Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Swojczycach powstają potężne osiedla. Jak tam dojechać?

Redakcja
Swojczyce – osiedle Olimpia Port dewelopera Archicom, grudzień 2016
Swojczyce – osiedle Olimpia Port dewelopera Archicom, grudzień 2016 Fot. Tomasz Hołod
Już około 5 tysięcy ludzi mieszka na nowych osiedlach Olimpia Port i Nowy Port na Swojczycach we Wrocławiu. Wiosną wprowadzą się kolejni. Za kilka lat ma tu już być ponad 20 tysięcy mieszkańców. Jak dojadą do centrum?

Na samych "starych" osiedlach Strachocin, Swojczyce i Wojnów zameldowanych było dotąd 5 tys. osób, co znaczy że liczba mieszkańców w tym rejonie wzrosła już dwukrotnie w ciągu ostatnich kilku lat. W 2024 roku na nowych osiedlach może zamieszkać łącznie nawet ponad 20 tys. nowych lokatorów, choć to szacunki deweloperów, dla miejskich urzędników nierealne.

Te okolice już dzisiaj korkują się niemiłosiernie. Korek ciągnie się tu od Wojnowa, a by dojechać do centrum potrzebna jest godzina. Jak odkorkować to osiedle i co robią w tej sprawie urzędnicy? Rozwiązaniem może być nowy most i tramwaj, kolej albo nowa droga. Trzeba jednak czekać.

NOWE MOSTY CHROBREGO
W planach jest budowa nowych mostów Chrobrego nad kanałem powodziowym i żeglugowym Odry. Powstaną tuż obok tych istniejących. Stare mosty Chrobrego nie zostaną zburzone.
– Problem jest ciągle analizowany – mówi Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki w urzędzie miasta. – Przesądzone jest to, że jeśli dostaniemy unijne dofinansowanie do inwestycji tramwajowej, przedłużymy torowisko od pętli Sępolno na druga stronę Odry. Mamy koncepcję, by położyć tory od pętli do mostu po lewej stronie jezdni, w stronę mostów Chrobrego, a potem mniej więcej w rejonie skrzyżowania Swojczyckiej i Mydlanej stworzyć pętlę tramwajową – mówi Zbigniew Komar.

Jak dodaje, wątpliwe jest otrzymanie dotacji na sam most, bez torowiska. Wysokość dotacji pozwoli określić, gdzie dalej pobiegnie torowisko. Jeśli pieniędzy będzie mało, tory zakończą się na pętli.

W jaki sposób przekroczyć Odrę? – Obecne mosty Swojczyckie, zwane mostami Chrobrego mają ograniczenia ruchu ciężkiego i muszą być kompletnie przebudowane, praktycznie zostaną z nich przyczółki i filary. Trzeba je przebudować, ale i tak nie pomieszczą torowiska. Dlatego na pewno konieczne są dwa mosty obok siebie – wyjaśnia Komar.

Wariant preferowany przez miasto, to wybudowanie najpierw nowego mostu tramwajowo-autobusowego z wykorzystaniem unijnej dotacji. Musi mieć zabudowane torowisko, by jeździły tam autobusy i samochody na czas remontu starych mostów. Drugą przeprawą będą przebudowane mosty Chrobrego, jedynie z jezdnią dla samochodów. Projektowanie pierwszego, nowego mostu tramwajowego, ma trwać od 2017 roku przez około rok. Dopiero później mogłaby ruszyć sama budowa.

Zobacz:
Tramwaj do Olimpii Port czy do 3M? Zobacz warianty
Na nowe osiedla dojedzie pociąg [SZCZEGÓŁY]
Trasa Swojczycka. Czy kiedykolwiek powstanie?

TĘDY MOŻE JECHAĆ TRAMWAJ
Dalszy przebieg linii tramwajowej za mostem, jest nieznany. – Trwają analizy czy poprowadzić torowisko wzdłuż ul. Swojczyckiej w kierunku Magellana i Kolumba do Olimpia Port, czy wzdłuż Mydlanej w kierunku 3M – wyjawia Zbigniew Komar.

Dla mieszkańców dojazd do Olimpii Port byłby lepszy, ale to trudniejsza opcja do realizacji. Na Olimpii Port trzeba by zakończyć linię, nie jest ona rozwojowa, bo nie przekroczy torów kolejowych. Poza tym wzdłuż Swojczyckiej jest wielu prywatnych właścicieli działek, co utrudni przebudowę ulicy na potrzeby położenia torowiska.
Poprowadzenie linii tramwajowej do Olimpii Port wzdłuż Odry się nie uda. – Tam jest zbyt ostre zejście z mostów Chrobrego – wyjaśnia Zbigniew Komar.

Wariant z torowiskiem na ul. Mydlanej byłby łatwiejszy.

Do 2022 roku urzędnicy mają zamiar oddać nowy most i przerzucić w tym miejscu nad Odrą nowe torowisko, a także wybudować pętlę i zbudować parking Park and Ride w pobliżu skrzyżowania Swojczyckiej i Mydlanej. To "plan minimum", być może do tego czasu uda się poprowadzić tory dalej, w zależności od środków z unii. To, czy inwestycja powstanie z pieniędzy miejskich będzie rozsądzane dopiero wtedy, kiedy dotacji nie uda się pozyskać.

CZYTAJ DALEJ:
Na nowe osiedla dojedzie pociąg [SZCZEGÓŁY]
Trasa Swojczycka. Czy kiedykolwiek powstanie?

URUCHOMIĄ STACJE KOLEJOWE
Nie tylko miasto, ale też urząd marszałkowski chcą połączyć Swojczyce z centrum. Będzie remontowana linia kolejowa nr 292 do Jelcza Miłoszyc, mają tam kursować szynobusy kolei aglomeracyjnej. Zatrzymają się na przystankach: Wrocław Główny, Mikołajów, Nadodrze, Sołtysowice, Kowale, Swojczyce, Wojnów, Dobrzykowice, Nadolice i Chrząstawa, a także na zupełnie nowych przystankach wybudowanych specjalnie na potrzeby koeli aglomeracyjnej: Łany (przy granicy Wrocławia), Strachocin (między stacjami Swojczyce a Wojnów) i Popiele (między 3M a Volvo).

PKP i zainteresowane gminy już podpisały stosowne umowy z urzędem marszałkowskim. Pierwszy pociąg osobowy ma się pojawić na torach za trzy lata. Remont linii rozpocznie się w październiku 2018 r. W ramach modernizacji linii wyremontowane zostaną także wszystkie przystanki kolejowe. Na terenie miasta będą to: Wrocław Wojnów, Wrocław Swojczyce i Wrocław Kowale.

Miejski projekt zakłada budowę parkingów Park&Ride i Bike&Ride przy przystankach, a także dojść i dojazdów do nich. Największy parking powstanie przy przystanku Wrocław Łany. Pomieści ok. 180 pojazdów. Najbliżej Olimpii Port znajduje się stacja Swojczyce (dojazd Miłoszycką i Gospodarską). Tam też powstanie parking, będzie można zostawić tam samochód, rower i przesiąść się na pociąg.

CZYTAJ DALEJ:
Tramwaj do Olimpii Port czy do 3M? Zobacz warianty
Trasa Swojczycka. Czy kiedykolwiek powstanie?

TRASA SWOJCZYCKA TYLKO W PLANACH
O tym, jak bardzo potrzebna to droga, najlepiej wiedzą mieszkańcy Strachocina czy Wojnowa, dla których wjazd do Wrocławia to prawdziwy koszmar. – Odciążyłaby zakorkowane Strachocińską i Swojczycką, które stanowią jedyny dojazd do osiedli. Za cztery lata będzie cztery razy więcej mieszkańców – mówi Renata Piwko-Wolny, przewodnicząca Zarządu Osiedla Strachocin – Swojczyce – Wojnów. Radni starają się o drogę od co najmniej kilkunastu lat, ale do 2022 roku, czyli do czasu budowy tramwaju na Strachocin na pewno nie powstanie, bo nie ma jej nawet w planach.

Budowa Trasy Swojczyckiej nie jest ujęta w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Miasta. Czy w przyszłym planie trasa się znajdzie? Nikt tego nie obiecuje, więc pewnie nie. Według urzędników są inne inwestycje, które powinny poprzedzić budowę Trasy Swojczyckiej, takie jak np. obwodnica Leśnicy.

Na razie drogę widać tylko w studium zagospodarowania.

Oto przybliżony przebieg Trasy Swojczyckiej

IFRAME HEIGHT=400 WIDTH=550 https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d=true&z=true&ol=true&l=true&mc=true&lat=51.123539374560444&lng=17.139101028442383&vz=13&type=road&ti=true&s=true&width=550&height=400&id=xSpoilY8KD


Zobacz:
Tramwaj do Olimpii Port czy do 3M? Zobacz warianty
Na nowe osiedla dojedzie pociąg [SZCZEGÓŁY]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Na Swojczycach powstają potężne osiedla. Jak tam dojechać? - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska