Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy koniec remontu mostów Krzywoustego? Co z innymi mostami?

Redakcja
Remont mostów przy ul. Krzywoustego
Remont mostów przy ul. Krzywoustego Weronika Skupin
Co się dzieje z budową mostów na Krzywoustego? Miały być oddane do grudnia 2016 a ciągle jeździmy tylko jedną częścią. Zima przyszła dość późno, więc nie sądzę, że będą zwalać winę na niekorzystne warunki atmosferyczne. I kiedy jest realny termin ukończenia? – pyta nasz Czytelnik Andrzej. Podobnych pytań czytelników jest więcej.

Inwestycje polegające na budowie wrocławskich mostów na Widawie, w tym mostów Krzywoustego, były przesuwane. Już w 2012 roku miały ruszać prace, jednak mieszkańcom przyszło na to czekać całe lata. Przeprawy są budowane, miały być gotowe do grudnia 2016 r. Obecny termin oddania ich do użytku to czerwiec 2017.

Mosty Krzywoustego, ale także Widawski, Pęgowski i Strachociński oraz kolejowy Swojczycki początkowo mosty miały być jedynie remontowane przez ZDiUM. Następnie okazało się, że zostaną całkiem zburzone i zbudowane na nowo, a prześwit pod nimi będzie powiększony przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu w ramach Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Zaplanowane na wiosnę 2014 roku prace DZMiUW nie ruszyły, bo w międzyczasie zmieniła się ustawa i trzeba było złożyć od nowa część dokumentów (zmiana przepisów w zakresie budowli przeciwpowodziowych). Kontrakty na roboty budowlane podpisano w wrześniu 2014 r., a w ostatnich dniach grudnia 2014 r. przekazano wykonawcom teren budowy. Czas trwania kontraktu zgodny z umową wynosi 720 dni, co wyznaczało datę zakończenia kontraktów na grudzień 2016 r. Terminów nie udało się dotrzymać.

MOSTY KRZYWOUSTEGO W CZERWCU
Jak tłumaczy DZMiUW, wykonawcy napotkali na podczas realizacji inwestycji spore utrudnienia. – Opóźnienia w przekazaniu przez ZDiUM objazdów tymczasowych, zmiany w posadowieniu nowych mostów – zmiany w metodzie palowania – wyliczają urzędnicy DZMiUW. W dodatku budowa mostów Krzywoustego oraz Strachocińskiego i kolejowego Swojczyckiego to jeden kontrakt, z jedym terminem oddania do użytku. Tymczasem wydłużył się termin przebudowy ul. Miłoszyckiej, która powoduje konieczność utrzymania objazdu przez ul. Ludową, co z kolei koliduje z zakończeniem robót przy moście Swojczyckim. Dlatego aneksowano nowy termin zakończenia całego kontraktu, który przypada teraz na koniec maja, początek czerwca 2017 r.

– Od września 2016 r. trwają roboty na północnej nitce mostu Krzywoustego – informuje Agnieszka Piwowarczyk – Kierownik Działu Projektu Banku Światowego w DZMiUW. Realizowany przez wykonawcę zakres prac uwzględnia dostosowanie mostu do potrzeb zgłoszonych w trakcie inwestycji przez miejskich urzędników. – Termin udostępnienia dla ruchu tej części mostu to przełom maja/czerwca 2017 r. W najbliższym czasie nie przewiduje się zmian w istniejącej organizacji ruchu. Obecnie ruch odbywa się po nitce południowej mostu – dodaje Piwowarczyk i wyjaśnia, że to organizacja uzgodniona miejskimi urzędnikami, która zapewnia kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

W trakcie realizacji są też inne mosty:
Strachociński i Swojczycki kolejowy – firma Skanska praktycznie je skończyła. Puszczono ruch jednym pasem po moście Strachocińskim, oficjalne otwarcie nastąpi wraz z zakończeniem remontu ul. Miłoszyckiej (przełom lutego i marca).
Most Pęgowski – tu prace prowadzi Mota Engil. W sierpniu 2015 r. przeniesiono ruch na most tymczasowy i rozpoczęły się prace. Wtedy oficjalnie podawano, że ich koniec jest planowany na grudzień 2016 r. Teraz DZMiUW podaje, że przewidywany termin ukończenia prac to maj. W styczniu zostały one wstrzymane ze względu na niskie temperatury.
Most Widawski – tu także termin inwestycji mijał w grudniu 2016 r. Tak miejskim urzędnikom deklarował DZMiUW w ubiegłym roku, jednak już wtedy terminy zakończenia tego zadania ulegały zmianom i były zagrożone. Obecnie przewidywany termin udostępnienia dla ruchu mostu wraz z estakadą Psarską to maj tego roku.

Przeprawy tymczasowe obok mostów Widawskiego i Pęgowskiego utrzymuje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. To wkład gminy w budowę. Gdyby nie DZMiUW i przebudowa koryta Widawy w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, ZDiUM musiałby płacić z własnej kieszeni za budowę lub remont przepraw, które były już w złym stanie technicznym. Dodatkowo miasto dofinansowuje remont przepraw kwotą 12 mln zł, co przegłosowali wrocławscy radni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska