i...rozwiń całość

      łobuzy mieli plan odciążenia pl.Grunwaldzkiego tanim kosztem, gdyby wybudowali tą tzw. aleję wlk. wyspy razem z mostem to byśmy stali w korkach jeszcze na skrzyzowaniach z Olszewskiego i Dembowskiego. Mieli byśmy sznur aut zamiast parku i alejki na Dembowskiego. Dodajcie sobie jeszcze drugi sznur samochodów na Mickiewicza z osiedla Swojcu gdzie przy dawnej ul. Betonowej ma być osiedle dla 30tys ludzi. Tylko wschodnia obwodnica może rozwiazać problem komunikacji tej cześci miasta. zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Polecamy

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Inwestycje zagraniczne: jak są ważne dla polskiej gospodarki?

      Weekend z Frankensteinem – 24-26 sierpnia 2017

      Weekend z Frankensteinem – 24-26 sierpnia 2017

      Gry On Line - Zagraj Reklama