Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zlikwidować buspas na Traugutta? Głosuj!

r
Buspas na ul. Traugutta to pomysł zgłoszony do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego
Buspas na ul. Traugutta to pomysł zgłoszony do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego Tomasz Hołod
Miejska radna Urszula Mrozowska z klubu Rafała Dutkiewicza z Platformą chce, by urzędnicy z magistratu przywrócili dotychczasową organizację ruchu na ulicy Traugutta - zrezygnowali z wydzielonego torowiska i buspasa i zwrócili drugi pas jezdni wszystkim kierowcom. Urzędnicy odpowiadają, że nowa organizacja ruchu zdaje egzamin. A jakie jest Wasze zdanie? Zapraszamy do głosowania w naszej sondzie!

Nowa organizacja ruchu na Tragutta obowiązuje od kilkunastu dni. Kierowcy mają tu do dyspozycji tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Osobny pas zyskała za to komunikacja miejska i taksówki. To jeden z projektów Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego. Po jego zrealizowaniu ulica Traugutta stanęła w korku.

- Dlaczego dopuszczono do paraliżu komunikacyjnego w kolejnej części miasta - pyta miejskich urzędników radna Urszula Mrozowska z klubu Rafała Dutkiewicza z Platformą. - W odpowiedzi usłyszę, że jest to realizacja pomysłu zgłoszonego do WBO, ale przecież zanim projekt zostanie poddany pod głosowanie musi przejść fazę weryfikacji. Dlaczego więc ten nietrafiony pomysł przeszedł procedurę weryfikacyjną? Dlaczego nie wzięto pod uwagę skutków takiej decyzji - pyta radna.

I tłumaczy: - Ulica ta jest jedyną drogą ze wschodu do centrum i na północ miasta, a co za tym idzie jest bardzo obciążona ruchem samochodowym. Do tej pory przejazd tym odcinkiem odbywał się bez większych zakłóceń dzięki ustawieniu świateł sygnalizacji ulicznej. Jadąc z prędkością 50 km/h kierowcy "łapali się na zieloną falę", przez co ruch odbywał się w sposób płynny.
Wydzielenie tylko jednego pasa ruchu dla samochodów spowodowało ogromne zatory, co było łatwe do przewidzenia.

Zdaniem Urszuli Mrozowskiej, efektem wprowadzonej zmiany jest nie tylko ogromny zator na ul. Traugutta, ale jednocześnie zwiększona emisja spalin z samochodów stojących w korku. - Ludzie przemieszczający się danym odcinkiem (piesi, rowerzyści) czy też mieszkający przy tej ulicy będą narażeni na wdychanie spalin w znacznie większym stopniu niż do tej pory.
Wietrzenie mieszkania w ciągu dnia będzie wręcz niemożliwe. Czy ktoś o tym pomyślał - pyta w swoim piśmie radna Rafała Dutkiewicza. - Od jakiegoś czasu toczymy dyskusję na temat ograniczenia emisji spalin i smogu w naszym mieście, a tutaj nieprzemyślaną decyzją przyczyniamy się do większego zatruwania powietrza we Wrocławiu - przekonuje.

Miejscy urzędnicy już odpowiedzieli radnej - zmiany nie będzie. Co więcej. .W planach jest stworzenie na ulicy Traugutta przystanków wiedeńskich.
W ratuszu przekonują, że wydzielanie torowisk to element miejskiej polityki mobilności.- Obecnie na terenie miasta już ponad 90 procent torowisk jest wydzielonych. Jednym z elementów tych działań jest eliminacja opóźnień w poruszaniu się komunikacją miejską - przekonuje w przesłanej radnej odpowiedzi Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki w ratuszu.
- Nie zrealizowano by tej zmiany, gdyby wyniki analiz nie wskazały na możliwość zrekompensowania przepustowości dla ruchu kołowego - twierdzi dyrektorka. I tłumaczy, że przy okazji wydzielenia torowiska zmieniono też programy sygnalizacji świetlnej na placu Wróblewskiego oraz na skrzyżowaniach Traugutta z Kościuszki i Krasińskiego - wprowadzone zostało tam dłuższe światło zielone dla kierowców jadących ul. Traugutta.

Urzędnicy założyli też, że już drugiego dnia po wprowadzeniu zmian część kierowców w drodze do centrum zamiast ul. Traugutta wybierze przejazd ulicami Kościuszki i Komuny Paryskiej albo Na Niskich Łąkach i Na Grobli.

- Pierwszego dnia funkcjonowania nowej organizacji ruchu przejazd ul. Traugutta faktycznie był problematyczny - przyznaje Elżbieta Urbanek. - Ale każda nowa sytuacja ruchowa wiąże się w początkowym okresie z perturbacjami i wymaga pewnego czasu na "ułożeni się ruchu". Tak było i w tym przypadku. Codzienne obserwacje wykazały, że już po kilku dniach planowany efekt został moim zdaniem z powodzeniem osiągnięty. Sytuacja dla ruchu kołowego unormowała się - uważa urzędniczka.
- Czas przejazdu ulicą Traugutta od strony Kościuszki do Krasińskiego samochodem jest już porównywalny do sytuacji przed wydzieleniem torowiska. A tramwaje przez przeszkód pokonują ulicę Traugutta w czasie nawet dwukrotnie krótszym niż przed zmianą - wylicza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zlikwidować buspas na Traugutta? Głosuj! - Gazeta Wrocławska

Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska